بازگشت لیلا زانا به عرصه سیاسی پس از 8 سال سکوت + فیلم

سرویس ترکیه - لیلا زانا پس از 8 سال سکوت به میدان سیاست بازگشت و خواستار حمایت مردم از نامزدهای دم پارتی در انتخابات 31 مارس شد.

به گزارش کردپرس، لیلا زانا نماینده سابق مجلس ترکیه که از سال 2016 تا کنون از سیاست کناره گیری و در روستای زادگاه خود ساکن شده بود، پس از 8 سال به میدان سیاست بازگشت و از مردم خواست تا در انتخابات 31 مارس به حزب برابری و دموکراسی خلق (DEM/دم پارتی) رای دهند.

در حالی که تنها چند روز به انتخابات شهرداری ها و شوراهای شهر در ترکیه باقی مانده است، همچنان موضوع رای کردها یکی از موضوعات اساسی انتخابات ترکیه است. در انتخابات اخیر همه احزاب به جز ائتلاف حاکم اعلام کردند که به طور مستقل در انتخابات شرکت خواهند کرد و از نامزد هیچ حزب دیگری حمایت نمی کنند. دم پارتی که نمایندگی کردها و سایر اقلیت های ترکیه را بر عهده دارد، در همه شهرهای کردستان ترکیه، همچنین در بیشتر شهرهای غربی نامزد معرفی کرده است.

حضور لیلا زانا سیاستمدار کُرد که پس از هشت سال سکوت خبری در روستای زادگاهش در ئامد (دیاربکر) حالا برای انتخابات به عرصه سیاسی باز گشته است، یکی از چشم گیرترین اخبار این روزها در کردستان ترکیه است.

زانا با حضور در میتینگ های انتخاباتی در کردستان ترکیه، از مردم خواست تا از دم پارتی حمایت کنند.

لیلا زانا در روزهای گذشته با شرکت در جشن های آیین باستانی نوروز در ئامد خواستار بازگشت به تلاش‌ برای حل مسئله کرد و ایجاد صلح شد، حرکتی که پیشتر توسط عبدالله اوجالان رهبر در بند PKK آغاز شده بود. او در سخنرانی خود همچنین از حق خودمختاری سیاسی کردها حمایت کرد و در عین حال از تاکتیک‌های تفرقه‌انگیز احزاب جریان حاکم انتقاد کرد، و خواستار اتحاد برای تحقق آزادی و عدالت در ترکیه شد.

زانا در پاسخ به این پرسش از سوی خبرنگاران که چه چیزی پس از 8 سال خانه نشینی و سکوت تو را به عرصه سیاسی بازگردانده است، گفت همانگونه که می بینید من نه در آنکارا هستم، نه بروکسل و نه واشنگتون، من همیشه در میان مردمم بوده و هستم.

برخی از کارشناسان بازگشت چهره هایی نمادین از جمله لیلا زانا به عرصه سیاسی را بر روی انتخابات کلان شهرهای مهمی چون استانبول تاثیر گذار توصیف می کنند. 

 روژ گیراسون مدیر شرکت تحقیقات و نظرسنجی راوست در مصاحبه ای که اخیرا از سوی صدای آمریکا منتشر شده، گفت در غیاب چهره های نمادین سیاست کردی ترکیه نظیر صلاح الدین دمیرتاش و عثمان بایدمیر، حضور لیلا زانا می تواند باعث تغییر نتایج شود.

او گفت اختلافات داخلی در انتخابات اخیر در میان دم پارتی بر سر حمایت و عدم حمایت از نامزد حزب جمهوری خواه خلق (CHP) شکل گرفته است که نشان دهنده یک مشکل جدی در حوزه سیاسی کردستان است.

به نظر می رسد، انتخابات پیش رو، یکی از پر چالش ترین انتخابات تاریخ معاصر ترکیه باشد که نشان دهنده رای واقعی احزاب مختلف است.

کد خبر 2768653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha