نیش سموم نامرغوب بر تن زنبورهای عسل در مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- پس از نابودی کامل ١٠ هزار کلنی زنبور عسل در مهاباد طی سال گذشته که گفته می شد بر اثر استفاده از سموم نامرغوب در سمپاشی رخ داد، امسال هم با گذشت تنها ١٥ روز از سال جدید، دوباره این فاجعه تکرار شد و بیش از هزار زنبور عسل به طور کامل تلف شدند!!

به گزارش کردپرس، فروردین سال گذشته خبر تلف شدن بیش از ٢٢ هزار کندوی زنبور عسل در مهاباد و بوکان مطرح و دلیل این مسئله از سوی تعاونی های زنبورداران استفاده از سموم نامرغوب برای سم پاشی مزارع کشاورزی اعلام شد، سمومی که از طریق جهاد کشاورزی و منابع مجوز دار در اختیار کشاورزان قرار گرفته است!

تنها در مهاباد به گفته مدیرعامل تعاونی زنبوداران مهاباد؛ طی سم پاشی مزارع کشاورزی به ویژه یونجه، زنبورهای عسل بیش از ۱۰ هزار کلنی نابود شده و به بیش از ۱۰۰ نفر از زنبورداران فعال این شهرستان خسارت کامل وارد آمد.

هر چند در آن زمان کارشناس مسئول حفظ نباتات جهادکشاورزی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار کردپرس در خصوص تلفات زنبوردارن پس از انجام سم پاشی باغات و مزارع کشاورزی گفته بود: «سموم استفاده شده در باغات کشاورزی مهاباد نامرغوب نبوده است»، اما با بالاگرفتن میزان خسارت های موجود وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: «تیمی متخصص از این وزارت برای بررسی و رسیدگی به وضعیت تلف شدن زنبورهای عسل و برخورد با متخلفین به مهاباد اعزام خواهند شد».

پس از آن رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از ارسال نمونه تلفات زنبورستان‌های شهرستان مهاباد برای مشخص شدن علت این تلفات به آزمایشگاهی در خارج از کشور خبر داد و گفت: «جواب اولیه آزمایش‌های انجام شده از تلفات زنبورهای عسل به مراکز مرجع داخلی ارسال شده اما وجود سم مورد استفاده کشاورزان برای سمپاشی مزارع یونجه در آن تایید نشده است».

این وضعیت در سایر شهرهای جنوب آذربایجان غربی و در سطح کشوری هم دیده شد و در نهایت قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور با توجه به مواردی که در سطح کشور نسبت به خسارت زنبورداران از سم پاشی اراضی کشاورزی متحمل شده اند به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داد تا خسارت ناشی از سمپاشی جزو مخاطرات زنبورداری، تحت پوشش بیمه قرار گیرد و قرار بود این مورد از سال آینده اجرایی شود.

با شروع سال جدید اما داستان تلفات زنبورداران تا قبل از اعلام نتیجه تلفات قبلی و پرداخت کامل خسارت، دوباره در مهاباد تکرار شد و با گذشت ١٥ روز از سال جدید، یک هزار زنبور عسل به طور کامل تلف شدند!!

مسعود عبداللهی مدیرعامل تعاونی زنبورداران مهاباد در این باره به ایرنا می گوید: استفاده از سموم نامرغوب برای دومین سال پیاپی به بخش عمده زنبورستان های این شهرستان خسارت وارد کرده و  در این فصل از سال موجب تلف شدن زنبورهای عسل بیش از هزار و ۴۴۷ کلنی شده است.

او با بیان اینکه ارزش ریالی خسارت وارده تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد ریال برآورد شده، اضافه می کند: بررسی های انجام شده نشان می دهد ۷۰ درصد از زنبورهای عسل این کلنی ها از بین رفته و یک هزار زنبور عسل به طور کامل تلف شده است.

مدیرعامل تعاونی زنبورداران مهاباد اضافه کرد: بخش عمده زنبورداران شهرستان در این فصل به دلیل شرایط آب و هوایی در مناطق جنوب حضور دارند و اگر در حوزه شهرستان بودند خسارت به زنبورداران پیش از این برآورد می شد.

تکرار این فاجعه در حالی است که پیشتر جلال محمودزاده، عضو هیات رییسه کمسیون کشاورزی مجلس به کردپرس گفته بود: متأسفانه در دو سال اخیر به دلیل سم پاشی مزارع یونجه در مهاباد با استفاده از ٢ سم بی‌کیفیت چینی، تعداد زیادی از کلنی های زنبور عسل از بین رفته است.

کد خبر 2754153

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha