اروپا نقشی در ایجاد منطقه امن در سوریه ندارد

سرویس جهان- جیمز جفری می گوید آمریکا، نیروهای سوریه دموکراتیک و ترکیه در مورد عقب نشینی نیروهای کرد از مرز سوریه با ترکیه به توافق رسیده اند اما اروپا در ایجاد این منطقه امن در شمال سوریه نقشی ندارد.

به گزارش کردپرس، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا زمستان گذشته بارها از کشورهای اروپایی خواست در حالی که این کشور بخشی زیادی از نیروهای خود را از سوریه بیرون می برد کشورهای عمده اروپا مانند انگلیس و فرانسه که حدود 400 نیرو در سوریه دارند، نیروی بیشتری به سوریه اعزام کنند و در حفاظت از کردها در برابر ترکیه و مقابله با ظهور دوباره داعش نقش ایفا کنند.

اما جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه، روز گذشته در اندیشکده خاورمیانه گفت که اروپا در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه که برای محافظت از کردهای سوریه و نیز رفع نگرانی های ترکیه ایجاد می شود نقشی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد که نه درخواستی صورت گرفته و نه درباره نقش اروپا در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه بحثی به میان آمده است.

جفری که سفیر سابق کشورش در ترکیه بوده و نمانیده ویژه آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش نیز است، افزود: توافق کلی درباره عقب نشینی نیروهای کرد از مرز سوریه با ترکیه حاصل شده اما در مورد عمق منطقه امن در شمال سوریه و منطقه ای که نیروهای کرد از آن دور شوند و تصمیم گیری در مورد سلاح هایی که آمریکا در اختیار نیروهای کرد سوریه قرار داده و یا نحوه اداره منطقه امن توافق صورت نگرفته است.

شان پترسون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز به المانیتور گفته است که مذاکرات میان آمریکا و ترکیه در مورد مسئله ایجاد منطقه امن هنوز ادامه دارد.

برخی کارشناسان مسائل خاورمیانه مانند آورن استین بر این باورند که حتی در صورتی که منطقه امن در شمال سوریه ایجاد شود آمریکا به قدر کافی حضور فیزیکی دراین منطقه نخواهد داشت که بر توافق نظارت کند.

جیمز جفری هم در ادامه اظهارات خود در انستیتو خاورمیانه تاکید کرده است که ایجاد منطقه امن در شمال سوریه موجب حل همه مسائل در سوریه نخواهد شد.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 111713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha