علت آتش سوزی های اخیر در بازار اربیل چیست؟/ دلشاد مجید

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دلشاد مجید، فعال رسانه‌ای و نویسنده کُرد اقلیم کردستان طی یادداشتی در رابطه با آتش سوزی های اخیر بازار اربیل و علت آنها اظهار داشت که هدف دولت اقلیم از این آتش سوزی‌ها تأسیس شرکت های امنیتی و به نوعی تحویل بازارهای کردستان به این شرکتها است.

به گزارش کردپرس، متن  یادداشت دلشاد مجید بدین شرح است:

آیا هدف از این آتش سوزی ها تأسیس شرکت امنیتی است؟ یا دولت می‌خواهد با وارد کردن خسارت و آتش دادن اموال مردم را بترساند؟ درطول 5 ماه گذشته تاکنون 29 حادثه آتش سوزی در اربیل رخ داده است، در این مدت 533 مغازه به طور کامل در آتش سوخته و صدها مغازه دیگر نیز متضرر زیان شده اند.

اینکه چرا مراکز خرید آتش نمی‌گیرند، جای سوال دارد، در پاسخ به این سوال و دیگر شبهات، به نظر و تفسیر من هدف از این اقدام تلاش برای افتتاح و تأسیس چند شرکت امنیتی (Security companies) و تحت فشار گذاشتن کاسبان و مغازه داران بازارهای داخل شهر اربیل برای عقد قرارداد با این شرکتها است.

عدم آتش سوزی در مراکز خرید اربیل حاکی از این واقعیت است که این مراکز زیر نظر شرکت های امنیتی اداره و محافظت می‌شوند.

با عقل جور در نمی‌آید که دولت پلیسی مسرور بارزانی که در جریان پرونده قتل (عقید هاوکار جاف) توانست از طریق دوربینها و دستگاه های سازمانهای امنیتی لحظه به لحظه حرکت قاتلان را ضبط کند و هویت قاتلان را فاش کند، حالا نتواند علت نه همه آتش سوزی ها، بلکه یکی از آنها را پیدا کند؟؟

از گفته مغازه داران قیصری تعجب نکنید که می‌گویند: دقیقاً از همان روزی که فرماندار اربیل به ما گفت که اجناس خود را بازکنید و کاور آنها را بردارید، ما هم گفتیم که اینکار را نمی‌کنیم، آتش گرفتن مغازه هایمان شروع شد!!

گفته های این مغازه داران ما را متوجه دو چیز می‌کند:

1 – دولت اربیل می‌خواهد با خشونت، تخریب و آتش زدن، تصمیمات و دستورات خود را اجرایی کند.

2 – دوم اینکه می‌خواهند از این طریق کاسبان و مغازه داران را مجبور کند که حفاظت و امنیت این اماکن را به شرکت های امنیتی بسپارند.

شاید برایتان سوال باشد که چرا می‌خواهند بازارهای کردستان را در اختیار این شرکت های امنیتی قراردهند؟

پس از آنکه حکم دادگاه فدرال مبنی بر لزوم پرداخت حقوق کارمندان و حقوق بگیران اقلیم کردستان توسط بغداد صادر شد، اکنون آنها می‌خواهند از طریق این شرکتهای امنیتی، کارمندان مسلح بازنشسته را روی کار بیاورند، یا اینکه این مسلحان بازنشسته را با حقوق خودشان به‌کارگیرند و پولی را که از کاسبان و مغازه داران می‌گیرند، به جیب خود بریزند.

کد خبر 2770251

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha