انتخاب بخشدار «سیلوانا» و انتظارات از استاندار/آزاد یوسفی راد

سرویس آذربايجان غربى- ظرفیت های مطلوب بخش سیلوانای ارومیه در حوزه گردشگری، توریسم سلامت، تولید گیاهان دارویی و داشتن مرز مشترک با کشور همسایه تا کنون نادیده مانده است. آزاد یوسفی راد، روزنامه نگار در یادداشت زیر با تاکید بر اهمیت انتخاب بخشدار سیلوانا با توجه به پتاسیل موجود، از انتقال بودجه و سرانه های عمرانی، فرهنگی و ورزشی این بخش به سایر مناطق استان انتقاد می کند.

بخش سیلوانای ارومیه با جمعیتی بالغ بر ۶۵ هزار نفر و برخورداری از ده‌ها جاذبه طبیعی و توریستی، فرهنگ و تاریخ غنی و مردمی خونگرم و همچنین به عنوان منطقه‌ای که عملا حکم ریه‌های تنفسی و تامین کننده آب شرب و صنعت مرکز استان را داراست، اهمیتی استراتژیک و راهبردی داشته و این مهم می‌طلبد تا سکاندار این منطقه، شخصی لایق و توانمند باشد وخدایی ناکرده چون سیاق گذشته برای کسب تجربه و آزمون پس دادن او را راهی بخشداری سیلوانا نکرده باشند! این سخنم بدین معنا نیست که از بیخ و بن با جوانی پرانرژی و توانمند که سوابق مدیریتی نداشته اما روز و شب را برخود حرام کند و در گوشه و کنار این منطقه پیگیر کاستی ها و مشکلات باشد مخالفتی داشته باشم بلکه مرادم آن است که بخشداری سیلوانا، صرفا قربانی رزومه هیچ فردی نگردد.

ساکنان بخش سیلوانا در نوع خود یکی از فعال ترین و پرجنب وجوش ترین شهروندان ایران زمین هستند! از جیب خود جشنواره برگزار می‌کنند آن هم در سطح ملّی، با هزینه شخصی شان میزبان مسابقات و رویدادهای کشوری می‌شوند و با روی گشاده در تمام رخدادها و فعالیت ها مشارکت می‌کنند، این چنین مردمی به حق باید "ولی نعمت" و "نور چشم" مسئولان و کارگزارن باشند و متعهد ترین، دلسوزترین و فعال ترین اشخاص برای خدمتگزاری به آنان گمارده شوند.

پس از دهیار که در مناسبات روستایی، عموما دوست، همسایه و یا فامیل اهالی روستاست این بخشدار است که در سلسله مراتب اداری کشور برای خدمت به ساکنان منطقه گماشته می‌شود و انتظار هم آن است که چنان ذوب در امورات تک به تک روستاها شود که اهالی منطقه او را جدای از خود حس نکرده و آنقدر او را در کوی و برزن و در میانه مشکلات‌شان دیده باشند که چهره‌اش بر حافظه تمام اهالی نقش ببندد نه آنکه خود را محصور در اتاقش کند و صرفا برای سخنرانی یا قرارگرفتن درجلوی دوربین میان مردم حاضر شود و کمترکسی به چهره او را بشناسد! چنین شخصی نه یک دوره چهارساله که چهل سال نیز درهمان مقام بماند نه تنها منشاء هیچ خیر و برکت و تحولی نخواهد بود بلکه عامل سوختن صدها فرصت و موقعیت می‌شود.

بخش سیلوانا می‌تواند در تولید بسیاری از محصولات غذایی تبدیل به یک برند ملّی و حتی جهانی شود، فرصت های بی نظیر سرمایه‌گذاری در تولید داروهای گیاهی، بهره گیری از انرژی پاک، میزبانی از مسابقات جهانی پاراگلایدر و اسکی با دارا بودن بهترین موقعیت خدادادی، ایجاد بازارچه های مرزی با داشتن ده هاکیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه، راه اندازی صنعت گردشگری و توریسم سلامت با داشتن جاذبه های منحصر به فرد طبیعی و ده‌ها و صدها فرصت دیگر که نیازمند چالاکی و دغدغه مندی و بابرنامه بودن شخص بخشدار در معرفی و رایزنی با مدیران بالادستی و فراهم آوردن زمینه های جذب سرمایه گذار بومی و خارجی است.

با وجود فرصت های خارق العاده موجود در سطح بخش سیلوانا، شوربختانه امروز خواسته‌ها و مطالبات ساکنان این منطقه در حد روکش آسفالت جاده‌های مواصلاتی‌اش تنزل یافته که حتی این مورد نیز به طور کامل و اصولی محقق نشده است.

بودجه و سرانه های عمرانی، فرهنگی و ورزشی بخش سیلوانا گاها سَر از بخش های دیگر و حتی شهرستان های دیگر در می‌آورد و آب از آب تکان نمی‌خورد انگار نه انگار که این منطقه صدها استعداد و هزاران مشکل زیرساختی دارد.

برداشت غیرقانونی شن و ماسه از بستر رودخانه‌های منطقه که دودش فقط به چشم ساکنان می‌رود وسیل های گاه وبیگاه اندک داشته‌های شان را باخود می‌برد و منفعتش نیز به نسبت های مختلف بین این و آن تقسیم می‌شود از یک سو و رهاشدن محیط زیست و طبیعت بکر منطقه در دامان زباله و شخم آفرودسواران از سوی دیگر اکوسیستم و محیط زیست منطقه را به نابودی کشانده است.

همچنین نبود هیچ گونه شناسنامه‌ای مشخص و معرفی نامه‌ای حتی درحد یک دفترچه برای ده‌ها جاذبه گردشگری که می‌بایست به گردشگرانی که از گوشه و کنار استان و ایران قصد این منطقه می‌نمایند و در آن معانی اصیل نام‌ها و مکان‌ها را معرفی نموده و بدان ها بشناساند درحال تبدیل شدن به یک بحران است چرا که بعدا همین عدم آشنایی، باعث ایجاد هزینه‌هایی برای امنیت، آرامش و وحدت این استان می‌شود و صدها مورد دیگر که ذکر آن خارج از حوصله مخاطب است از جمله کمبودهایی هستند که ازابتدا وجود داشته و فعلا نیز با قوت برجای مانده اند تمام این مسائل گفته شده و ناگفته یک بخشدار دغدغه‌مند و بابرنامه را طلب می‌کند که درگیر روزمرگی و پشه پرانی در دفترش نشود و با برنامه مشخص در تمام حوزه‌ها پیش رود و از مشورت صاحبنظرانی که تعدادشان در همین منطقه کم نیست و بدون هیچ چشمداشتی حاضر به همکاری با اوهستند بهره گیرد.

درنهایت باوجود تمام ظرفیت‌های پیدا و پنهانی که بخش سیلوانا دارد اگر فقط و فقط سرچشمه بودن این منطقه درتامین آب شرب و صنعت مرکز استان و مقصدگاه هفتگی تفریحات شهروندان ارومیه و پتانسیل مرزی آن را در نظر بگیریم می‌بایست و انتظار نیز این است که شخص استاندار در تعیین بخشدار این منطقه ورود نماید و در راستای شعار دولت متبوعش فردی پرتلاش، متعهد، دغدغه‌مند، بابرنامه، جسور و ریسک پذیر را برای خدمت خالصانه و مخلصانه به ساکنان بخش سیلوانا انتخاب نماید تا اندکی از صبر و استقامت و جان فشانی های مردم این منطقه جبران گردد و این بخش بتواند سهم چشمگیر خود را در به حرکت در آوردن قطار توسعه و پیشرفت استان ایفا کند.

کد خبر 24593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha