عملکرد شورای قروه از حرف تا عمل

سرویس کردستان- ششمین شورای شهر قروه در حالی وارد سومین سال شورایی خود شده اند که عملکرد قابل قبولی از خود ارائه نداده و از حرف تا عمل بسیار فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سه سال از روی کار آمدن شورای دوره ششم قروه گذشت. سه سالی که با چالش های بسیاری از همان ابتدای کار همراه بود. از انتخابات هیئت رئیسه و دعوا بر سر ریاست کمیسیون ها گرفته تا انتخاب شهردار و نداشتن نظارت بر عملکرد شهردار و تخلفات صورت گرفته و دیگر اقدامات لازم برای مدیریت شهری... همه و همه در این مدت به گونه ای بوده که از نظر افکارعمومی نمره قابل قبولی را نگرفته اند.

نمره منفی شورا در شفافیت

شورای ششم در همان روی کار آمدن، وعده برگزاری نشست ها را به صورت علنی و حتی پخش زنده دادند و همین طور از نشست خبری هر ۶ ماه یک بار گفتند اما بعد از گذشت سه سال نه تنها هیچ نشستی به صورت علنی برگزار نشد بلکه حتی انتخاب شهردار و طرح سؤال از شهردار هم پشت درهای بسته رقم خورد و نشست خبری هم که محو شد تا معنای شفافیت از نظر سیستم مدیریت شهری برای شهروندان مشخص شود.

اینکه چرا شورای شهر در این دوره به شدت به بایکوت کردن خبرنگاران اصرار دارند بسیار تأمل برانگیز است و به نظر می رسد چندان مایل نیستند پاسخ گو باشند و به قول شهروندان عملکردی ندارند که بخواهند پاسخ مردم را بدهند.

ابهام در تشکیل کمیسیون های شورا

یکی از وظایف شورا تشکیل کمیسیون های تخصصی در محورهای مختلف است. کمیسیون هایی که مهم تر از نشست اصلی شوراست چرا که بسیاری از تصمیمات تخصصی در کمیسیون ها گرفته می شوند. با این وجود شورای این دوره هنوز هیچ گزارشی از کمیسیون ها ارائه نداده و معلوم نیست که تشکیل و برگزاری این کمیسیون ها به چه نحوی صورت گرفته و اعضای آن ها مطابق با کمیسیون مربوط هستند یا نه!؟

جدای از این مدتی جدال بسیاری بین اعضای شورا برای ریاست کمیسیون ها وجود داشت. این مسئله تا جایی پیش رفت که حتی صدای مدیرکل امور شهری استانداری کردستان را هم درآورد و خطاب به شورای قروه گفت که «بهتر است اعضای شورا باهم تعامل داشته باشند و برای کمیسیون ها به نوبت ریاست را بر عهده بگیرند». این نشان می دهد که اعضای شورا بیشتر برای منافع خود در جنگند تا منافع مردم! وگرنه اینکه چه کسی ریاست باشد و چه کسی نباشد نباید چندان مهم می بود که منجر به پادرمیانی مسئولان استان شود!

عملکرد شورای قروه از حرف تا عمل

حق الجلساتی که باید علنی شود

طبق قانون حقوق شورای شهر براساس تشکیل جلسات و کمیسیون ها تعیین و پرداخت می شود و خارج از آن هرگونه دریافتی دیگری غیرقانونی است. مسئله ای که در شوراهای ادوار تبدیل به معضل شده بود و حتی خبرهایی از دریافتی اضافی هم رسید. مشکل اصلی که در شفاف نبودن شوراهاست در این دوره هم وجود دارد و مشخص نیست دریافتی اعضای شورا چقدر بوده و آیا مطابق جلسات و ساعات حضور پرداخت می شود یا نه!؟ به هر حال جلسات شورا که غیرعلنی بوده و معلوم نیست آیا واقعاً همه اعضا حضور داشته اند و آیا براساس قانون حضور و غیاب حق الجلسات پرداخت شده است یا نه!؟ نیاز است در این زمینه ناظران و همین طور خود شورا شفافیت به خرج داده و به افکارعمومی اعلام کنند آنچه تا کنون به عنوان حقوق دریافت کرده اند.

این دریافتی شورا تا جایی است که بعد از افشای دریافت غیرقانونی وام شورا از حساب شهرداری با پاسخ مدیرکل امور شهری استانداری کردستان همراه شد. به گفته «جمشید اسدی» شورا به عنوان نماینده مردم به شورای شهر می روند و آنچه قانون برایشان تعیین کرده حق الجلسه ای منطبق بر ساعات حضورشان است و پاداش هم هست که سالانه به میزان یک ماه حق الجلسه پرداخت می شود و خارج از این دریافتی دیگری ندارند. شورا نماینده مردم به عنوان ناظر بر امور شهرداری هاست و فقط حق الجسله را باید دریافت کنند و شوراها نباید به سمت موارد دیگری بروند تا منجر به تشکیل پرونده قضایی شود.

بودجه شهرداری اعلام نمی شود!

بستن بودجه شهرداری یکی از مهم ترین وظایف شوراهاست. موضوعی که باید به صراحت با جزییات آن برای شهروندان بیان شود اما در این دوره از شورا آن طور که باید هیچ خبری از نحوه بودجه بندی شهرداری توسط شورای شهر ارائه نشده و وقتی هم پیگیری برای این مسئله صورت می گیرد از محرمانه بودن آن سخن می گویند! این در حالی است که در شورای شهر هیچ کاری محرمانه نیست و حق مردم است که از تصمیمات شورا و شهرداری مطلع باشند.

مسئله بودجه شهرداری ها و هزینه کرد آن و اینکه در چه حوزه هایی تعیین شده بسیار حایز اهمیت است و نباید با برچسب محرمانه بودن از دید افکارعمومی پنهان شود و لازم است دستگاه های نظارتی در این زمینه ورود کرده و حق اطلاع رسانی به شهروندان را ادا نمایند.

هزینه کردها چگونه است!؟

شورای شهر باید هر آنچه هزینه کرد انجام می دهد را با سند و فاکتور معتبر به اطلاع افکارعمومی برساند. در این سه سال اما مشخص نشد که میزان هزینه کردهای این پارلمان شهری چگونه بوده و چقدر هزینه و برای چه کاری داشته اند!؟ آیا این هزینه کردها برای منافع عموم بوده یا همانند خرید تجهیزات برای دفتر شورا هزینه شده!؟ آیا دخل و خرجی که شورا می کند مطابق با قانون و آیین نامه شورا هست!؟ مهم است که ناظران به این مسئله هم ورود و پرونده مالی شورای شهر را شفاف سازی کرده و اطلاع رسانی نمایند.  

عملکرد شورای قروه از حرف تا عمل

نظارت بر عملکرد شهردار هست!؟

یکی دیگر از وظایف شورای شهر انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهردار است. وظیفه ای که به نظر می رسد آن طور که باید لحاظ نمی شود. این درست همان چالشی است که تمامی شوراهای ادوار با آن درگیر بودند و شورای این دوره هم همچنان گرفتار این چالش هست. چه آن زمان که با روی کار آمدن، در انتخاب شهردار با حواشی بسیار پیش رفتند و وضعیتی را رقم زدند که جز نارضایتی هیچ چیزی به همراه نداشت و در آخر هم یک استیضاح به نام استعفا را شکل دادند و چه حالا که معلوم نیست با انتخاب شهردار جدید نظارت خود را درست پیش می برند یا نه!؟ در این میان اما انتظاری از شورای شهر نیست چرا که ناظران بر عملکرد شهردار باید خود شفاف باشند و وقتی خود اعضای شورا عملکرد واضحی ندارند طبیعتاً نمی توانند بر عملکرد شهردار نظارت درستی داشته باشند لذا می طلبد فرماندار شهرستان که طبق قانون ناظر مستقیم بر عملکرد نهاد مدیریت شهری است در این زمینه ورود کرده و نتیجه نظارت را به افکارعمومی اعلام کند.

عملکرد باید در عمل باشد نه حرف!    

بررسیهای میدانی نشان می دهد بیشتر شهروندان قروه ای از عملکرد شورای شهر راضی نیستند و معتقدند شورا فقط یک نهاد هزینه بر است و کاری برای توسعه شهری انجام نمی دهند. این اعلام نارضایتی اما از جانب اعضای شورا رد می شود چرا که آنان عملکرد خود را مثبت ارزیابی می کنند و مدعی هستند تلاش خود را کرده اند و حتی در برابر انتقادات هم جبهه گیری می کنند! در حالی اعضای شورا این ها را می گویند که مردم آنچه را می بینند باور می دارند نه آنچه که اعضای شورا به زبان می آورند.

قطعاً شهروندان فراموش نکرده اند تخلفات وام دریافتی را که معلوم هم نشد به کجا رسید و فقط افشاکنندگان را به دادگاه کشاندند! شهروندان از یاد نبرده اند سفر کیش تعدادی از اعضای شورای شهر را که با وجود مخالفت امور شهری استانداری به نام همایش رفته بودند! اعضای شورا باید بدانند مردم عملکردها را براساس عملی که انجام می شود و ملموس است می سنجند نه حرف و شعار و وعده هایی که داده می شود.

در هر صورت با وجود تمامی انتقادات و ضعف ها باید دید اعضای شورای شهر در این سال آخر آیا می توانند وعده های خود را عملی و پروژه های عمرانی مانده را به اتمام برسانند و قطار حرف و شعار را در ایستگاه عمل متوقف کنند!؟

* گزارش: زیبا امیدی فر 

کد خبر 2769881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha