نقشی که دهیاران باید بازی می کردند/«نورواک» و گرفتاری بیش از هزار قروه ای

سرویس کردستان- شیوع ویروس «نورواک» در قروه در حالی ادامه دارد که تا کنون بیش از هزار نفر را درگیر کرده و از طرفی دهیاران باتوجه به نقش اطلاع رسانی که دارند گویا چندان از این ظرفیت نسبت به پیشگیری از این خطر بهداشتی استفاده نکرده اند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پس از گذشت 10 روز از شیوع مسمومیت مردم قروه و سریش آباد به دلیل انتشار ویروس «نورواک»، بعد از ظهر امروز سه شنبه کارگاهی آموزشی در خصوص نکات بهداشتی و معرفی این ویروس برای دهیاران شهرستان قروه در راستای اطلاع رسانی به مردم برگزار شد.

گرچه انتظار می رفت این کارگاه مورد استقبال دهیاران آن هم در وضعیت کنونی قرار گیرد اما اکثر دهیاران با تأخیر بسیار آمدند و از آن طرف حتی حاضر نبودند نیم ساعت منتظر بمانند تا برنامه شروع شود، آن هم برنامه ای که به خاطر تأخیر آنان عقب افتاده بود و همگی به نشانه اعتراض قصد رفتن داشتند که با حضور فرماندار شهرستان دوباره به سالن بازگشتند.

بازگشت به سالن همان و بی توجهی آشکار به سلامت مردم در این برهه زمانی هم همان. ابتدای این کارگاه با سخنرانی فرماندار قروه سپس جانشین فرمانده نیروی انتظامی و رئیس منابع طبیعی که بیشتر در خصوص مباحث مربوط به تغییرات کاربری به صورت غیرقانونی در کنار رعایت اصول ایمنی بود، شروع گردید و بعد از آن آموزش نکات بهداشتی توسط کارشناسان بهداشت انجام شد.

در حین آموزش موارد بهداشتی، اکثر دهیاران حاضر در سالن چندان به صحبت های گفته شده توجه نمی کردند و یا با گوشی های خود مشغول بودند و یا اینکه با یکدیگر حرف می زدند.

تمامی این بی توجهی ها در حالی است که بنا بر آمار اعلامی از شبکه بهداشت قروه تعداد مبتلایان از روز نوزدهم تا کنون به هزار و 251 نفر رسیده است.

دهیاران وظیفه اطلاع رسانی دارند

رئیس مرکز بهداشت قروه در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی در گفت و گو با خبرنگار کردپرس اظهار داشت: این برنامه در راستای اطلاع رسانی به مردم توسط دهیاران انجام شد و در واقع انتظار داریم دهیاران به مردم اطمینان خاطر دهند که همه موارد تحت کنترل بوده و تنها باید نکات بهداشتی رعایت گردند.

به گفته «مسعود معتمدی» آموزش بهداشت و رعایت موازین بهداشتی حرف اول را می زند و این مهم می تواند زنجیره انتقال را قطع نمایند.

او با بیان اینکه هم اکنون چرخه این بیماری به انتقال فرد به فرد رسیده، افزود: لازم است دهیاران افرادی را که با علایم مرتبط به بیماری «نورواک» را مشاهده کردند او را به مراکز بهداشتی و درمانی راهنمایی کنند.

«معتمدی» با اشاره به اینکه منشأ اصلی این بیماری آب آلوده است، تصریح کرد: امکان دارد این آب آلوده در مواد غذایی و یا سبزیجات نفوذ کرده و یا این که سبزیجات خام به صورت اصولی شست و شو نشده و مراحل سالم سازی را طی نکرده باشند.

او باتوجه به اینکه ویروس «نورواک» خیلی سریع انتشار می یابد، خطاب به دهیاران گفت: باید از عرضه کنندگان مواد غذایی حساس در سطح روستا که به صورت دستفروش و یا دوره گرد حضور می یابند خودداری شود.

«معتمدی» بار دیگر بر سالم سازی سبزیجات و رعایت بهداشت فردی تأکید کرد و حذف یکی از نکات بهداشتی را خطرناک دانست.

کد خبر 107485

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha