ترکیه با بودجه ای که برای جنگ با PKK در نظر می گیرد می تواند به توسعه ای چشمگیر دست پیدا کند

سرویس ترکیه - نماینده حکاری در پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در انتقاد از سیاست های جنگ طلبانه ترکیه در شرایطی که کشور دچار یک بحران اقتصادی است عنوان کرد: ترکیه با بودجه ای که برای جنگ با PKK در نظر می گیرد می تواند به توسعه ای چشمگیر دست پیدا کند.

به گزارش کردپرس، لیلا گوون، نماینده حکاری در پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) که بعد از 200 روز اعتصاب غذا و شکسته شدن حصر عبدالله اوجالان در بیمارستان تحت مداوا قرار دارد در گفتگو با روزنامه دیوار با اشاره به پیام عبدالله اوجالان در خصوص سوریه عنوان کرد: کردستان سوریه روند مهمی را پشت سر گذاشته است. ترکیه با دیوارکشی میان ترکیه – سوریه در تلاش برای جدا کردن مردم از یکدیگر به وسیله دیوارهای غول پیکر است. با اشغال عفرین و بیرون کردن مردم بومی آنجا در حال اسکان دادن نیروهای ارتش آزاد سوریه در آن منطقه است. در واقع ترکیه به مردم کردستان سوریه ظلم می کند. ولی علی رغم تمامی این ها عبدالله اوجالان از چیز دیگری سخن می گوید. از ارتش دموکراتیک سوریه می خواهد به حساسیت های ترکیه دقت کنند، این بسیار با ارزش است. ترکیه باید ارزش این پیام را بداند. ترکیه باید ببیند که اوجالان برای برادری ملت ها تلاش می کند. تصور من بر این است که ترکیه باید سیاستی موازی با این پیام طراحی کند.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به بحران اقتصادی در ترکیه خاطرنشان کرد: حزب عدالت و توسعه (AKP) سیاستی را که در حال حاضر در دستور کار قرار داده است نمی تواند بیشتر جلو ببرد. دلیل این که سیاست به مانع برخورد کرده است بحران اقتصادی است. در حال حاضر هر قدر هم بخواهند بر روی آن سرپوش بگذارند یک بحران عمیق اقتصادی در کشور وجود دارد. با یک اقتصاد وابسته به خارج این حزب نمی تواند بیشتر از این حاکمیت خود را ادامه دهد. عبدالله اوجالان با پیام آخر خود به مردم ترکیه راه رهایی از این مشکلات را نشان داده است. بله شاید تنها مشکل این کشور مشکل کردها نباشد ولی مهمترین مشکل ترکیه مسئله کردها است. با در نظر گرفتن بودجه نظامی و جنگی که همه ساله برای این مشکل در نظر گرفته می شود در صورت حل و فصل آن تنها با آن بودجه به یک توسعه بسیار باشکوه می توان دست پیدا کرد.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 111639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha