قصد ترکیه برای استقرار سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ در مرز با عراق

سرویس ترکیه - یک وب‌سایت نظامی از قصد ترکیه برای استقرار سامانه دفاعی اس-۴۰۰ روسیه‌ای خود در مرز با عراق خبر داد.

به گزارش کردپرس، یک وب‌سایت نظامی روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که ترکیه قصد دارد سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه‌ای خود را در مرز با کشور عراق مستقر کند.

به نوشته وب‌سایت نظامی «Army recognition»، این استقرار مورد انتظار سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ ترکیه به عنوان یک اقدام متقابل در برابر تهدیدات اخیر در منطقه به ویژه حملات موشکی ایران تلقی می‌شود و می‌تواند تنش‌ها را با اعضای ناتو به علت حمایت آمریکا از نیروهای سوریه دموکراتیک(SDF) افزایش دهد.

خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه حدود ۲.۵ میلیارد دلار برای ترکیه هزینه داشته است اما هزینه‌های غیرمستقیم تامین این سامانه به دلیل حذف ترکیه از برنامه تامین اف-۳۵ بسیار بیشتر بوده که منجر به ضرر تخمینی بیش از ۹ میلیارد دلار برای ترکیه شده است.

دولت ایالات متحده آمریکا، ترکیه را از خرید جنگنده‌های F-۳۵ به دلیل ترس از به سرقت رفتن فناوری این جنگنده‌ها توسط سامانه‌های دفاع هوایی روسیه، محروم کرده است.

«سلیمان اوزرین» استاد دانشگاه آمریکایی و محقق ارشد مرکز سیاست اوریون در این رابطه اظهار داشت: «استقرار مورد انتظار سامانه‌های پدافند هوایی روسیه در مرزهای عراق بسیاری از اهداف راهبردی آنکارا را همچون فرونشاندن انتقادات داخلی و تأکید بر همکاری نظامی با مسکو برآورده می‌کند و پیامی قوی به غرب در مورد موقعیت استراتژیک ترکیه بین روسیه و ناتو ارسال خواهد کرد.»

کد خبر 2769880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha