تیم فنی سازمان ملل برای حل مشکلات مورد نظر حزب دمکرات کردستان در برگزاری انتخابات پارلمانی مشارکت کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- مسعود بارزانی، رئیس حزب دمکرات کردستان روز چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ در صلاح‌الدین اربیل با جنین هنیس پلاسخارت، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق دیدار کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از کردستان24، مسعود بارزانی و پلاسخارت در مورد اوضاع سیاسی عراق و انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان تبادل نظر کردند و نماینده‌ی دبیرکل سازمان ملل، به نقش بارزانی و حزب دمکرات کردستان در فرآیند سیاسی عراق و اقلیم کردستان اشاره کرد و گفت: اطلاع دارد کە حزب دمکرات کردستان از دو سال پیش خود را برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر آماده کرده و اکنون هم از نگرانی‌های حزب دمکرات در مورد برگزاری انتخابات اطلاع دارد و با تأکید بر لزوم حضور این حزب در انتخابات تأکید کرد کە برگزاری انتخابات بدون حضور حزب دمکرات فرآیندی مشکل خواهد بود.

در بیانیه‌ی ستاد بارزانی آمده است کە مسعود بارزانی دلایل موضعگیری حزب دمکرات کردستان در مورد انتخابات را تشریح کرد و گفت که دادگاه فدرال جایگزین قوه‌ی مقننه شده و تصمیمات سیاسی آن به گونه‌ای نیست که به ساختار اقلیم کردستان احترام گذاشته شود.

بارزانی همچنین گفت که محروم کردن نمایندگان اقلیت‌ها از پارلمان کردستان، آسیب بزرگی به این همزیستی وارد می‌کند که مردم کردستان دهه‌ها برای آن تلاش کرده‌اند. حقوق اقلیت‌ها باید رعایت شود، زیرا آنها ملت‌های مختلفی هستند و باید حضور خود را در کردستان احساس کنند. مجلسی که نمایندگان ملت‌های دیگر در آن حضور نداشته باشد، مجلسی لنگ و ناقص خواهد بود.

بارزانی در ادامه‌ی این دیدار، بر لزوم برگزاری انتخاباتی تأکید کرد که بیانگر خواست مردم کرد، آزاد و شفاف، عاری از مداخلات خارجی و از پیش مهندسی نشده باشد.

مسعود بارزانی همچنین با اشاره به اینکه در اقلیم حزب دمکرات کردستان پایه‌گذار مشروعیت و انتخابات بود و تصریح کرد خود در سال۱۹۹۱ طی سخنرانی در شهر کویە (کوی‌سنجق) تأکید کرده است باید از مشروعیت انقلابی بە مشروعیت قانونی گذرکنیم.

مسعود بارزانی در بخش دیگری از این دیدار به وضعیت عراق پرداخت و تاکید کرد که توافقات در عراق نقض می‌شود و در زمان تشکیل ائتلاف اداره‌ی دولت با احزاب سیاسی عراق توافق داشتیم و هیچ یک از موارد این توافق اجرایی نشده است. اما بغداد به طور غیرقانونی در زندگی مردم کرد دخالت کرده و از حقوق آنها به عنوان سلاحی برای بی‌ثبات کردن اقلیم کردستان و اذیت آزار مردم کردستان استفاده کرده‌اند.

رئیس حزب دمکرات در ادامه‌ی سخنان خود رفع مشکلات فنی را فراروی برگزاری انتخاباتی پاک و شفاف زیر نظر جامعه‌ی جهانی ضروری دانست.

در بخشی دیگری از این دیدار، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق گفت که در گزارش خود به شورای امنیت، به موضوع حقوق کارمندان کردستان پرداخته و گفته است کە نمی‌توان میان کارمندان اقلیم کردستان و دیگر بخش‌های عراق تبعیض وجود داشته باشد و تصریح کرد که تلاش می‌کند موضوع حقوق و امتیازات مالی مردم اقلیم کردستان را با دولت عراق مورد بحث قرار دهد.

پلاسخارت همچنین پیشنهاد کرد که یک تیم سازمان ملل برای حل مشکلات تکنینی مورد نظر حزب دمکرات کردستان درباره‌ی برگزاری انتخابات پارلمانی همکاری کند.

دو طرف تاکید کردند که مشکلات پیش روی انتخابات باید در راستای حفاظت از فرایند دمکراتیک و ثبات اقلیم کردستان حل شود.

کد خبر 2768953

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha