دیدار وزیر دارایی عراق با وزرای دارایی، بازرگانی، انرژی و خارجه عربستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان - فرستاده نخست وزیر جدید عراق به عربستان، با وزرای دارایی، بازرگانی، انرژی و خارجه این کشور دیدار و درباره روابط میان دو کشور گفت و گو کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از روزنامه نیمه دولتی الصباح، سفارت عراق در ریاض بامداد امروز (شنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که علی عبدالامیر علاوی، وزیر دارایی و سرپرست وزارت نفت در دولت جدید این کشور که به عنوان فرستاده مصطفی کاظمی، نخست وزیر کشورش، راهی این شهر شده، در بدو ورود به فرودگاه بین المللی ملک خالد، از سوی محمد عبدالله الجدعان، وزیر دارایی و سرپرست وزارت اقتصاد و برنامه ریزی عربستان، ماجد بن عبدالله القصبی، وزیر بازرگانی، سرپرست وزارت اطلاع رسانی و رئیس بخش سعودی در شورای هماهنگی دو کشور، عبدالرحمن الحربی، رئیس اداره کل بازرگانی خارجی این کشور و قحطان طه خلف، سفیر عراق مورد استقبال قرار گرفته است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، علاوی در دیدار با الجدعان و القصبی، نامه نخست وزیر جدید عراق برای شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را تحویل داده و به بررسی همکاری میان دو کشور و مکانیزم های فعال سازی آن نیز پرداخته است.

وزیر دارایی عراق در این دیدار ضمن اعلام این که دولت جدید کشورش برای توسعه روابط دو جانبه با عربستان تصمیم جدی دارد، تاکید کرده که کاظمی خواهان فعال سازی هر چه سریع تر همکاری میان دو کشور در زمینه های مختلف در راستای تضمین دستیابی به بازده اقتصادی می باشد.

وزرای دارایی و بازرگانی سعودی نیز ضمن تاکید بر این که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور و ولیعهد وی برای توسعه روابط با عراق در زمینه های مختلف رویکرد ثابتی دارند، از آمادگی ریاض برای گشایش به روی بغداد و گشودن افق همکاری های اقتصادی، بازرگانی و مالی میان دو کشور خبر داده و خاطر نشان ساختند که بخش خصوصی کشورشان با همه توانمندی های خود، خواهان ورود به بازار عراق و سرمایه گذاری در این کشور در راستای تحقق منافع دو کشور است.

وزرای عراقی و سعودی با بیان این که بازگشایی گذرگاه مرزی عرعر میان دو کشور یک عامل اساسی برای تحقق جهش در زمینه همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری آنها به شمار می آید، بر سر ادامه انجام دیدارهای دو جانبه با هدف ارزیابی مراحل همکاری مشترک و توسعه آن نیز به توافق رسیدند.

سفارت عراق در ریاض در بیانیه خود همچنین اعلام کرد که فرستاده کاظمی به طور جداگانه با شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان نیز دیدار کرده جایی که آنها به بررسی همکاری نفتی میان دو کشور، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل شیوع نسل جدید ویروس کرونا (کووید-19) و اهمیت پایبندی به توافق میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه و کاهش تولید برای تضمین برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار نفت و رسیدن به قیمت های عادلانه برای تولیدکنندگان پرداختند.

در دیدار وزیر دارایی عراق و وزیر انرژی عربستان اهمیت ادامه ارتباط مثبت میان دو کشور در راستای اتخاذ سیاست نفتی واحد با هدف تضمین ثبات بازار و ترغیب سایر کشورهای تولیدکننده برای پایبندی به کاهش تولید جهت اطمینان از افزایش قیمت نفت و برقراری ثبات در قیمت آن نیز مورد تاکید قرار گرفت.

سفارت عراق در ریاض همچنین از دیدار جداگانه علاوی با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان و شماری از مسئولان این وزارتخانه خبر داده و اعلام کرد که دو طرف بر عمق روابط برادرانه میان دو کشور تاکید کردند.

فرستاده نحست وزیر عراق به عربستان در این دیدار نیز بر آمادگی بغداد برای تحکیم روابط دو جانبه با ریاض و هماهنگی مواضع دو کشور در قبال مسائل عربی و بین المللی دارای اهتمام مشترک تاکید کرد.

بن فرحان نیز به نوبه خود ضمن تاکید بر پشتیبانی عربستان از دولت عراق و تلاش های آن برای پشت سر گذاشتن بلای تروریسم، خاطر نشان ساخت که ریاض آماده حمایت از بغداد در زمینه های مختلف و در راستای تضمین بازگشت امنیت و شکوفایی اقتصادی است.

این در حالی است که دفتر نخست وزیر جدید عراق عصر پنج شنبه گذشته در بیانیه کوتاهی از سفر وزیر دارایی این کشور به عربستان به عنوان فرستاده کاظمی خبر داده و هدف از این سفر و دیدار وی با مقامات سعودی را بررسی روابط میان دو کشور، اوضاع اقتصادی منطقه و تشویق سرمایه گذاری عنوان کرده بود.

در همین حال، علاوی به عنوان نخستین عضو از کابینه دولت جدید عراق که از زمان تشکل آن در هفتم ماه جاری میلادی (18 اردیبهشت 1399) سفر خارجی انجام می دهد، روز جمعه نیز در مصاحبه با شبکه خبری دولت این کشور (العراقیه الاخباریه) اعلام کرد که بغداد یک رویکرد سه محوری را برای تقویت و توسعه روابط با ریاض و پشتیبانی از اقتصاد خود در پیش گرفته و هدف از این سفر نیز همان ریکرد است.

وزیر دارایی عراق در این مصاحبه در رابطه با محورهای مذکور اظهار داشت: محور نخست پشتیبانی فوری نقدی از بودجه است، محور دوم ترغیب شرکت ها و سازمان های خصوصی سعودی به ویژه در زمینه های انرژی و کشاورزی و تشویق آنها برای ورود به بازارهای عراق از طریق سرمایه گذاری بوده و محور سوم نیز فعال سازی بخش تجاری می باشد.

فرستاده کاظمی به عربستان در این باره همچنین تصریح کرد: عراق دارای یک برنامه برای تحرک به سوی برقراری تعادل اقتصادی و مالی با کشورهای همسایه و گشودن بازار خود به روی همگان بدون آسیب رساندن به هیچ یک از اطراف است؛ دولت جدید نیز تلاش می کند شرکت های سعودی را برای مشارکت در بازسازی کشور ترغیب کند؛ عراق نیازمند پشتیبانی مالی فوری است تا دولت بتواند به تعهدات خود در قبال کارمندان عمل کند.

کد خبر 282036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha