لایه‌نگاری تپه باستانی «اهرنجان» سلماس آغاز شد

سرویس آذربایجان غربی- مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری در تپه اهرنجان یکی از قدیمی‌ترین استقرارگاه‌های شمال غرب ایران آغاز شده است.

جلیل جباری، با اعلام این مطلب به کردپرس اظهار کرد: گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری در تپه اهرنجان سلماس که یکی از قدیمی‌ترین استقرارگاه‌های شمال‌غرب ایران محسوب می‌شود، به سرپرستی افراسیاب گراوند در حال انجام است.

او افزود: این گمانه‌زنی با هدف لایه‌نگاری، مطالعه و شناخت لایه‌های فرهنگی ادوار استقراری این محوطه، شناسایی و آگاهی از چگونگی وضعیت نهشته‌ها، فازها و دوره‌های استقراری و همچنین ارائه گاه‌نگاری نسبی و مطلق تپه، صورت می‌پذیرد.

جباری ادامه داد: اهرنجان از شاخص‌ترین محوطه‌های نوسنگی شمال‌غرب ایران است که مواد و بقایای فرهنگی به­ دست آمده از آن، گویای وجود جامعه­‌ کشاورز و دام‌پرور در دشت سلماس در دوران پیش­از تاریخ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی بیان کرد: محوطه اهرنجان در یک موقعیت راهبردی و شاه‌راه ارتباطی واقع شده است که از یک سو با قفقاز جنوبی و شرق آناتولی و از سوی دیگر با فلات مرکزی و جنوب دریاچه ارومیه، در راستای مبادلات تجاری (تجارت ابسیدین) و فرهنگی شکل گرفته است.

او گفت: در این محوطه ابتدایی‌ترین اجتماع انسانی شکل گرفته و اختراعات، ابداعات و نوآوری­‌هایی در صنایع کشاورزی، دام‌داری و ابزارسازی و تجارت با مناطق هم‌جوار شکل گرفته و در طول زمان خود را به سوی تمدن‌های پیشرفته سوق داده‌اند.

کد خبر 31621

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha