۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
مریوان؛ بهشت گمشده ایران را دریابید

سرویس کردستان- مریوان بهشت گمشده ایران است که ظرفیت های آن نادیده گرفته شده و مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش کُردپرس، مریوان یکی از شهرهای مهم کردستان است که در غرب این استان و در مرز بین ایران و عراق قرار گرفته است. در واقع یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق در شهر مریوان واقع شده که این مرز یکی از مهمترین فرصت ها برای توسعه استان و حتی کشور است. علاوه بر نقش مهم مریوان در زمینه ترانزیت، در بخش گردشگری و توریستی هم پتانسیل های زیادی دارد و یکی از مهمترین چشمه های آب شیرین جهان هم در این شهر واقع شده است.

میزان اهمیت این شهر تا جایی است که صفحه منتسب به دفتر رهبر معظم انقلاب هم به مناسبت سالگرد سفر تاریخی ایشان به استان کردستان و شهر مریوان در این باره پستی اینستاگرامی منتشر کرده و که در آن رهبر انقلاب فرمودند: «این منطقه را جزو نعمت‌های الهی و برکات الهی بر کشورمان و بر انقلابمان به حساب می‌آورم.»

با وجود این میزان اهمیت، شهر مریوان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

فرمانداری این شهرستان از شهریور ماه سال گذشته تاکنون توسط سرپرست اداره می شود و مهمترین شهر کردستان اکنون حدود هشت ماه است که فرماندار ندارد.

دریاچه زریوار آن سال هاست که به دلیل حجم بالای ورود رسوبات و مواد آلاینده حیات و اکوسیستم با مرگ در جدال است. به گفته فعالان محیط زیست، تالاب زریوار ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﭼﺸﻤﻪﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩﺟﻮﺵ و تامین کننده آب دریاچه ﺩﺭ ﺭﺗﺒﻪ ﺍﻭﻝ ﺟﻬﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﺏ ﻭﮔﻞ ﻭﻻﯼ ﺍﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﺩﺭﯾﺎﭼﻪ ﻭﮔﻞﻭﻻﯾﯽﮐﻪ از نشست نیزارها و پوشش گیاهی ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎسیلاب ها ﺍﺯ ﮐﻮﻩﻫﺎﯼ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺑﻪ ﺩﺭﯾﺎﭼﻪ ﺳﺮﺍﺯﯾﺮﺷﺪﻩﺍﻧﺪ و همچنین احداث دایک خاکی که از تخلیه عادی ممانعت می کند ، ﺭﺍﻩ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﮐﺜﺮ ﺍﯾﻦ ﭼﺸﻤﻪﻫﺎ ﻣﺴﺪﻭﺩشده ﻭ مابقی چشمه های جوشان کف تالاب نیز در معرض خطر قرار دارند. مناظر طبیعی و جنگل های پوشیده از بلوط هم که در این شهر حال رو روز خوشی ندارند و هر سال با آغاز فصل گرما، بخش عظیمی از آن از بین می رود.

جاده های ارتباطی مریوان هم با وجود نقش بسیار مهم آن در زمینه ترانزیت، وضعیت مناسبی ندارد و هر روز تعدادی از هموطنان به علت این شرایط در این جاده ها جان خود را از دست می دهند.

همچنین آمار بیکاری در میان جوانان این شهرستان بسیار بالاست به طوری که بسیاری از آنان به مشاغل کاذبی همچون کولبری روی آورده اند و با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

بنابراین این مشکلات در شان یکی از مهمترین شهرهای ایران نیست و مریوان همان بهشت گمشده کشور را باید دریافت و با در نظر گرفتن پتانسیل های عظیمی که دارد راه توسعه آن را فراهم کرد.

کد خبر 110451

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha