استعفای جمعی برخی از کادرهای برجسته‌ جنبش تغییر

سرویس عراق و اقلیم کردستان – اختلافات داخلی در جنبش تغییر پس از توافق این حزب با حزب دمکرات برای حضور در دولت جدید، بیش از هر زمان دیگری است.

به‌ گزارش کردپرس به نقل از روداو، شماری از کادرهای برجسته‌ و تأثیرگذار در جنبش تغییر (گوران) که‌ عضو مرکز مناطق کردستانی خارج از اداره‌ اقلیم کردستان نیز در میان آنان است؛‌ با صدور بیانیه‌ و طی کنفرانسی خبری استعفای جمعی خود را از این حزب اعلام کردند.

کادرهای مستعفی جنبش تغییر امروز پنجشنبه‌ (26 اردیبهشت ماه‌ 1398 ) در بیانیه‌ و کنفرانس خبری بر این امر تاکید کرده‌ اند که‌ این حزب از اصول بنیادین خود تخطی کرده‌ و نهاد اجرایی آن نیز مشروعیت خود را از دست داده است‌.

گروهی مستعفی شامل؛ ملا فرمان عضو شورای ملی، عبدالرحمان عبدالله‌ عضو شورای عمومی، احمد عزیزی مسئول مرکز مناطق کردستانی خارج از اداره‌ اقلیم کردستان، عبدالله‌ حبیب و لطیف فاتح عضو مرکز مذکور، بر این مسئله‌ تاکید کرده‌ اند که‌ هیچ یک از آن ها برای حضور در دولت اعلام آمادگی نکرده‌ اند و این استعفا ربطی به‌ این موضوع ندارد، بلکه‌ اعلام اعتراضی است به‌ سیاست های رهبری کنونی حزب.

همچنین تصریح کرده‌ اند که‌ رهبری کنونی جنبش تغییر عامل شکست های کنونی حزب و نا امید کردن شهروندان و تحول خواهان، می باشد.

در بیانیه‌ این گروه‌ ضمن بحرانی خواندن وضعیت مناطق مشمول ماده‌ 140 قانون اساسی شامل کرکوک و دیگر استان هایی که‌ در جریان رویدادهای 16 اکتبر 2017 بار دیگر به‌ کنترل دولت مرکزی عراق درآمد و نیروهای کرد مجبور به‌ خروج از آن شدند، حزب دمکرات (پارتی) و اتحادیه‌ میهنی (یکیتی) را مسئول مستقیم این وضعیت دانسته‌ و بی موضعی دیگر احزاب در این مسئله‌ را نیز عامل تشدید آن عنوان کرده اند.

همچنین اعلام کرده‌ اند که‌ سیاست تعریب و به‌ حاشیه‌ راندن کردها در کرکوک، دوزخورماتو و دیگر مناطق مورد مناقشه‌ به‌ نحو چشمگیری شدت یافته‌ است.

کادرهای مستعفی جنبش تغییر با اشاره‌ به‌ این که‌ در 16 اکتبر 2017 مرکز امور اجرایی حزب علیرغم درخواست و تلاش های آن ها حاضر به‌ صدور بیانیه‌ ای در این باره‌ نشده‌ است اعلام کردند، در جریان توافق گوران و پارتی برای تشکیل دولت جدید هم هیچ وقعی به‌ وضعیت این مناطق نهاده‌ نشده‌ است.

در ادامه‌ آمده‌ است: بر این باوریم که‌ تحت رهبری کنونی، جنبش تغییر از راه‌ اصلی و اهداف راستین خود از جمله‌ مبارزه‌ برای تحقق عدالت اجتماعی، مقابله‌ با فساد اقتصادی، در پیش گرفتن سیاستی ملی در قبال کرکوک و دیگر مناطق کردستانی خارج از اداره‌ اقلیم کردستان، تأسیس نظامی پارلمانی و دوری جستن از سیاست حکمرانی خانوادگی منحرف شده‌ است و پیش بینی می کنیم رهبری کنونی گوران را به‌ سمت پرتگاه‌ بزرگتری ببرند.

کادرهای مستعفی جنبش تغییر بر تلاش خود برای تحقق اهداف اولیه‌ و راستین این حزب با در پیش گرفتن سیاست و راه‌ کار دیگری تاکید کرده‌ اند.

این در حالی است که پیشتر نیز رأی نمایندگان حزب جنبش تغییر به لایحه اصلاح قانون ریاست اقلیم کردستان، که در همراهی با حزب دمکرات (پارتی) صورت گرفت، اعتراض شماری از اعضای ارشد این حزب را به دنبال داشته و از جمله عبدالله کدخدا مبارک عضو برجسته گوران، کاوه محمد، غالب محمد، نمایندگان حزب در مجلس عراق، عبدالله ملا نوری و امید محمد علی، نمایندگان پیشین حزب با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند که تصویب لایحه مذکور اشتباهی فاحش و مهلک پارتی، گوران و اتحادیه میهنی (یکیتی) برای دمکراسی اقلیم و بر اساس خواست حاکمیت اقلیم بوده است.

این افراد تاکید کرده اند که بارها در مورد خطرات و تبعات مشارکت جنبش تغییر در تصویب این قانون و نیز عدول از سیاست، اهداف و ارزش های حزب، به رهبران جنبش تغییر هشدار داده شده، اما رهبری گوران هیچ اهمیتی به این هشدارها نداده و سیاستی را اجرا کرده اند که ارتباطی با اصول و خط مشی زیربنایی گوران ندارد.

کد خبر 110508

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha