لزوم تامین اعتبار انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه

سرویس کردستان- طعم و بوی ناخوشایند آب شرب سنندج، این روزها یکی از مهمترین دغدغه های شهروندان این شهر شده که منجر به واکنش های مختلفی از سوی مسئولان شده است.

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، تازه ترین واکنش به معضل آب شرب سنندج از سوی سید مهدی فرشادان نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی است که در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، ضمن تاکید بر وجود مشکل تغییر طعم و مزه آب شرب سنندج اعلام کرده است: سد خاکی50 ساله قشلاق به عنوان اصلی‌ترین سد تامین کننده آب شرب سنندج به دلیل رشد جلبک‌هایی در دیواره و کف آن موجب تغییر طعم آب موجود شده بنابراین ما درخواست داده‌ایم تا آب سد آزاد سنندج دیگر بدون ورود به سد قشلاق به طور مستقیم وارد تصفیه خانه شود.

او ادامه داد: این موضوع را در دور قبلی مجلس پیگیری کردیم و توافقات لازم برای این کار هم انجام شده و وزیر نیرو هم قول مساعد برای انتقال آب را اعلام کرده و اکنون اجرای مرحله دوم آن نیازمند اعتباراتی است که باید تامین شود.

انتقاد از نحوه تخصیص آب به کردستان

او همچنین به وجود مشکلات جدی آبرسانی در کردستان اشاره کرد و گفت: کردستان با وجود دارا بودن 33 سد و بیش از 8 درصد حجم آب‌های کشور و همچنین آبریز 5 استان دیگر، تنها 10 درصد کشاورزی آن از طریق منابع آبی انجام می‌شود، در صورتی که میانگین کشور در این مورد 47 درصد است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: آب استان کردستان به 5 استان دیگر منتقل می‌شود و 47 تا 60 درصد کشاورزی در این استان‌ها به صورت آبی انجام می‌شود اما مردم کردستان از آب انتقالی هم اجازه بهره‌مندی ندارند، البته اخیرا میزان تخصیص‌های آبی به استان ما تغییر پیدا کرده است.

او تصریح کرد: با وجود این تغییرات از 1میلیون و دویست هکتار زمین‌های کشاورزی در استان کردستان تنها حدود96 هکتار از آب موجود استفاده می‌کند و 15 درصد کشاورزی ما آبی است. همچنین با توجه به بالاتر بودن میزان و کیفیت محصولات کشاورزی تولید شده در کردستان از میانگین کشوری، خواسته مردم، کشاورزان و روستاییان در استفاده از این مزیت آبی به حق است.

فرشادان با بیان اینکه مدیریت برخی سدهای موجود در خاک استان کردستان برعهده سایر استان‌ها قرار داده شده است، بیان کرد: در حالی سدهایی در عمق 50 کیلومتری شهرهای ما احداث شده که حتی به ما حق استفاده از این منابع آبی را نمی‌دهند، در روستاها هم با وجود گذر لوله های بزرگ انتقال آب، مردم اجازه استفاده از این آب های لوله کشی را برای شرب ندارند و به همین دلیل روستاییان با مهاجرت به شهرها، حاشیه نشین شده‌اند.

کد خبر 1165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha