انتقاد دفتر بارزانی از اظهارات عبادی درباره اقلیم کردستان، کرکوک و نیروهای پیشمرگ

سرویس عراق و اقلیم کردستان - دفتر مطبوعاتی رهبر حزب دمکرات کردستان از اظهارات اخیر نخست وزیر پیشین عراق در رابطه با ساکنان اقلیم کردستان، استان کرکوک و نیروهای پیشمرگ انتقاد کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از شفق نیوز، دفتر مطبوعاتی مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کردستان (پارتی) بعد از ظهر امروز (سه شنبه) با صدور بیانیه ای، به اظهارات اخیر حیدر عبادی، رهبر کنونی ائتلاف نصر و نخست وزیر پیشین عراق در رابطه با استان نفت خیز و مورد مناقشه کرکوک در شمال عراق، نیروهای پیشمرگ و اقلیم کردستان واکنش نشان داد.

دفتر مطبوعاتی بارزانی در بیانیه خود ضمن ابراز تاسف از "اظهارات ناموفق عبادی درباره کرکوک، نیروهای پیشمرگ و مردم کردستان" در مصاحبه شنبه گذشته وی با شبکه ماهواره ای دجله، تاکید کرد که هدف از این اظهارات، بر هم زدن فضای مثبت حاکم بر روابط اقلیم کردستان و دولت فدرال در دوره پس از انتخابات پارلمانی سال گذشته میلادی عراق در راستای اهداف شخصی می باشد.

این در حالی است که عبادی در مصاحبه با دجله ضمن تاکید بر این که تعامل دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر کنونی عراق با مسئله کرکوک و اقلیم کردستان تاکنون نتایج زیادی نداشته، هشدار داد که بازگشت به عقب در این زمینه باعث بروز مشکل و آسیب رساندن به منافع کشور می شود و این احتمال نیز وجود دارد که یک جنگ بزرگ در کرکوک و تاثیر منفی آن بر یکپارچگی عراق را در پی داشته باشد.

نخست وزیر پیشین عراق ضمن هشدار نسبت به اتخاذ سیاست غیر اصولی مشابه سیاست های گذشته که منجر به تسلط اقلیم کردستان بر مناطق بیشتری از خاک این کشور شد، تصریح کرد: کرکوک بر اساس یک توافق با برخی رهبران اتحادیه میهنی کردستان (یه‌کیتی) با هدف جلوگیری از خونریزی، به آغوش دولت فدرال بازگشت.

عبادی در این باره همچنین اظهار داشت: عدم توجه و تمرکز بر مسائل راهبردی و عدم پایبندی به یکپارچگی عراق، در نابودی کشور سهیم خواهد بود؛ کسی که گمان می کند نرمی و مسامحه در این مسئله باعث تقویت کشور می شود، در اشتباه است و کشور را نابود خواهد کرد چرا که باعث درگیری نژادی در استان کرکوک و جنگ در آینده خواهد شد.

رهبر ائتلاف نصر در واکنش به توافق اخیر حزب دمکرات و اتحادیه میهنی در رابطه با کرکوک نیز ضمن انتقاد از خدمت رسانی احزاب سیاسی به یکدیگر از طریق واگذاری استان های مختلف به یکدیگر با هدف ادامه فعالیت در مناصب مهم، خاطر نشان ساخت که این مسئله به معنای دست کشیدن از منافع ملی عراق و ظلم و ستم به شهروندان این کشور از جمله کردها می باشد.

عبادی در بخش دیگری از این مصاحبه نیز از افزایش 50 درصدی حقوق کارمندان و دیگر حقوق بگیران اقلیم کردستان در دولت عبدالمهدی بدون افزایش مبلغ دریافتی بغداد از اربیل در رابطه با فروش نفت، همچنین خدمت رسانی سیاستمداران به یکدیگر با این روش را مورد انتقاد قرار داده و درباره سرنوشت پول اضافه شده و مقصد نهایی آن نیز پرسش هایی مطرح کرد.

کد خبر 107698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha