اتحادیه‌ میهنی، حضور در دولت جدید اقلیم کردستان را به‌ مسئله‌ کرکوک گره‌ زد

سرویس عراق و اقلیم کردستان – عضو رهبری اتحادیه‌ میهنی بر اصرار حزب متبوعش بر توافق نهایی با حزب دمکرات کردستان بر سر انتخاب استاندار وابسته‌ به‌ خود در کرکوک تاکید و تصریح کرد که‌ حضور اتحادیه‌ در دولت منوط به‌ تحقق این امر است.

به‌ گزارش کردپرس، همزمان با آغاز دیدار و گفتگوهای مسرور بارزانی نخست وزیر جدید اقلیم کردستان برای تشکیل کابینه‌، تنش ها میان حزب دمکرات و اتحادیه‌ میهنی بر سر کرکوک و انتخاب استاندار جدید برای این استان مورد مناقشه‌ شدت گرفته‌ است.

آریز عبدالله‌ عضو رهبری اتحادیه‌ میهنی کردستان (یکیتی) در گفتگو با بخش کردی صدی آمریکا از عدم مشارکت حزب متبوعش در دولت جدید اقلیم کردستان در صورت عدم تایید نامزدهای اعلامی یکیتی برای استانداری کرکوک از سوی حزب دمکرات کردستان (پارتی) خبر داد.

وی گفت: توافق ها برای حضور یکیتی در دولت جدید اقلیم کردستان، صورت گرفته‌ است، اما ما بر موضع خود مبنی بر منوط کردن این حضور با مسئله‌ کرکوک و تعیین استاندار جدید برای آن و تایید یکی از نامزدهای حزب برای این منصب پافشاری می کنیم.

عضو رهبری یکیتی تصریح کرد که‌ بدون تحقق مطالبات این حزب در ارتباط با انتخاب استاندار کرد برای کرکوک، یکیتی در دولت حضور نخواهد یافت و این مهم، تصمیم و موضع رهبری حزب می باشد و از آن عقب نشینی نخواهد کرد.

وی، گزارش ها مبنی بر توافق مسعود بارزانی رهبر پارتی و کسرت رسول علی معاون دبیر کل یکیتی بر سر یک نامزد برای تصدی استاندار کرکوک را تکذیب کرد.

کرکوک و مسئله انتخاب استاندار جدید برای این استان مورد مناقشه و نفت خیر، از اصلی ترین موارد اختلافی میان پارتی و یکیتی به ویژه پس از رویدادهای 16 اکتبر 2017 و بازگشت حاکمیت دولت مرکزی به آن می باشد.

یکیتی موضوع کرکوک و انتخاب استاندار وابسته‌ به‌ خود در این استان را شرط اصلی حضور در دولت جدید اقلیم کردستان اعلام کرده‌ است.

این در حالی است که‌ سخنگوی پارتی به‌ عنوان حزب مامور تشکیل دولت در جدیدترین اظهار نظر در رابطه‌ با مطالبات یکیتی، طی گفتگو با رادیو صدای آمریکا بر مخالفت حزب متبوعش با درخواست های یکیتی در خصوص انتخاب استاندار جدید برای کرکوک تاکید کرد.

محمود محمد تصریح کرد: نامزد تصدی منصب استانداری کرکوک باید نامزد مشترک هر دو حزب پارتی و یکیتی باشد و ما نمی پذیریم یکیتی به تنهایی این منصب را در اختیار بگیرد. اگر یکیتی قادر به انتخاب استاندار جدید برای کرکوک بدون حضور و موافقت پارتی می بود، تعلل نمی کرد و بدون اعتنا به درخواست ها و نظرات پارتی و به صورت یکجانبه اقدامات لازم و مورد پسند خود را انجام می داد.

از سوی دیگر پایگاه‌ خبری – تحلیلی شارپرس به‌ نقل از منبعی از اتحادیه‌ میهنی گزارش داد که‌ هیئت این حزب در دیدار با نخست وزیر اقلیم کردستان بر مطالبات خود در ارتباط با کرکوک و بغداد و ضرورت اجرایی کردن آن تاکید و اعلام کرده‌ است تا زمان تحقق این مطالبات حاضر به‌ ارائه‌ لیست نامزدهای حزب برای حضور در دولت نیست.

کد خبر 122437

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha