اختلاف برادران بر سر قدرت در حزب سوسیال دمکرات کردستان؛ «کنگره و برکناری» ، «درگیری و کشته»

سرویس عراق و اقلیم کردستان- اختلافات میان محمد حاجی محمود و برادرش عبدالله در تاریخ ۲۰۲۴/۲/۱۸ پس از بروز تنش در روستای گوله‌خانه به دلیل اختلاف دو طرف بر سر انتصاب رئیس «باشگاه ورزشی بختیاری» بالا گرفت، سرپرست این باشگاه از افراد نزدیک به عبدالله حاجی محمود است و گفته می شود محمد حاجی محمود قصد داشته پسر خودش را به عنوان سرپرست این باشگاه منصوب کند.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری صدای آمریکا، از زمان بروز درگیری و تنشهای درون حزبی سوسیال دمکرات تاکنون، روستای گوله‌خانه منطقه شاره‌زور که مقر اصلی حزب سوسیال دمکرات است به طور کامل توسط محمد حاجی محمود کنترل می شود.

محمد حاجی محمود، رئیس عشیره هارونی که هم نام رئیس حزب سوسیال دمکرات است و در ماه های اخیر درتلاش برای میانجیگری میان این دو برادر بوده در گفتگو با رسانه خبری صدای آمریکا گفت: «ایرانی ها به محمد حاجی محمود گفته اند که عبدالله حاجی محمود به ایران رفته و این حرف را زده است، محمد حاجی محمود این موضوع را با من درمیان گذاشت، اما مسائل دیگری میان آنها وجود دارد که اوضاع را به جایی رساند که منجر به کشته شدن یک فرد جوان شد».

اختلاف برادران بر سر قدرت در حزب سوسیال دمکرات کردستان؛ «کنگره و برکناری» ، «درگیری و کشته»

وی همچنین بیان کرد: «موارد زیادی منجر به اختلاف میان محمد حاجی محمود و برادرش شده است، اما رؤسای احزاب تا زمانی که اوضاع آنها بیش از این مختل نشود دست بردار نیستند. آنها برادر هستند و ان‌شاءالله به توافق خواهند رسید».

یکی از اعضای شورای رهبری حزب سوسیال دمکرات کردستان به صدای آمریکا گفت: «زمانی که محمد حاجی محمود به انتخابات رئیس خانه ورزشی (باشگاه ورزشی) بختیاری رفت و قصد داشت پسر خود را به ریاست آنجا منصوب کند، عبدالله حاجی محمود چند فرد مسلح را اجیر کرد و مانع انتخابات شد».

این عضو شورای رهبری حزب سوسیال دمکرات افزود: «پس از ان ماجرا محمد حاجی محمود عصبانی تر شد و می گفت عبدلله برای من افراد مسلح فرستاده و مانع انتخابات شده است. سپس دفتر سیاسی جلسه ای برگزار کرد و رئیس باشگاه بختیاری که از نزدیکان عبدالله و از اعضای دفتر سیاسی بود در جلسه حاضر شد. محمد حاجی او را بیرون کرد اما او نرفت و نگهبانان او را به زور بیرون کردند».

اختلاف برادران بر سر قدرت در حزب سوسیال دمکرات کردستان؛ «کنگره و برکناری» ، «درگیری و کشته»

رسول رئوف، یکی دیگر از اعضای رهبری حزب سوسیال دمکرات کردستان به صدای آمریکا گفت: «۲۰ سال است که باشگاه ورزشی بختیاری متعلق به حزب سوسیال دمکرات به نام شخص دیگری نامگذاری شده است، سعی کردند شخص دیگری را جایگزین او کنند، اما برخی مخالفت کردند و اختلافاتی پیش آمد».

وی افزود: «ممکن است از همان ابتدا تنشها از آنجایی شروع شده باشد که بر سر پست سرپرستی باشگاه ورزشی اختلافاتی به وجود آمد زیرا آن روز رئیس باشگاه انتخاب نشد».

در مارس ۲۰۲۲، حزب سوسیال دمکرات کردستان هفتمین کنگره خود را در اربیل برگزار کرد. محمد حاجی محمود به عنوان رئیس، برادرش عبدالله به عنوان معاون رئیس و ۳۷ تن دیگر به عنوان اعضای رهبری انتخاب شدند.

یکی از رهبران حزب سوسیال دمکرات که نخواست نامش فاش شود گفت از زمانی که ربین محمد حاجی محمود اعلام کرد که برای دفتر سیاسی نامزد خواهد شد و عبدالله با آن مخالفت کرد، در کنگره هفتم مشکلاتی در آستانه بروز بود.

این عضو شورای رهبری حزب سوسیال دمکرات گفت: «ما بعدها این مسائل را حل و فصل کردیم، عبدالله به عنوان معاون رئیس منصوب شد و ربین موافقت کرد که مسئول دفتر سیاسی شود».

وی اضافه کرد: «زمانی که عبدالله وزیر شد، محمد حاجی محمود با او تماس گرفت و گفت که تو قبلا نماینده پارلمان بودی، حالا وزیر می‌شوی و دیگر حق دخالت در امور حزب را نداری و اختیاراتش را از او سلب کرد، عبدالله هم نمی توانست این را هضم کند».

در ۵ مارس ۲۰۲۴، دفتر سیاسی حزب سوسیال دمکرات کردستان با ریاست محمد حاجی محمود جلسەای تشکیل داد و دستور برکناری عبدالله حاجی محمود، معاون رئیس و تعدادی از اعضای رهبری و دفتر سیاسی نزدیک به وی را صادر کردند.

عبدالله حاجی محمود با صدور بیانیه ای تصمیمات دفتر سیاسی حزب سوسیال دمکرات را غیرقانونی توصیف کرد و گفت که این حزب باید به فکر اتحاد و همبستگی میان اعضای حزب می بود.

این عضو شورای رهبری سوسیال دمکرات گفت: «محمد حاجی محمود از اظهارات عبدالله اینگونه برداشت کرده که گویا او توهین کرده است، بنابراین از او خواست در بیانیەای صادر کند و بگوید که به تصمیمات حزب پایبند خواهد بود، اما او این کار را نکرد».

وی افزود: «پس از مشکل خانه بختیاری، محمد حاجی محمود جمعی از روسا و اعضای دفتر سیاسی را احضار کرد و به آنها گفت که عبدالله را از حزب اخراج خواهد کرد، اما او را راضی کردند چنین تصمیمی نگیرد و کمیته ای برای تحقیق در این خصوص تشکیل دهد».

حزب سوسیال دمکرات کردستان حدود ۱۲۰۰ بازنشسته و بیش از ۱۰۰۰ پیشمرگه دارد، این حزب از پیشمرگه ها و بازنشستگان خود برای اداره رسانه ها و دیگر امور حزب ماهانه مبلغی را به عنوان مالیات دریافت می کند.

عضو شورای رهبری حزب سوسیال دمکرات می گوید: «ماهانه حدود ۴۰ میلیون دینار از بازنشستگان و پیشمرگه ها به عنوان مالیات جمع آوری شده است، اما این پول معلوم نیست صرف چه چیز می شود یا به دست چه کسی می رسد، بنابراین مقرر شده که کمیته برای بررسی این موضوع به دیدار عبدالله حاجی محمود برود».

وی تأکید کرد «در جلسه روز ۵ام ماه مارس، تصمیم به برکناری عبدالله حاجی محمود گرفته شد، اما او به کمیسیون رفت و شکایت کرد. پس از آن کمیته حزب سوسیال دمکرات به کمیسیون مراجعه کرد و مدارک کمیته را ارائه کرد و کمیسیون با برکناری عبدالله حاجی محمود موافقت کرد.

حزب سوسیال دمکرات کردستان کنگره فوق العاده ای را در تاریخ 2024/4/4 برگزار کرد، اما سه روز قبل از برگزاری کنگره، به دلیل ورود پسر عبدالله حاجی محمود به روستای گولەخانە و بروز تنش بین دو جبهه حزب سوسیال دمکرات، در آن روستا یک درگیری مسلحانه رخ داد.

تنشها به درگیری مسلحانه کشیده شد. یکی از پیشمرگەهای محمد حاجی محمود کشته و چند تن دیگر از افراد هردوطرف زخمی شدند.

عضو شورای رهبری حزب سوسیال دمکرات همچنین افزود: «روز قبل از کنگره، سلیمان قصاب، از دوستان نزدیک به جلال طالبانی و مسعود بارزانی،  نزد محمد حاجی محمود بود.  عبدالله متوجه این دیدار شد، به او زنگ زد و گفت که به برادرم بگو فردا با ۳۰۰ نفر در کنگره شرکت خواهم کرد».

وی اظهار داشت: «محمد حاجی محمود به سخنان عبدالله برای شرکت در کنگره خندید. عبدالله می‌گفت هیچکس نمی تواند جلوی او را بگیرد، اما عبدالله پس از آن که مطلع شد کمیسیون تصمیم برکناری او را تایید کرده است به کنگره نیامد».

رسول رئوف، یکی دیگر از اعضای رهبری حزب سوسیال دمکرات، می گوید: «عبدالله حاجی محمود از طریق کانال ها ورود خود به کنگره را اعلام کرد. نمی دانم با آن فرد تماس گرفته است یا خیر، اما او تا یک شب در کانال ها تأکید داشت که در کنگره شرکت خواهد کرد».

به گفته عضو شورای رهبری حزب سوسیال دمکرات که به شرط فاش نشدن نامش با صدای آمریکا مصاحبه کرد، وقتی عبدالله حاجی محمود از شرکت در کنگره ناامید شد، پسرش را همراه با یک تیم مسلح به خانه اش در روستای گولەخانە فرستاد.

او گفت: «نیروهای همراه با پسر عبدالله با نیروهای کاک محمد یکدیگر را تحریک کردند. پسر عبدالله به سمت خانه کاک محمد تیراندازی کرد و کاک محمد اسلحه برداشت و گفت که به او توهین شده است».

حزب سوسیال دمکرات کردستان بیانیه‌ای صادر کرد و حوادث شب درگیری را ناخواسته و تله توصیف کرد و اعلام داشت: «از درگذشت آن مرد جوان متأسف و ناراحت هستیم».

محمد حاجی محمود، رئیس عشیره هارونی، که میان محمد حاجی محمود و برادرش عبدالله میانجیگری کرده است می گوید: «مشکلات حزب سوسیال دمکرات انرژی زیادی از ما گرفت، و یک مرد جوان درنتیجه این اختلافات به ناحق کشته شد و کاری از دست ما ساخته نبود، من بعد این مشکل بر عهده دولت خواهد بود».

عضو رهبری حزب سوسیال دمکرات کردستان اظهار داشت که ایرانی ها به محمد حاجی محمود اطلاع داده اند که برادرش عبدالله از آنها خواسته است از او برای به دست گرفتن قدرت در این حزب حمایت کنند و همین امر خشم محمد حاجی محمود را شدیدا بر انگیخته است و منجر به اوج گرفتن تنش و اختلاف میان آنها شده است.

وی افزود: «ایرانی ها با محمد حاجی محمود دیدار کردند و به او گفتند که عبدالله نزد ما آمده، درخواست حمایت کرده و گفته است که برادرم محمد، دچار کهولت سنی شده و دیگر توانایی اداره حزب را ندارد، او باید برکنار شود و صرفا به عنوان یک سمبل باقی بماند و اداره حزب بر عهده من باشد».

او گفت: «عبدالله حاجی محمود هنوز در ایران بود که ایرانی ها این موضوع را به اطلاع محمد حاجی محمود رساندند و خشم او را برانگیختند، اما عبدالله گفت چنین حرفی نزده و آن را تکذیب کرد».

علاوه بر عضو شورای رهبری این حزب، چند تن دیگر که از جریان مشکلات مطلع بودند، اتهامات مطرح علیه عبدالله حاجی محمود را تایید کردند.

رسانه خبری صدای آمریکا با عبدالله حاجی محمود تماس گرفت اما در دسترس نبود و نتوانستند با او تماس برقرار کنند.

شایان ذکر است در تاریخ ۲۸/۱۱/۲۰۲۳ عبدالله حاجی محمود معاون سابق حزب سوسیال دمکرات و وزیر امور شهدا و انفال شدگان اقلیم کردستان به همراه هیئتی از وزارتخانه خود به ایران سفر کرد.

کد خبر 2769118

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha