یک جشنواره گیلاس و ۱۰ نکته مهم/ شفیع بهرامیان

سرویس آذربایجان غربی- در این یادداشت و در آستانه برگزاری چهارمین جشنواره ملی گیلاس اشنویه، « شفیع بهرامیان»، روزنامه نگار، ده نکته طلایی را برای برگزاری این جشنواره یادآوری می کند.

چند روز دیگر شهرستان اشنویه شاهد یک رویداد مهم خواهد بود، جشنواره گیلاس اشنویه که دست اندرکاران در تلاش‌اند تا با فراهم نمودن مقدمات لازم، آن را از یک همایش منطقه‌ای و محلی به یک جشنواره ملی ارتقا دهند. جشنواره هایی از این دست در دراز مدت می توانند نقطه اتکای محکمی برای شناساندن توانمندی های اقتصادی و گردشگری شهرستان باشند و البته باید برای مشاهده آثار و برکات این نوع سرمایه گذاری‌ها اندکی صبور بود تا در میان مدت شاهد بازگشت سرمایه و اثرات مثبت چنین جشنواره‌هایی باشیم.

اکنون‌که به همت مسئولان مرتبط، مردم، فعالان مدنی و دلسوزان شهر، این جشنواره از دوازده تا چهارده تیرماه سال جاری میزبان علاقه‌مندان و گردشگران و میهمانانی از اقصی نقاط کشور است ذکر چند نکته برای برگزاری هرچه بهتر آن ضروری به‌نظر می‌رسد:

اول این‌که جشنواره گیلاس سیاسی نیست، یک شوی تبلیغاتی برای هیچ انتخاباتی نیست، مال هیچ مقام یا نهاد خاصی نیست، سرمایه‌گذاری از وقت و مال مردم و بیت‌المال است، موفقیت و شکستش فقط برای مردم است، پس مواظب باشیم مسیر جشنواره، سهواً یا عمدی به آن سمت‌وسوی نامبارک منحرف نشود.

دوم اینکه مردم در این گرما و مشکلات ریز و درشت اقتصادی و مالی در جشنواره حضور نمی‌یابند که سخنرانی‌های تکراری و طولانی هر مهمان تریبون دوستی را گوش دهند و ای‌کاش در این جشنواره، در چینش و گزینش سخنرانان، به لحاظ تعداد و زمان سخنرانی هرکدام، این نکته مهم مدنظر قرار گیرد.

سوم اینکه افتتاحیه این جشنواره مهم‌ترین بخش آن است که باید نمود و نماینده کلیت جشنواره باشد به‌عبارتی باید مجموعه‌ای از برنامه‌های متنوع هنری و فرهنگی مرتبط در لابلای سخنرانی گنجانده شود تا مردم و مدعوین خسته و دل‌زده نشوند.

چهارم اینکه در گرم‌ترین روزهای سال این جشنواره برگزار می‌شود بالاخص هوا در قسمت صبح آن بسیار گرم است، باید تدابیر لازم برای فراهم نمودن سایبان و وسایل سرمایشی و آب‌خنک و امثالهم صورت گیرد تا مردم، مستمعان و مهمانان اصطلاحاً در پای منبر بزرگواران سخنران نپزند.

پنجم اما تجربه سال قبل است که نشان داد فقط برنامه ریزان و متصدیان به روز اول اهمیت داده بودند و برای روز دوم چه بسیار مردمی که از ارومیه و سایر شهرها به اشنویه آمدند و با عدم برنامه‌ریزی و خالی بودن غرفه‌های جشنواره روبرو شدند، امسال که این جشنواره سه‌روزه شده باید برای هر سه روز برنامه‌های متنوع داشت، تنها با «هه‌لپه‌رکی» و موسیقی نمی‌توان همه بازدیدکنندگان را در سه روز پیاپی، قانع و سرگرم نمود.

ششم اینکه لازم است در طول اجرای برنامه، مسئولان شهر با نظارت دقیق و مؤثر بازار فروش گیلاس را حداقل برای مهمانان و مدعوین کنترل نمایند تا مهمان جشنواره به‌درستی به این واقعیت دست یابد که قیمت گیلاس جشنواره با خارج از آن متفاوت است و حداقل حس نکند جشنواره نقشی در کاهش قیمت گیلاس نداشته است.

هفتم اما تشکل‌های مدنی هستند که همیشه پای‌کار چنین برنامه‌هایی بوده و لازم است این فضا را داشته باشند تا در حوزه‌های مختلف غیرسیاسی، نسبت به اجرای برنامه‌های مختلف و ترویج و معرفی اهداف خویش اقدام نمایند و وجودشان در این جشنواره پررنگ و نتیجه‌بخش باشد.

هشتمین پیشنهاد توجه بیشتر برگزارکنندگان به برنامه‌های جنبی معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، تاریخی و البته اقتصادی شهرستان اشنویه است و دعوت از برخی افراد و گروه‌های شاخص سایر شهرستان‌های دور و نزدیک می‌تواند سبب تقویت ارتباطات بین فرهنگی فی‌مابین شود که در درازمدت این امر ارتقای پرسونال برندینگ (پرآوازه شدن اشنویه) شهرمان را به دنبال خواهد داشت.

نهمین پیشنهاد نیز در رابطه با لگو و نشان جشنواره است که باید حتماً نمادی گویا از اشنویه و گیلاس و فرهنگ مردمانش باشد و هرسال نیز تغییر نکند.

و آخرین و دهمین پیشنهاد نیز فعال‌سازی بیشتر کمیته اطلاع‌رسانی و همچنین اندیشیدن تدابیر خاص برای حضور خبرنگاران سایر شهرهای کشور و استان است که ضمن حفظ شأن و جایگاه آنان، امکانات و فضای لازم برای ترسیم چهره‌ای زیبا و واقعی از مردم و همچنین ظرفیت‌های کشاورزی، فرهنگی، گردشگری و اقتصادی اشنویه در رسانه‌هایشان شکل گیرد، امری که شاید نیاز به توجه بیشتر دست‌اندرکاران جشنواره در دو روز باقیمانده دارد.

کد خبر 123091

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha