رئیس العشایری که به عشایر بهایی نمی‌دهد! / مهدی خالوندی

سرویس کرمانشاه- "چرا در سالی که مزین به نام"جهش تولید"است، مدیریت جهاد کشاورزی حاضر به شنیدن صدای ۱۴ هزار خانوار عشایری و هزاران دامدار روستایی تولید کننده نیست".

"عشایر ذخایر انقلابند"سخن گهرباری از امام خمینی ره که سالهاست ورد زبان مسئولین است،اما در عمل بخش دولتی بهای چندانی به آن ها نمی دهد. در میان همه زیر مجموعه های وزارت جهاد کشاورزی،امور عشایری یکی از مظلوم ترین هاست که کمترین اعتبارات و تسهیلات را به خود اختصاص داده است. شاید دلیلش محجوب بودن بیش از حد این جامعه زحمتکش،عدم مطالبه گری جدی و دسترسی بسیار محدود به تریبون های عمومی برای رساندن صدای مطالباتشان به گوش مسئولین باشد.
با وجود همه این کم لطفی ها عشایر همواره در همه دوران های سرنوشت ساز پای انقلاب ایستاده و از آرمانهای امام راحل و مقام معظم رهبری پاسداری کرده اند.در کنار این جامعه عشایری با کمترین اعتبارات و تسهیلات همواره در نقش یک تولیدکننده بی حاشیه و کم دردسر،حضور فعال در عرصه اقتصادی کشور داشته و دارند.
حال جمعی از عشایر ایل ذوله استان کرمانشاه که طی نامه ای از استاندار،رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل امور عشایر استان مطالبه ای داشته اند و از مسئولان خواستار سامان بخشی به صادرات بازار علوفه استان شده اند.در دو سال اخیر صادرات علوفه به سایر استان ها و کشور های منطقه منجر به افزایش بعضا ۲۰۰ درصدی قیمت علف جارهای مورد نیاز برای چرای دام های عشایر و دامداران در فصل تابستان شده و به شدت جامعه عشایری استان را در مضیقه قرار داده است.
مطالبه به حقی که ظاهرا در نزد مدیر ارشد جهاد کشاورزی استان کرمانشاه که با کمال تعجب ادعای رئیس العشایری هم دارد؛محلی از اعراب نداشته و با وجود مطرح شدن این مطالبه در رسانه ها این مجموعه بدون ارائه راهکار مشخصی صرفا به یک جوابیه ۶ بندی به یکی از خبرگزاری ها اتکا کرده است.
حال سوال اینجاست چرا در سالی که مزین به نام"جهش تولید"است و مقام معظم رهبری حمایت از تولید داخلی را بهترین راه برای مقابله با تحریم های ظالمانه استکبار جهانی می داند،مدیریت جهاد کشاورزی حاضر به شنیدن صدای ۱۴ هزار خانوار عشایری و هزاران دامدار روستایی تولید کننده نیست.
مگر نه این است که استاندار کرمانشاه رسما اعلام کرد مدیرانی که در دستگاه خود توانایی تسهیل در روند تولید را ندارند باید کنار بروند، پس چرا رئیس سازمان هنوز سر جایش مانده است.
در حالی که فرهنگ سازی در راستای حمایت از محیط زیست و جلوگیری از آتش سوزی پس چرای مزارع به عنوان بهانه ای برای جمع آوری کُلَش و صادرات آن مطرح شده است که در چند سال اخیر هر جا عشایر بوده کشاورزان با قیمت مناسب زمین های خود را در اختیار عشایر و دامداران استان داده اند و خبری از آتش زدن در آن مناطق نیست.این ضعف تاریخی فرهنگ سازی جهاد کشاورزی که باعث شده برخی کشاورزان حتی آن ته مانده کُلَش پس از بسته بندی و فروش را هم آتش بزنند.
سازمان جهاد کشاورزی مدعی توجه ویژه آقای به اصطلاح رئیس العشایر به حوزه عشایری استان است اما اینکه ما به صورت کلی گویی و بدون بیان مصداقی عملکرد خود را در قبال عشایر استان درخشان بدانیم و همه عملکرد ۴۰ ساله نظام را به نفع خود مصادره کنیم،قطعا از کسی پذیرفته نیست.
گروه رسانه ای میلکان بسیار خرسند خواهد بود گزارش عملکرد ایشان در قبال عشایر را در قالب آمار مستند که قابلیت راستی آزمایش داشته باشد نه سفسطه های بیهوده منتشر نماید.
البته مدیری که با لابیگری نمایندگان سابق به این سمت رسیده قطعا در دور جدید مجلس،دغدغه هایی فراتر از مشکلات این روزهای عشایر و دامداران مانند ویلان بودن در بازار سیاه برای یافتن واکسن هایی با قیمت های سرسام آور که بخش دولتی باید رایگان در اختیارشان قرار دهد؛دارد.
سازمان جهاد کشاورزی در حالی دم از تجارت آزاد می زند که طی این سال‌ها صادرات دام را ممنوع کرده و حتی محدودیت های تردد بین استانی برای آن‌ها را به برقرار کرده است که گاها به عنوان کالای قاچاق با آن برخورد می شود.
باید گفت عشایر حامی تجارت آزاد است به شرطی که صادرات دام هم برای آن‌ها آزاد باشد نه اینکه به دینار کویتی علفجار بخرند و به ریال گوسفندان خود را بفروشند.
آقای رئیس العشایر! کاش یک هزارم حمایت ها و پافشاری هایی که بر تجارت آزاد و بازار عرضه و تقاضا دارید را از عشایر انجام می دادید.
جناب آقای نوربخش حاتمی جامعه عشایری که داعیه رئیس العشایری و وابستگی به آن را دارید باید حتما مطلع باشید که این روزها علاوه بر بحران علف جارها، با تنگناهای زیادی از جمله مشکلات تامین دارو و افزایش بی رویه قیمت ها، بازار فروش، مشکلات آب رسانی و...دست به گریبانند و حل این مشکلات نیازمند اقدام عملی و عاجل حضرتعالی است.اگر دلسوز هستید بسمه اله و اگر نیستید باز بسمه اله... .

کد خبر 303815

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha