گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز بیخ گوش شهرداری سنندج/بسازید و نگران نباشید

«عدم تخریب ساختمان و مغازه های لاکچری بدون مجوز توسط شهرداری سنندج» عنوان گزارشی مفصل است که پیش تر در خبرگزاری کردپرس با هدف تلنگری به مسئولان منتشر شد؛ اما ظاهرا آقایان نشنیدن و از کنار مسائل مهم گذاشتن را بیشتر ترجیح می دهند و حالا ساخت و ساز غیرمجار در حال فشردن گلوی شهر بی پناه سنندج است.

به گزارش کرد پرس، مسئله دنباله دار ساخت و سازهای غیر مجاز در سنندج وارد مرحله جدیدی شده به طوری که در روز روشن در یکی از معابر پرتردد این شهر ملک های تجاری یکی  پس از دیگری ساخته شده و کاربدستان شهرداری سنندج نیز خود را به ندیدن زده اند.

ساخت و سازهای غیر مجاز در سنندج وارد مرحله جدیدی شده به طوری که در روز روشن در یکی از محورهای پرتردد این شهر ملک های تجاری یکی پس از دیگری عَلَم می شود و  کاربدستان شهرداری سنندج نیز خود را به ندیدن زده اند.
بیش از دو دهه از وعده مسئولان برای تبدیل مسیر رودخانه قشلاق تا میدان گریزه سنندج، به یک مسیر گردشگری بزرگ می گذرد.  بی تعارف باید گفت با ساخت و سازهای غیرمجازی که در حریم و بستر رودخانه انجام گرفته، دیگر عملیاتی شدن آن وعده  امکان پذیر نیست. 
سال 1383 بود که  شورای تامین استان کردستان تخریب سازه های غیرمجاز در بستر این رودخانه را تصویب کرد.  آن زمان  پیمان سنندجی شهردار سنندج بود. بعد از این مصوبه ساخت و ساز غیر مجاز از این محل رخت بر بست  و تا سال ها کسی جرأت نمی کرد در این منطقه ساخت و سازی انجام دهد.
تا چند سال پیش نیز وضعیت این منطقه بد نبود، اما امروز به واسطه منفعل بودن شهردار، معاون شهرسازی و مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری سنندج؛ دیگر زمینی در مسیر قشلاق – گریزه باقی نمانده تا آن را در راستای فعالیت های گردشگری به کار بگیرند.
تمام مسیر میدان محمدی تا میدان گریزه سنندج که قرار بود یک طرح گردشگری بزرگ در آن اجرا شود، در حال تبدیل شدن به خانه باغ، ملک های مسکونی و ملک های تجاری است. 

۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ استاندار کردستان از طرح مجموعه تفریحی، ورزشی قشلاق - گریزه بازدید به عمل آورد و بر جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای این طرح گردشگری تاکید کرد.

اسماعیل زارعی کوشا در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه کردستان در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ نیز بار دیگر طرح قشلاق گریزه را فرصتی برای توسعه گردشگری خوانده بود و گفته بود این مکان باید ساماندهی شود و برای تبدیل شدن به یک فرصت گردشگری، نیاز به برنامه ریزی فرا شهری و یک طرح مطالعاتی زمان دار دارد.

وی در این جلسه با تأکید بر اینکه تعرض ها به حریم کمربندی بهشت محمدی نباید به دلیل مشکلات حقوقی بین دستگاه های اجرایی به عقب بیافتد، ادامه داد که مشکلات کمربندی سنندج باید هر چه سریعتر مورد بررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف شود.

سیدانور رشیدی، شهردار سنندج نیز در نشست خبری با رسانه های کردستان در ۱۵ مرداد ماه سال ۱۴۰۲، قول داده بود که این طرح را اجرایی کند و یک مسیر گردشگری نمونه از قشلاق تا گریزه را طراحی کنند.

حالا از تمام این وعده ها، ماه ها و ماه ها می گذرد این مسیر دست خوش تغییراتی زیرسایه شهرداری سنندج شده، البته تغییراتی نه از جنس ساخت و سازهای گردشگری، تغییراتی از جنس ساخت و سازهای غیرمجاز.

تمام مسیر میدان محمدی تا میدان گریزه سنندج که قرار بود یک طرح گردشگری بزرگ در آن اجرا شود، حالا همه در حال تبدیل شدن به خانه باغ، ملک های مسکونی و ملک های تجاری شده و عملا دیگر اجرای این طرح گردشگری امکان پذیر نیست.

نکته جالب در این ساخت و سازهای غیرمجاز، حضور اکیپ هایی از سوی شهرداری در محل است اما نه برای ممانعت از سخت و ساز، بلکه برای ممانعت از تخریب؛ برخی از سازندگان این بناهای غیرمجاز می گویند که بنا بر متراژ ساخت مبلغی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان را به صورت نقدی آن هم از جنس دلار و یا از طریق انتقال ارز دیجیتال به آنها پرداخت کرده اند.

فیلمی که توسط خبرنگار کرد پرس از ساخت و سازهای غیر مجاز در حدفاصل کمربندی بهشت محمدی سنندج گرفته شده، نشان می دهد که چگونه در روز روشن همه در حال ساخت و ساز هستند و اکیپ های شهرداری نیز کنار سازندگان متخلف ایستاده و نظاره گر فعالیت آنان هستند.

کارنامه شهرداری سنندجی مدتی است با خبرهایی که به گوش می رسد به نظر می رسد که در حال سیاه شدن است و هر روز شاهد تخلفی در یک نقطه از سطح شهر سنندج هستیم و لازم است که نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی و یا دادستان سنندج به عنوان حافظ بیت المال و مدعی العموم به این موضوعات ورود کرده و از حق مردم سنندج دفاع کنند.

کد خبر 2769909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha