باید به فکر حل مشکلات تولیدکنندگان باشیم / جلوی واردات غیرضروری باید گرفته شود

سرویس کرمانشاه _ نماینده شهرستان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع نمایندگان استان با قدرت از تولیدکنندگان حمایت می کند و در پی حل مشکلات آن هاست.

به گزارش کردپرس روز پنج شنبه؛ اول آبان‌ماه؛ دکتر محمّد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی به همراه مهندس محسن دارابی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از پروژه های مهم صنعتی بیوایمپلنت، بیواتانول، اسید سیتریک و غرب کارتن بازدید کرده و روند پیشرفت این پروژه ها و موانع و مشکلات آنها را مورد بررسی قرار دادند.

دولت برای مشکل بازگشت ارز چاره ای بیاندیشد

دکتر رشیدی در بازدید از غرب کارتن اظهار کرد: اراده مجمع نمایندگان استان برای کمک به تولیدات داخلی، قوی است و ما با جدیت به دنبال حل معضلات و طرح‌های تولیدی استان هستیم.

وی افزود: قطعا پیگیر مشکلات تمام این پروژه های صنعتی خواهیم بود چرا که معتقدیم چرخیدن چرخ واحدهای تولیدی به معنی اشتغال و رونق اقتصاد است، چیزی که بیش از همه در شرایط فعلی کشور به کار می آید و همه باید با تمام توان از تولیدات داخلی حمایت کرده و برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی تلاش کنیم.

علیزاده؛ مدیرعامل این شرکت؛ مشکل بازگشت ارز به کشور و تعهدات ارزی را به خاطر موانعی که در خارج از مرز هست مشکل بزرگ دانست و خاطرنشان ساخت دولت باید در این مورد چاره‌ای بیاندیشد.

بیوایمپلنت می تواند تحول در حوزه پزشکی استان ایجاد کند

در ادامه این برنامه؛ از طرح مهم بیوایمپلنت شرکت دانش بافت البرز؛ واقع در شهرک صنعتی بیستون، بازدید به عمل آمد و پیشرفت فیزیکی طرح، موانع و مشکلات پیش رو و روش‌های دسترسی به منابع اعتباری برای تکمیل و به بهره‌برداری رساندن این طرح، که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه نیز هست؛ مورد بررسی قرار گرفت.

این پروژه مهر ماه سال 91 کلنگ زنی و بارها زمانی برای بهره‌برداری از آن اعلام شده اما هنوز این امر تحقق نیافته و این پروژه به بهره برداری نرسیده است.

هدف از این پروژه تولید پودر استخوان و نیز قطعات استخوان برای توسعه خدمات پزشکی در عرصه‌های دندان‌پزشکی، ارتوپدی، بیماری‌های قلبی و سایر موارد مرتبط است، این شرکت قرار است سالانه سالانه 427 هزار سی سی محصولات استخوانی برای پیوند زدن و استفاده در اندام انسانی، تولید کند، اما حالا به دلیل مشکلات اعتباری این پروژه نتوانسته به اهداف خود دست یابد.

نماینده مردم کرمانشاه در این بازدید از بیوایمپلنت به عنوان یک پروژه ارزشمند برای استان یاد کرد وافزود: قطعا راه اندازی این پروژه می تواند تحول خوبی در حوزه پزشکی و صنعت استان ایجاد کند.

وی افزود: با توجه به ضرورت بهره برداری از این پروژه و نقش موثر آن در جلوگیری از خروج ارز از کشور جهت خرید محصولات مشابه، حداکثر تلاش خود را به عمل می‌آوریم تا چنین پروژه هایی با سرعت و قدرت بیشتری به سامان برسند.

وی با ابراز خرسندی از اجرای این پروژه در استان، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری هم تاکید دارند تنها راه برون رفت از خام‌فروشی و رهایی از وابستگی به نفت، جهش تولید و توجه به توان داخلی است و برای رسیدن به این هدف باید روی اقتصاد دانش بنیان مانور بدهیم و پروژه بیوایمپلنت هم یکی از همین پروژه های دانش بنیان است که باید حمایت جدی از آن صورت گیرد.

مهندس دارابی نیز بیوایمپلنت را یک پروژه دانش بنیان دانست که کلاس صنعتی استان را در این حوزه رونق می‌بخشد و نمونه خروجی محصولات آن در مقایسه با نمونه خارجی؛ به گونه‌ای است که ۳۰ برابر از خروج ارز جلوگیری می‌کند.

نماینده کرمانشاه در ادامه از پروژه بیواتانول بازدید کرد، این پروژه از سال 1392 شروع شده و قرار است در صورت افتتاح روزانه ۲۰۰ تن کنجاله و ۲۰۰ هزار لیتر بیواتانول در این واحد تولید شود.

این پروژه نیز همانند پروژه بیوایمپلنت با مشکلات اعتباری مواجه است و نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی در بازدید از این پروژه بر پیگیری رفع مشکلات این واحد صنعتی و بهره برداری هرچه سریعتر از آن تاکید کرد.

مهندس دارابی نیز در بازدید از طرح بیواتانول ضمن درخواست تسریع در روند پرداخت‌های بانکی و رفع موانع تخصیص اعتبار به آن، درمورد این پروژه گفت: این قسمت می‌تواند روزانه ۵۵۰ تن محصول را آرد کند که رقم درخور توجه و مناسبی است و ترکیب محصولات به گونه‌ای است که مکمل یکدیگر عمل می‌کنند و می‌توانند سهم عمده‌ای از نیازمندی‌های استان را تأمین کنند، این درحالی‌است که پروژه مذکور می تواند بنا به گفته مدیرعامل طرح، co2 هم تولید کند.

جلوی واردات غیرضروری باید گرفته شود

پروژه اسیدسیتریک هم از جمله دیگر پروژهای مورد بازدید نماینده مردم کرمانشاه بود، پروژه ای که سالیان سال است به دلیل واردات تولیدات مشابه تعطیل شده و تلاش های بسیاری برای احیای آن در سالهای اخیر صورت گرفته است.

رشیدی در این بازدید با تاکید بر جلوگیری از واردات محصولات مشابه تولید شده در این کارخانه، گفت: وقتی توان تولید داریم و میتوانیم محصولاتی با کیفیت تولید کنیم چرا باید واردات این نوع محصولات را داشته باشیم.

وی افزود: تنها راه خروج کشور از وضعیت اقتصادی فعلی تکیه بر توان داخلی و اعتماد به علم و دانش جوانانمان است و باید جلوی واردات غیرضرور و کالاهای مشابه تولید داخل گرفته شود.

نماینده مردم کرمانشاه با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از توان داخلی و نیروهای بومی در این واحد تولیدی، گفت: این کارخانه با ظرفیت ۴۰ درصد با استفاده از توان و دانش نیروهای بومی می تواند آغاز به کار کند و اگر محصولاتی که این کارخانه تولید می‌کند، از خارج وارد شود، ضربه‌ای به آن و تولیدکنندگان مشابه خواهد بود. بنابراین باید مانع از ورود محصولات مشابه این کارخانه به داخل کشور شد تا بتوانیم عملاً از صنایع و تولیدات داخلی، دفاع و حمایت کنیم.

کد خبر 341234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha