بازیگر «بمانی» بعد از ۲۳ سال از خودش و مهرجویی می گوید

سرویس ایلام - ۲۳ سال پس از ساخته شدم فیلم بمانی اثر زنده یاد داریوش مهرجویی که به موضوع خودسوزی زنان در ایلام پرداخته است، با بازیگر نقش اول این فیلم گفتگو کرده ایم.

«بمانی» نام فیلم سینمایی خاصی از زنده یاد داریوش مهرجویی است که در خصوص دختران و زنان استان ایلام و پدیده خودسوزی زنان در این استان می پردازد. گفته می شود که این فیلم با انبوهی از نابازیگران تحت تاثیر گزارشی در خصوص پدیده خودسوزی زنان ایلام در یک هفته نامه محلی نوشته و ساخته شده و برخی میل مهرجویی به ساخت این فیلم را موفقیت فیلمهای بهمن قبادی مانند «زمانی برای مستی اسبها» دانسته اند که او را نیز به ساخت چنین فیلمی مایل کرده است. آنچه در این گفتگو می خواهیم به آن بپردازیم نقد و موشکافی در خصوص فیلم بمانی نیست بلکه گفتگو با بازیگر نقش بمانی بعد از سالها هدف اصلی این مصاحبه است. خبرنگار ایلامی در سالهای دور برای بازی در نقش بمانی انتخاب شد و در این فیلم ویژه به ایفای نقش پرداخت.

کردپرس: متولد پاییز ۶۲ اکنون چگونه خودش را معرفی می کند؟

معصومه بختی (بخشی) هستم و در هشتمین روز از آخرین ماه پاییز سال ۱۳۶۲ در استان ایلام در خانواده ای متوسط از لحاظ مالی و غنی از منظر مذهبی به دنیا آمدم.

کارشناسی علوم اجتماعی شاخه مردم شناسی هستم و در سال ۸۹ ازدواج کرده و اکنون دارای یک فرزند پسر  ۱۳ساله هستم.

کردپرس: چطور شد به پروژه فیلم بمانی استاد مهرجویی پیوستید؟

در تابستان سال ۷۹ جهت گذراندن اوقات فراغت در کلاس های هنری مجتمع ارشاد اسلامی واقع در خیابان پیروزی شهر ایلام شرکت می کردم، یک روز زنده یاد داریوش مهرجویی به همراه همسر فقیدشان جهت یافتن فردی با چهره ای خاص از خانم های اون محیط، تست عکس گرفتن. من هم شرکت کردم و بعد از مدتی در پاییز همان سال، جناب آقای جعفر نورمحمدی کارگردان عزیز ایلامی با مراجعه به دبیرستان محل تحصیلم به من خبر دادند که کارگردان پروژه بمانی شما را برای ایفای نقش اصلی این فیلم برگزیده. چند ماه بعد هم در ابتدای مرداد ماه ۱۳۸٠ پروژه در شهر ایلام کلید خورد و فیلمبرداری به مدت یک ماه طول کشید.

کردپرس: روش کار آقای مهرجویی در مقابل بازیگران و سایر عوامل چگونه بود؟

مرحوم مهرجویی بزرگ با آن سابقه کاری درخشان در مقابل بازیگران و همکاران خود بسیار مهربان و در عین حال جدی بودند. ایشان با همکاری جناب آقای محمدرضا شریفی نیا که از بازیگران بسیار خوب کشورمان هستند، با سعه صدر، دوستان و بازیگران آماتور را راهنمایی می کردند و بازی مورد نظر خودشان را از ما می‌گرفتند.

کردپرس: بازخوردهای زمان اکران چگونه بود؟ به نظرتان چرا بازتابهای منفی در بین مردم استان بدون تماشای فیلم ایجاد شد؟

البته الان شرایط فرهنگی و اجتماعی زنان نسبت به دورانی که فیلم بمانی ساخته شد خیلی ارتقا پیدا کرده اما خب، فیلم بمانی می خواست راوی زندگی دختران ایلامی باشد که خیلی در مقابل سختی ها و تعصبات بی جای برخی والدین مقاومت می‌کنند، اما در نهایت کاسه صبرشان لبریز شده و به فجیع ترین شکل ممکن خودکشی (خودسوزی) می کنند. فیلم در ایلام مورد استقبال قرار نگرفت.

کردپرس: علتش چه بود؟

برخی افراد که فیلم بمانی را دیده بودند، برداشت خود را از این فیلم برای دیگران روایت می کردند که فیلم را ندیده بودند یا فقط بخشهایی از آن را دیده بودند. همین امر باعث شده بود عده ای این حجم از خودکشی دختران و زنان ایلامی در آن سالها را غیرواقعی بدانند و این مسئله باعث عدم اکران فیلم در ایلام شد.

کردپرس: ارزیابی خودتان چیست؟

به نظرم، با وجودی که من در دهه ۶٠ و سالهای ابتدایی جنگ به دنیا آمدم، به عینه در دوران کودکی و نوجوانی صحنه خودسوزی دختران و زنان همسایه با بدن به آتش کشیده که از منزل خود به کوچه فرار می کردند را به چشم دیده ام و باید بگویم بن مایه داستانی که در بمانی روایت شد، دور از واقعیت نبود. کما اینکه خودکشی و دیگرکشی همچنان در استان ایلام دارای آماری بالا و یک آسیب اجتماعی حل نشده است.

کردپرس: بعد از ایفای نقش اول در فیلم سینمایی بمانی، بازیگری را ادامه دادید یا نه؟

متاسفانه با وجود پیشنهاداتی از سایر کارگردان های کشوری و استانی، به علت همزمان شدن با برگزاری کنکور بازیگری را ادامه ندادم.

کردپرس: سینمای ایلام و نویسندگان و فعالان این عرصه را در چه حدی می دانید و آیا ایلام توانمندی تبدیل شدن به یکی از قطبهای تولید فیلم کوتاه بلند و مستند در کشور را دارد؟

خوشبختانه استان ایلام در تمام عرصه ها و حوزه های هنری منجمله بازیگری، چه در تئاتر و چه در سینما با وجود داشتن استعدادهای بیشمارش، در کشور حرفی برای گفتن دارد.

مصاحبه و تنظیم: یاسر بابایی

کد خبر 2770170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha