زمین گیر شدن محموله اهدایی سلاح و مهمات کانادا به کردهای عراق

سرویس جهان- از آن جایی که دولت عراق تلاش می کند از رسیدن تجهیزات نظامی به اقلیم کردستان عراق جلوگیری کند تلی از سلاح های مختلف، از تفنگ تک تیرانداز گرفته تا خمپاره انداز و نارنجک انداز در یک انبار در مونترال کبک در کانادا تل انبار شده است. با این که وزیر دفاع کانادا نسبت به حل اختلافات میان اربیل وبغداد امیدوار است هنوز روزی برای رسیدن این تجهیزات به مقصد آن یعنی اقلیم کردستان تعیین نشده است.

به نظر می رسد که این مجموعه تجهیزات نظامی کانادا به ارزش 9500000 دلاربه این زودی برای کردها ارسال نخواهد شد مگر این که بغداد برگه تحویل آن به کردها را تایید و امضا کند.

در حالی که نیروی ویژه آمریکا مسئول هدایت مبارزه با داعش در عراق و سوریه می گوید هیچ گونه برگه اجازه برای انتقال تجهیزات فوق به اقلیم کردستان را ندارد، مقاومت بغداد در برابر ارسال سلاح های کانادا به اقلیم کردستان این سوال را به ذهن می آورد که سرنوشت 300 میلیون دلار کمک نظامی آمریکا به کردهای عراق توسط دولت ترامپ که قرار است تحویل آنها شود چه خواهد شد.

تجهیزات نظامی کانادا به نیروهای کرد عراق موسوم به پیشمرگ که نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق هستند، اختصاص داده شده است. این سلاح ها و مهمات شامل؛ مسلسل های کالییر 5.56، مسلسل های c6 ، سلاح ضدتانک MM CARL G 84، سلاح های تک تیرانداز 0.338 و 0.5 کالیبر، کلت های 9 میلیمتر، نارنجک انداز M230 ، خمپاره های 60 میلی متری و مجموعه دیگری از تجهیزات دیگر است.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع کانادا تایید کرد که عراق از امضای اجازه نامه و قرارداد برای تحویل تجهیزات فوق الذکر قبل از صدور آن به اقلیم کردستان خودداری می کند و تا زمانی که این توافق امضا نشود سلاح ها و تجهیزات مذکور در انبار مونترال خواهد ماند. این سخنگو گفت: کمک های ما دائما تحت ارزیابی است تا از اجرای تمامی استراتژی ها و اقدامات تاکتیکی اطمینان حاصل شود و این برنامه در مسئله تامین تجهیزات و سلاح های سبک تفاوتی ایجاد نمی کند.

هاریت ساجان وزیر دفاع کانادا نیز ماه گذشته در مصاحبه با Buzzfeed تایید کرد که از ارسال محموله نظامی فوق جلوگیری به عمل آمده است. وی گفته که « هر چیزی که ما انجام می دهیم باید پروسه تایید دولت عراق را طی کند و اینجاست که پروسه متوقف شده است.»

وزیر دفاع کانادا روز چهارشنبه گذشته باز هم تایید کرد که اوتاوا باید برای صدور مجوز ادامه روند انتقال تجهیزات به اقلیم کردستان بغداد را متقاعد کند. وی امیدوار بود دو طرف اختلافاتشان را حل کنند. بغداد از ماه سپتامبر گذشته در تلاش برای تنبیه کردها به خاطر برگزاری رفراندومی که هدف از آن جدا شدن اقلیم کردستان از بغداد بود، هر چیزی را که بیرون می رود و یا وارد اقلیم کردستان می شود، محدود کرده است. فلاح مصطفی مسئول اداره ارتباطات خارجی اقلیم کردستان در گفتگو با بازفید تایید کرد که بغداد ارسال محموله سلاح کانادا را به اقلیم کردستان متوقف کرده است.

با این که فلاح مصطفی می گوید بغداد مانع ارسال محموله سلاح کانادا به اقلیم کردستان شده است اما سخنگوی نیروهای ائتلاف ضدداعش در بغداد به بازفید گفته است این ائتلاف از زمان برگزاری رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان در ماه سپتامبر تاکنون، با محدودیت خاصی برای انتقال هر محموله ای روبه رو نشده است. وی افزود: ائتلاف هیچ گونه مشکل لجستیک خاصی در انتقال محموله ها به داخل اقلیم کردستان و اطراف آن نمی بیند. ما به حمایت و آموزش شرکای مان در اقلیم کردستان ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد « ما نزد دوستانمان رفته و به شرکایمان خواهیم گفت که این کار درستی نیست.»

فلاح مصطفی می گوید بهتر است در این جور کارها و ارسال این نوع محموله ها نیازی به اجازه گرفتن از بغداد نباشد و این نوع اجازه گرفتن ها از روی میز برداشته شود. شاید تحویل روزانه تجهیزات تحت تاثیر قرار نگیرد اما تصمیم بغداد برای بلوکه کردن سلاح کاناداییها میتواند علامت هشداری برای صادرات آینده آمریکا به اقلیم کردستان باشد.

سنای آمریکا در ماه نوامبر 2017 لایحه بودجه دفاع ملی آمریکا را که در آن هزینه آموزش نیروهای پیشمرگ و ادامه حمایت از کردها از طریق دولت مرکزی عراق گنجانده شده، به تصویب رساند. این قانون که هقته گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا آن را امضا کرد 365000000 دلار برای کردها کنار گذاشته است.

فلاح مصطفی گفت: «لایحه بودجه دفاعی آمریکا که به تصویب نهایی رسیده است بسیار ترغیب کننده است؛ این قانون به صراحت حمایت از نیروهای پیشمرگ را از نظر تامین تجهیزات و آموزش بیان کرده است.»

مبارزه پیشمرگها با داعش در بیرون راندن آن از مناطق تحت کنترلش در عراق بسیار حیاتی بود. نیروهای پیشمرگ در مراحل اولیه آزادسازی موصل مهم ترین پایگاه داعش در عراق با نیروهای عراقی همکاری کردند. کردستانی ها که از پیروزی هایشان سرمست بودند در ماه سپتامبر به برگزاری رفراندوم استقلال اقدام کردند. با مشارکت وسیع کردها، بیش از 90 درصد از آنها به ایجاد یک کشور مستقل رای دادند. این رای گیری به شدت نتیجه عکس داد. بسیاری از متحدان غربی کردها با رفراندوم مخالفت کردند و این نتیجه، تهدید اقلیم کردستان را به دنبال داشت. عراق بعد از برگزاری رفراندوم نیروهایش را برای بازپس گرفتن مناطق استراتژیک از کردها اعزام کرد. دولت اقلیم کردستان تعلیق نتیجه رفراندوم را پیشنهاد کرده است اما این پیشنهاد کوچکترین تاثیری بر بغداد نگذاشته است.

کشورهای کمی مانند کانادا از دولت اقلیم کردستان حمایت کرده اند. دولت کانادا در سال 2014 به آموزش نیروهای کرد و تامین تجهیزات آنها اقدام کرد و آموزش نیروها را در سال 2016 تمدید کرد. نیروهای ویژه کانادا در نزدیکی خطوط مقدم جبهه نبر با داعش حضور داشتند و برای حمایت از نیروهای کرد حمایت های تاکتیکی و عملیاتی ارائه می کردند. کانادا بعد از برگزاری رفراندوم، اموزش نیروهای پیشمرگ را متوقف کرد و هاریت ساجان وزیر دفاع کانادا به بازفید گفت: همکاری با کردها بدون رضایت بغداد ادامه نخواهد یافت.

ساجان افزود: ما نمی خواهیم در اختلافات داخلی درگیر شویم. آلمان هم که حمایت زیادی از کردها کرده بود، بعد از برگزاری رفراندوم همکاری خود را با پیشمرگه به حالت تعلیق درآورد اما یک هفته بعد بر ادامه آن تاکید کرد. آلمان سلاح های زیادی شامل مسلسل و موشک اندازهای ضدتانک در اختیار کردهای عراق قرار داده است. آمریکا بعد از پیشروی داعش در عراق، تجهیزات و سلاح شامل مسلسل، توپ و خودروی زرهی هاموی در اختیار کردها قرار داد و اعضای ناتو نیز سلاح های انبار شده دوران شوروی سابق را که در آلبانی و چک نگاهداری می شد برای کردها ارسال کردند.

کانادا انتقال هوایی این سلاح ها را بر عهده گرفت و نزدیک به 15 میلیون دلار تجهیزات غیر تهاجمی در اختیار نیروهای کرد و عراقی قرار داد. کانادا تا زمان صدارت ساجان بر وزارت دفاع سهم زیادی در تجهیز نیروهای کرد نداشت و برنامه ای نظامی با اقلیم خودمختار کردستان در پیش نگرفته بود.

با وجود این که وزارت دفاع کانادا قدرتمند بوده و به شدت به دنبال صادرات اسلحه می باشد اما تجربه ای واقعی برای ارسال این گونه بسته های نظامی تهاجمی ندارد. یکی از سخنگویان وزارت دفاع کانادا به بازفید گفت: ارسال این نوع بسته های نظامی برای کانادا بی سابقه است. وزارت دفاع کانادا برای انجام این کاربه شرکت بازرگانی کانادا روی آورد. این شرکت وابسته به دولت بوده و به تجارت مجموعه های لجستیکی و پیچیده نظامی از جمله صادرات سلاح اقدام می کند. این شرکت برای به صادرات محصولات نظامی کانادا به خاورمیانه کمک کرده است. در سال های اخیر، میلیاردها دلار تجهیزات نظامی به عربستان و سایر جاهای دیگر فروخته شده است.

این شرکت به بازفید گفته است در تامین بخشی از حمایت دولت کانادا به دولت عراق که به درخواست آن کشور انجام شده شرکت داشته است.

با این حال همچنان سرنوشت کمک های نظامی کانادا به اقلیم کردستان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

منبع: سایت خبری بازفید

ترجمه : خبرگزاری کردپرس- سرویس جهان

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 50534

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha