۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
هوای ارومیه و بوکان ناسالم شد

سرویس آذربایجان غربی- معاون نظارت و پایش اداره کل حفاطت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هوای ارومیه و بوکان امروز، دوشنبه ناسالم برای گروههای حساس است.

به گزارش کردپرس، به نقل از ایرنا؛ سعید موسوی افزود: هوای بوکان در شاخصهای لحظه ای ناسالم برای همه گروهها و در شاخصهای روزانه ناسالم برای گروههای حساس بوده است.

وی بیان کرد: هوای ارومیه نیز هم در شاخص لحظه‌ای ای و هم شاخص روزانه ناسالم برای گروههای حساس بوده است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود:علت اصلی ناسالم بودن هوای شهرهای استان گردو غبار با منشا محلی و خارجی از کشورهای همسایه است.

وی با بیان اینکه ذرات pm ۲.۵ و pm ۱۰ هر دو در هوای استان افزایش یافته است و میزان بقیه گازها استاندارد می باشد، گفت: امسال آذربایجان غربی سه روز ناسالم در جنوب و مرکز استان داشته است.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

آلودگی هوا عبارت است از ورود مواد ناشی از فعالیت‌های انسانی با غلظت و زمان ماند کافی که سلامت و رفاه افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ ذرات کوچکتر از ۵.۲ میکرون که به اصطلاح ۲.۵PM خوانده می‌شود یکی از پارامترهای مهم در شاخص آلودگی هوا (AQI) است.

کد خبر 14955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha