حمله ایران به اسرائیل اهداف استراتژیک بلند مدت به دنبال دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان گفت: حمله موشکی ایران به اسرائیل نگاه ها را به ایران در منطقه تغییر و جایگاه جهانی کشور را باز تعریف کرد و در آینده نیز اهداف استراتژیک بلند مدتی به همراه خواهد داشت.

دکتر خبات نسائی در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس، به تشریح تاثیرات حمله ایران به اسرائیل در ابعاد داخلی و خارجی پرداخت و گفت: بعد از فروپاشی شوروی، جهان به سوی تک قطبی بودن حرکت کرد، در حالی که باید یک تعادل خاص در آن وجود داشته باشد؛ در آن دوران  آمریکا خود را ابر قدرت جهان خواند و همین موضوع باعث شد تا نظم نوین جهانی به هم بریزد و بدون اینکه به کسی پاسخگو باشد به عراق و افغانستان حمله نظامی انجام دهد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر چند سالی است که تغییراتی در حال رقم خوردن است و امروز چین خود را در سطح دنیا مطرح کرده و حتی پیش بینی می شود که در آینده نزدیک هند نیز این معادلات را دوباره تغییر دهد و با ورود چند کشور دیگر نیز نظم نوین جهانی دوباره برقرار شود.

اثرات بلند مدت حمله ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان افزود: اگر نگاه ما به حمله ایران علیه اسرائیل یک نگاه کوتاه مدت باشد،  تنها می توان گفت که این یک اقدام انتقام جویانه در برابر حمله آنها به کنسولگری ایران در دمشق بود؛ اما اگر نگاهمان استراتژیک باشد می بینیم که پس از این عملیات جایگاه ایران در معادلات جهانی، باز تعریف می شود.

نسائی ادامه داد: این اقدام ایران می تواند نقش کشور را در میان کشورهای همسایه که خود را رقیب ما می دانند و یا کشورهای دوست، به نوعی تغییر دهد و ایران را صاحب قدرت در منطقه نشان دهد و این همان نتیجه استراتژیک بلند مدت عملیات است.

ابعاد حقوقی حمله 

وی یادآور شد: از نظر حقوقی نیز اگر بخواهیم به مسئله نگاه کنیم، ۲ نظر متفاوت را می توان بیان کرد؛ اول اینکه عده ای اعتقاد دارند حمله به مکانی مانند کنسولگری یک کشور، حمله به خاک آن کشور است، اما به اعتقاد عده ای دیگر و خود بنده حمله به کنسولگری یک کشور، حمله به شخصیت و پریستیژ آن کشور محسوب می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان بیان کرد: قاعدتا حمله به کنسولگری ایران در دمشق نیز ضربه ای به حیثیت ایران بود و از همین رو می تواند حق را به ایران بدهد که این حمله آنها را پاسخ دهد و باید گفت که پاسخ درستی هم ایران به اسرائیل داد.

نسائی گفت: به نظر من نتیجه سیاسی این حمله از نتیجه نظامی آن بسیار بیشتر بود و اصلا مهم نیست که چند موشک پرتاب شد و چند موشک به خاک اسرائیل نفوذ کرد، بلکه این مسئله مهم است که جایگاه استراتژیک ایران در منطقه باز تعریف شد.

وی اظهار کرد: در سال های گذشته شاهد بودیم که اسرائیل به وسیله یک سری از نیروهای نیابتی خود عملیات هایی را در ایران طراحی و اجرا می کرد و ایران پاسخی به آنها نمی داد، اما این پاسخ اکنون باعث می شود که اعتماد به نفس اسرائیل پایین آمده و حتی کشورهایی مانند آذربایجان، امارات و ... که برای ایران مشکلاتی را در گذشته به وجود آورده بودند، امروز بیشتر حساب کار دستشان آمده باشد و با احتیاط بیشتری در رابطه با ایران عمل کنند.

تاثیرات حمله بر وضعیت غزه

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان به جنگ اسرائیل و غزه نیز اشاره کرد و افزود: نمی توان قاطعانه نظر داد اما می توان خوشبین بود که این اتفاق بر روی جنگ اسرائیل و غزه نیز تاثیرگذار باشد چرا که آمریکا که انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد و به عنوان حامی اسرائیل دوست ندارد این جنگ بیش از این ادامه داشته باشد چرا که ممکن است به صورت مستقیم بر روی نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد.

نسائی ادامه داد: در حال حاضر  آمریکا بیشتر یهودیان به حزب دموکرات رای می دهند و باید آنها را راضی نگه دارند، در عین حال طرف چپ دموکرات ها نیز که اکثرا نسل جوان هستند، مخالف جنگ بوده و به نوعی  طرفدار فلسطین هستند.

وی یادآور شد: از همین رو مقامات امریکایی برای حفظ این تعادل و اینکه رای دموکرات ها را از دست ندهند، سعی می کنند با خاتمه دادند جنگ این تعادل را حفظ کرده تا در انتخابات با شکست مواجه نشوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان بیان کرد: اگر در بعد بین الملل نیز به این اقدام ایران علیه اسرائیل نگاه کنیم، می بینیم که نظر بسیاری از منتقدان جمهوری اسلامی، موافق این عملیات بود و در این زمینه بیشتر افراد اتفاق نظر داشتند و به نوعی اتحادی در میان بازیگران سیاسی و رسانه ای خارج از کشور ایجاد شد.

نسائی گفت: اما متاسفانه می بینیم که این اتحادی که در سیاست خارجی به دست آمد در سیاست داخلی به وجود نیامد و برخی در داخل کشور با کارهایی و یا صحبت هایی این دستاوردها را زیر سوال برده که واقعا حیف است با سوءمدیریت عده ای شیرینی این پیروزی به گام مردم تلخ شود.

کد خبر 2769384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha