وزیر داخله اقلیم کردستان: قانون اساسی عراق دولت مرکزی ندارد بلکه دولت فدرالی دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ وزیر داخله اقلیم کردستان اعلام کرد واژه دولت مرکزی در قانون اساسی عراق وجود ندارد بلکه قانون اساسی بیان می‌دارد عراق از یک دولت فدرالی و دولتهای اقلیمی و دولتهای استانی(استانداریها) تشکیل می‌شود از این رو استفاده از واژه مرکزی به ذهنیت تمرکزگرایی اشاره دارد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری کردستان ۲۴، روز چهارشنبه دکتر ریبر احمد وزیر داخله اقلیم کردستان در هشتمین نشست سلیمانیه که در دانشگاه آمریکایی سلیمانیه برگزار شد اعلام کرد مطابق قانونی اساسی عراق واژه‌ای به نام دولت مرکزی وجود ندارد بلکه اصطلاح دولت فدرالی وجود دارد و از اصطلاح مرکزی در هیج جای متن قانونی اساسی به کار نرفته است.

وی گفت: «از همه سیاستمدارن عراقی و کردستانی و همه رسانه‌ها می‌خواهم از به کار بردن واژه دولت مرکزی خودداری کنند زیرا چنین واژه‌ای در قانون اساسی عراق وجود ندارد قانون اساسی عراق بیان می‌دارد که عراق از یک دولت فدرالی و دولتهای اقلیمی و دولتهای استانی(استانداریها) تشکیل می‌شود بنابراین استفاده از واژه مرکزی به ذهنیت متمرکز اشاره دارد که بزرگترین مشکل عراق از ذهنیت تمرکزگرایی است».

به گفته ریبر احمد هیچ گروه تروریستی در مناطق اقلیم کردستان وجود ندارد برخی از کشورهای از واژه تروریسم برای برخی گروهها استفاده می‌کنند این امر ناشی از نظرات و سیاستهای کشورهاست ما هیچکدام از این سازمانها را تروریست خطاب نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد مشکل خاورمیانه این است که مشکلی به نام کردستان وجود دارد هیچ کس حاضر نیست که برای حل اساسی این مشکل تلاش کند ما خود به عنوان مردم کردستان باید با شجاعت و دلیری مشکلات خود را حل کنیم همانطور که ما به مشکلات دیگر ملتها احترام می‌گذاریم باید مشکلات مردم کردستان را نیز حل کنیم قبل از سالهای ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ تعدادی از احزاب مخالف ایرانی بودند که از سوی کشور ایران تروریست خطاب می‌شوند اما ما به عنوان یک حزب اپوزیسیون به آنها می‌نگریم. در خصوص پ. ک.ک کشور ترکیه براساس منافع خودو سیاستهای جامعه بین‌المللی این گروه را تروریست نامیده است اما در عراق این حزب تروریست خوانده نمی‌شود.

ریبر احمد افزود ما با حضور هیچکدام از این گروهها مسلح با عنوان گروه و حزب مسلح در عراق و اقلیم کردستان موافق نیستیم اما هر جناحی آزاد است که چه عنوانی برای این گروهها انتخاب کند ما در اقلیم کردستان نام رسمی را به این گروهها اختصاص می‌دهیم که با نظر کشورهای همجوار متفاوت است.

ریبر احمد در ادامه افزود توفقنامه امنیتی بین بغداد و تهران امضا شده است و موضوع وجود نیروهای مسلح مخالف ایران در مرز ایران حل شده است اخیرا نیز این نیروها در یک اردوگاه غیرنظامی مستقر شده‌اند اکنون به گواه همه مقامات عراقی در بغداد و خود مقامات ایرانی نیز  هیچ نیروی مسلحی در این منطقه وجود ندارد اما متاسفانه به بهانه‌های واهی و  گوناگون برعلیه اقلیم کردستان حملات موشکی و پهبادی انجام می‌گیرد.

وی افزود تمام سناریوهایی که بر ای حمله که بر علیه اقلیم کردستان به کار برده می‌شوند نادرست و واهی هستند. این موضوعات در نشست های دوجانبه در بغداد، تهران، اربیل و سلیمانیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. قاسم اعرجی مشاور امنیتی عراق قبلاً به این موضوع اشاره کرده بود و من مجدداً تأکید می‌کنم که اجازه انجام هیچ تهدید امنیتی_ نظامی در اقلیم کردستان چه علیه ایران و چه ترکیه داده نمی‌شود.

کد خبر 2769447

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha