واکنش منفعلانه ترامپ به موضوع انتقال سیستم های اس 400 روسی به ترکیه

سرویس جهان- در حالی که انتظار می رفت آمریکا ترکیه را به خاطر تحویل گرفتن سیستم دفاعی اس 400 روسی تحت تحریم شدید اقتصادی قرار دهد، ریس جمهور این کشور گفته است مقصر اصلی خرید اس 400 روسی از سوی ترکیه باراک اوباما رییس جمهور قبلی ایالات متحده آمریکا است.

به گزارش کردپرس، موضوع خرید سیستم دفاع موشکی اس 400 روسی از سوی ترکیه به موضوعی پیچیده در روابط آمریکا تبدیل شده است زیرا از یک طرف، به گفته کارشناسان، بکارگیری این نوع سیستم در حالی که قرار است ترکیه هواپیماهای نسل پنجم اف 35 آمریکایی را در اختیار بگیرد، باعث کشف ویژگیهای تکنولوژیکی خاص این نوع هواپیماها برای طرف سوم مانند روسیه می شود و از طرفی دیگر دولت ترکیه هم در ساخت برخی قطعات حساس این نوع هواپیما مشارکت دارد. ترکیه تاکنون چندین محموله از سیستم دفاع موشکی اس 400 روسی را در اختیار گرفته است. آمریکا قبل از تحویل این سیستم ها به ترکیه نسبت به عواقب شدید آن از جمله تحریم اقتصادی ترکیه هشدار داده بود.

اما واکنش دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به تحویل اس 400 به ترکیه غیرمنتظره بوده است. سی ان ان نوشت ترامپ در جلسه دیشب دولت خود گفته است ترکیه که اکنون اس 400 را در اختیار گرفته است دیگر نمی تواند صاحب جنگنده های اف 35 شود. اما ترامپ تقصیر را به گردن اوباما انداخت و گفت که دولت باراک اوباما باعث شده است ترکیه در چنین موقعیت سختی قرار بگیرند.

رویترز هم به نقل از مارک اسپر، نامزد تصدی وزارت دفاع آمریکا نوشت که ترکیه نمی تواند همزمان سیستم دفاع موشکی روسی اس 400 را در اختیار داشته باشد و از هوپیماهای رادارگریز اف 35 آمریکا هم استفاده کند.

ترامپ در اشاره به مشارکت ترکیه در ساخت برخی قطعات جنگنده های اف 35 گفته است لاکهید، سازنده اف 35 هم از این وضعیت راضی نیست. بحث در مورد مشاغل زیادی است و صادقانه بگویم که رابطه خیلی خوبی با اردوغان( رییس جمهور ترکیه) دارم.

تحلیلگران و برخی مقامات دولت آمریکا معتقدند که تحریم هایی که قرار بود در صورت ارسال سیستم دفاع موشکی اس 400 روسی به ترکیه به اجرا گذاشته شود توسط دونالد ترامپ کنار نهاده شده است.

برخی مقامکات مطلع به سی ان ان گفته اند که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ خواهان وضع تحریم ها علیه ترکیه هستند اما ترامپ به خاطر حفظ روابط با اردوغان نمی خواهد این تحریم ها وضع شوند.

این شبکه تلویزیونی همچنین گزارش داد که نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه خواهان وضع تحریم های علیه ترکیه هستند اما ظاهرا دونالد ترامپ کارشکنی می کند.

اما جیمز تاونسند، دستیار سابق وزارت دفاع آمریکا که در مذاکرات خرید سیستم دفاعی پاتریوت آمریکا از سوی ترکیه در زمان باراک اوباما شرکت داشته، معتقد است که این که ترامپ بگوید عدم تمایل اوباما به فروش پاتریوت به ترکیه باعث چرخش آنکارا به سمت روسیه و خرید اس 400 شده حرف نادرستی است. دو حالت بیشتر وجود ندارد: یا این که مقامات کنونی دولت ترامپ واهمه دارند حقایق را به وی بگویند و یا این که ترامپ تحت تاثیر رابطه با اردوغان قرار گرفته است.

برخی تحلیلگران هشدار داده اند که تکنولوژی دفاعی روسیه برای کشف و خنثی سازی سیستم های دفاعی آمریکا ساخته شده و بکارگیری سیستم دفاع موشکی اس 400 روسی از سوی ترکیه منجر به کشف قابلیت های خاص جنگنده های پیشرفته اف 35 آمریکا( در صورت انتقال آنها به ترکیه) خواهد شد.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 124082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha