تکرار فاجعه در زنبورستان های مهاباد/نتیجه تلفات سال گذشته هنوز اعلام نشده است!

سرویس آذربایجان غربی- علیرغم تکرار تلفات زنبورداران در سال جدید، وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته بررسی موضوع تلف شدن ١٠ هزار کلنی زنبور عسل در مهاباد که گفته می شد؛ به دلیل سمپاشی با سموم نامرغوب از بین رفتند، را وعده داد بود، اما اکنون نماینده این شهرستان در مجلس می گوید: هنوز نتیجه بررسی‌های وزارت جهاد کشاورزی سال قبل اعلام نشده است.

به گزارش کردپرس، جلال محمودزاده در این باره گفت: سال گذشته با دستور وزیر جهاد کشاورزی یک اکیپ تخصصی از این وزارتخانه مامور رسیدگی و بررسی علل تلفات سنگین زنبورستان‌های این شهرستان و جبران خسارت‌ها شدند که تاکنون نتیجه بررسی‌ها اعلام نشده است.

محمودزاده افزود: برآورد دقیق از میزان خسارت وارده به زنبورداران، ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای جبران بخشی از زیان مالی و همچنین جلوگیری از تکرار این اتفاقات مواردی است که در این نظارت میدانی مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: زنبورداری به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم کشاورزی و تولید داخلی مطرح است و براین اساس از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نهاد مسوول انتظار می‌رود ضمن پیگیری موضوع، بر بازار و فروش محصولات کشاورزی نظارت بیشتری داشته باشد.

 فروردین سال گذشته طی سم پاشی مزارع کشاورزی به ویژه یونجه، زنبورهای عسل بیش از ۱۰ هزار کلنی در مهاباد نابود شده و به بیش از ۱۰۰ نفر از زنبورداران فعال این شهرستان خسارت کامل وارد آمد.

در آن زمان دلیل این مسئله از سوی تعاونی زنبورداران، استفاده از سموم نامرغوب برای سم پاشی مزارع کشاورزی اعلام شد، سمومی که از طریق جهاد کشاورزی و منابع مجوز دار در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، اما اداره جهاد کشاورزی مهاباد معتقد است؛ «سموم استفاده شده در باغات کشاورزی مهاباد نامرغوب نبوده است».

در نبود بررسی های لازم و عدم ارائه نتایج از سوی وزارت جهاد کشاورزی که قرار بود  نمونه تلفات زنبورستان‌های شهرستان مهاباد را برای مشخص شدن علت این تلفات به آزمایشگاهی در خارج از کشور ارسال کنند، دوباره فاجعه در سال جدید تکرار شد و اینبار در حالیکه تنها ١٥ روز از سال جدید، گذشته بود، دوباره این فاجعه تکرار شد و بیش از هزار زنبور عسل به طور کامل تلف شدند!!

به گفته مسعود عبداللهی مدیرعامل تعاونی زنبورداران مهاباد؛ استفاده از سموم نامرغوب برای دومین سال پیاپی به بخش عمده زنبورستان های این شهرستان خسارت وارد کرده و  در این فصل از سال موجب تلف شدن زنبورهای عسل بیش از هزار و ۴۴۷ کلنی و وارد آمدن خسارتی بیش از ۲۰ میلیارد ریال شده است.

تکرار این فاجعه در حالی است که پیشتر جلال محمودزاده، عضو هیات رییسه کمسیون کشاورزی مجلس به کردپرس گفته بود: متأسفانه در دو سال اخیر به دلیل سم پاشی مزارع یونجه در مهاباد با استفاده از ٢ سم بی‌کیفیت چینی، تعداد زیادی از کلنی های زنبور عسل از بین رفته است.

کد خبر 2754628

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha