مخالفت جدی فرانسه با تروریست خواندن نیروهای کرد سوریه

سرویس جهان- رییس جمهور فرانسه تاکید کرد تعریف کشورش از تروریسم با تعریف ترکیه از این مقوله متفاوت است و وی نیروهای کرد سوریه و یا حزب کردی اتحاد دموکراتیک سوریه را تروریست نمی داند.

به گزارش کردپرس، نشست سران ناتو در حالی روز چهارشنبه در لندن به پایان رسید که ترکیه نتوانست حرف خود را به کرسی بنشاند و 28 عضو دیگر این نهاد نظامی را مجاب کند نیروهای کرد سوریه را به عنوان تروریست معرفی کنند.

رجب طیب اردوغان تهدید کرده بود اگر اعضا به خواسته ترکیه عمل نکنند ترکیه نیز به برنامه ناتو برای اجرای برنامه دفاعی از کشورهای بالتیک و لهستان رای نخواهد داد. اما بعد از پایان نشست ناتو در عصر چهارشنبه معلوم شد نه کشورهای عضو نیروهای کرد را به عنوان تروریست معرفی کرده اند و نه ترکیه توانسته برنامه ناتو را مختل کند. رسانه های انگلیسی زبان نوشتند ترکیه با برنامه ناتو موافقت کرده است ولی نتوانسته این کشورها را راضی کند نیروهای کرد سوریه را تروریست معرفی کنند. با این حال معلوم نیست که ناتو در برابر موافقت ترکیه با طرح این نهاد درخواست دیگری را از ترکیه قبول کرده است یا خیر.

امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه تندترین واکنش را به سخنان اردوغان در مورد تروریست خواندن نیروهای کرد سوریه داشت. خبرگزاری فرانس پرس در این باره نوشت: ماکرون تاکید کرده است ypg یا نیروهای کرد سوریه آن طور که ترکیه ادعا می کند جزئی از حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک نیست.

ماکرون افزود: ما طبقه بندی نیروهای کرد سوریه یا ypg و نیز حزب کردی اتحاد دموکراتیک سوریه یا PYD را در گروه سازمان های تروریستی قبول نداریم.

رییس جمهور فرانسه تاکید کرد « ما به طور روشن، با پ.ک.ک و یا همه آنهایی که عملیات تروریستی در ترکیه انجام می دهند می جنگیم اما این نوع ارتباط میان این گروه های سیاسی و نظامی را که ترکیه مدعی آن است قبول نداریم.»

فرانسه از جمله کشورهایی است که مقامات نظامی و سیاسی کرد سوریه را به پاریس دعوت کرده و مقامات ارشد این کشور با آنها ملاقات و گفتگو کرده اند. تعدادی از نیروهای فرانسه تحت عنوان نیروهای ائتلاف مبارزه با داعش، از سال 2015 به سوریه رفته و به کردها در مبارزه با داعش کمک کرده اند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 158960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha