تلاش برخی جریان‌های شیعه برای تشکیل دولت اکثریت در عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان- بخشی از سران احزاب شیعه در عراق خواستار تشکیل دولت اکثریت در این کشور پس از برگزاری انتخابات دوره چهارم مجلس عراق هستند.

به گزارش کردپرس به نقل از شارپرس، انتخابات مجلس عراق تا دو هفته دیگر و در تاریخ 22 اردیبهشت/12 می برگزار می شود و در حالی که در سال های گذشته و پس از سقوط رژیم بعث صدام دولت این کشور بر اساس نتایج انتخابات؛ به صورت ائتلافی و از طریق توافق میان احزاب و طیف ها و گروه های مختلف کشور تشکیل می شد؛ اکنون برخی از سران احزاب شیعه این کشور خواستار تشکیل دولت اکثریت در عراق شده اند.

نوری مالکی نخست وزیر پیشین عراق و معاون کنونی رئیس جمهور این کشور، که رهبری حزب الدعوه را در اختیار دارد اعلام کرده که باید برای تشکیل اکثریت سیاسی در عراق و پس از انتخابات مجلس تلاش کنند و دولت آینده بر اساس اکثریت تشکیل شود.

وی که در این انتخابات، ریاست ائتلاف دولت قانون را بر عهده دارد، تأکید که حزب وی، پس از این انتخابات در دولتی ائتلافی مشارکت نخواهد کرد و خود برای تشکیل دولت اکثریت تلاش خواهند کرد.

تشکیل دولت اکثریت از سوی هریک از احزاب و طیف های مختلف عراقی مستلزم کسب 50 +1 کرسی مجلس این كشور است و کسب بیش از نیمی از 329 کرسی مجلس برای هریک از این احزاب اقدامی دشوار و چالشی جدی محسوب می شود.

از سوی دیگر قیس خزعلی از سران ائتلاف فتح به ریاست هادی عامری فرمانده سپاه بدر نیز تأکید کرده که این ائتلاف نیز خواهان تشکیل دولت اکثریت در عراق است و گفت که ائتلاف فتح نخست وزیر آینده کشور را تعیین خواهد کرد.

وی افزود که این ائتلاف هادی عامری را به عنوان کاندید خود برای تصدی منصب نخست وزیری عراق معرفی و تلاش خواهد کرد که با کسب اکثریت سیاسی در کشور، این منصب را در اختیار بگیرند.

این در حالی است که کُردها و سنی ها در عراق در اقلیت قرار گرفته و نمی توانند که اکثریت سیاسی را در کشور تشکیل دهند و بر تشکیل دولت ائتلافی بر اساس اصل شراکت برابر و توافق در عراق تأکید می کنند.

کد خبر 58120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha