ترکیه صدر نشین وقوع جرایم سازمان یافته در اروپا شد

سرویس ترکیه - بر اساس گزارش نمایه جهانی جرایم سازمان‌یافته، ترکیه در سال ۲۰۲۳ صدر نشین وقوع جرایم سازمان یافته از قبیل قاچاق مواد مخدر و تجارت انسان در بین کشورهای اروپایی است.

به گزارش کردپرس، بر اساس نمایه جهانی جرایم سازمان‌یافته در سال ۲۰۲۳، ترکیه رتبه چهاردهم در جرایم سازمان یافته در جهان و رتبه اول در اروپا را دارد.

به نوشته یورونیوز، نمایه جرایم سازمان‌یافته جهانی، نمایه‌ جهانی جرایم سازمان‌یافته در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد.

در این گزارش کشورها با توجه به آمار وقوع جرایم سازمان‌یافته روی داده در آنها طبقه بندی شده اند. در حوزه جرایم مورد نظر کمترین نمره به کشورها ۱ و بیش‌ترین آن ۱۰ امتیاز بوده است.

بر اساس گزارش نمایه جهانی جرایم سازمان‌یافته، نمره ترکیه در سال ۲۰۲۱، ۶/۸۹ بوده است، اما امسال به ۷/۳ رسیده است. ترکیه پیشتر رتبه‌ ۱۲ را داشت و امسال در جهان به رتبه‌ ۱۴ رسیده و در اروپا رتبه‌ی اول را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش کدام شاخص ها مورد بررسی قرار می گیرند؟

برای نمره دهی به کشورهای مورد بررسی در حوزه جرایم سازمان یافته، دو سرفصل اصلی محیط مجرمانه و عناصر مجرم مورد بررسی قرار می گیرند که این سرفصل ها در مجموع از 20 عنوان/شاخص فرعی تشکیل شده اند. 

شاخص های مرتبط با محیط جنایی شامل قاچاق انسان، تجارت انسان، قاچاق اسلحه، تجارت هروئین، تجارت کوکائین، تجارت مواد مخدر صنعتی، جرایم مالی و تجارت غیرقانونی منابع تجدید ناپذیر هستند. 

در سرفصل بازیگران/عناصر مجرم نیز گروه های مافیایی، شبکه های جنایی، عناصر مجرم مرتبط با دولت، عناصر مجرم خارجی و عناصر بخش خصوصی مورد بررسی قرار می گیرند.

یکی از نکات قابل تامل در این گزارش موضوع تجارت انسان در ترکیه است.

نمره کلی جرایم سازمان یافته ترکیه 7.03 است. در عناوین فرعی، عوامل جنایتکار دولتی و قاچاق انسان ترکیه با 9 امتیاز به عنوان یکی از بدترین مناطق جهان ثبت شده است.

در حالی که قاچاق انسان به معنای جا به جایی شخصی به صورت غیرقانونی با رضایت خود به جایی دیگر است، تجارت انسان تجارتی است که برای استثمار افراد، از جمله اجبار به فحشا و کار اجباری/بردگی، بدون رضایت افراد انجام می شود.

ترکیه همچنین در تجارت سلاح و هروئین و جنایات مافیایی نمره ۸/۵ را دریافت کرده است.

براساس نمایه‌ جهانی جرایم سازمان‌یافته، میانمار با ۸/۱۵ امتیاز در رتبه‌ی اول قرار دارد و پس از آن کلمبیا و مکزیک قرار دارند.

کد خبر 2761354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha