قدرت مطلقه پایدار نیست

سرویس ترکیه – عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه در اظهاراتی انتقاد آمیز گفت قدرت های مطلقه پایدار نمی مانند و راه درست راه دموکراسی، حقوق بشر و سیادت قانون است.

به گزارش کردپرس، عبدالله گل رئیس جمهور پیشین ترکیه و از اعضای مؤسس حزب عدالت و توسعه (AKP) روز گذشته گفت قدرت مطلق نمی تواند خود را حفظ کند و پایدار نمی ماند.

به گزارش T24، عبدالله گل که گفته می شود به همراه چند تن دیگر از اعضای سابق AKP، از جمله علی باباجان معاون سابق نخست وزیر، در پی تأسیس یک حزب میانه – لیبرال است، در نشست سازمان همکاری اقتصادی D-8 گفت: «در حکومت های مطلقه، حفظ قدرت مطلق و اقتدار مطلق ممکن نیست.»

گل همچنین بر لزوم دعایت حقوق بشر، دموکراسی و سیادت قانون در همۀ کشورها تأکید کرد. وی افزود: «کشوری که در داخل دچار آشفتگی است، نمی تواند به خود، همسایگانش یا جهان اسلام خدمت کند.»

رئیس جمهور سابق ترکیه گفت: «راه صحیح [ادارۀ ترکیه] عبارت است از بالا بردن استانداردهای دموکراتیک و قضایی به شیوه ای متمدنانه، پرداختن به مسائل حقوق بشر و همچنین ایجاد یک محیط رقابتی شفاف است.»

گل که گاه نارضایتی خود را از سیاست های AKP و شخص رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده است، تا کنون دربارۀ شایعات مطرح پیرامون تأسیس حزب جدید توسط وی اظهار نظری نکرده است. با وجود این ناظران مسائل ترکیه معتقدند پس از شکست AKP در انتخابات مجددد شهرداری استانبول که هفتۀ گذشته برگزار شد، احتمال تأسیس این حزب قوت گرفته و ممکن است به زودی به صورت رسمی اعلام شود.

کد خبرنگار: 30103

کد خبر 123090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha