«مرتضی حاتمی» و رستگاری قلم در نگارش رمان «فرار... فرار...»

سرویس ایلام – به همت حوزه‌ی هنری استان ایلام مراسم رونمایی از رمان «فرار... فرار...» اثر «مرتضی حاتمی» برگزار و درباره آن گفته شد: قلم در «فرار... فرار...» به رستگاری رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، محمدعلی قاسمی، رییس حوزه هنری استان ایلام با اشاره به توانمندی‌های مرتضی حاتمی و ممارست او در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، عنوان کرد: خلق اثر در حوزه کودک و نوجوان کار ساده‌ای نیست و هر کس نمی‌تواند وارد این حوزه سخت و حساس شود. خیلی از نویسندگان کودک و نوجوان در میانه‌ی راه مانده‌اند و نتوانسته‌اند کار را ادامه دهند و وارد ادبیات بزرگسال شده‌اند.

رانت‌خواری ادبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان

او به فعالیت ادبی حاتمی در کانون پرورش فکری کودکان اشاره و از رویکرد مافیاگونه‌ی حاکم بر ادبیات کودک و نوجوان در کشور انتقاد کرد و گفت: برای بعضی از دستگاه‌ها مایه‌ی تأسف است که کسی مثل مرتضی حاتمی را در کنار خود داشته باشند ولی به او برای انتشار آثارش رجوع نکنند.

قاسمی تصریح کرد: هسته‌ی اصلی ادبیات کودک و نوجوان در مرکز تعدادشان به 25 نفر هم نمی‌رسد ولی همین تعداد اندک دچار رانت‌خواری ادبی شده و مافیایی عمل می‌کنند و آثار منتشرشده فقط در بین خودشان می‌چرخد که این مهم باعث حذف نویسندگان شهرستانی شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: امید که فاضل نظری، در رأس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بتواند این فضا را باز کند و کسانی مثل مرتضی حاتمی بتوانند آثار خود را در هسته‌ی مرکزی کتاب کودک و نوجوان منتشر و توزیع کنند.

«فرار... فرار...»، عصاره‌ی هشت سال فرهنگ دفاع مقدس در ایلام

در ادامه‌ی جلسه، خداداد ابراهیمی، نویسنده، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی برجسته کشور و استان ایلام به تحلیل و نقد رمان «فرار... فرار...» پرداخت. او در مورد ادبیات داستانی پایداری در ایلام گفت: ادبیات داستانی پایداری ما مظلوم و مغفول مانده است و آنقدر که برای شعر و سینمای دفاع مقدس هزینه شده و تلاش صورت می‌گیرد، در حوزه‌ی رمان جنگ سرمایه‌گذاری شایانی صورت نگرفته است.

ابراهیمی اذعان داشت: نویسنده‌ی این رمان به «رستگاری قلم» در نگارش این رمان رسیده است. اقتدار قلم او که در گذشته باعث شده بسیاری از آثارش به زبان‌های خارجی ترجمه شود، در این رمان هم توانایی خویش را به اثبات رسانده است.

او مرتضی حاتمی را نویسنده‌ای فروتن و تلاشگر دانست که بی هیاهو و گرفتن ژست‌های ژورنالیستی آثار زیادی خلق کرده و با عرق‌ریزی و کوشش بسیار، به ادبیات کودک و نوجوان غرب کشور خدمت کرده است.

وی در مورد نام رمان توضیح داد: فرار فرار، یک فرهنگ و دیالوگی بود که در زمان جنگ خیلی بین ایلامیان رایج بود و هنوز هم در خاطره‌ی مردمان از آن دوران به عنوان فرار فرار یاد می‌شود. فرار فرار معدنی ناب و نامکشوف از فرهنگ استان ایلام است که نویسندگانی چون حاتمی توانسته‌اند از آن بهره ببرند.

وی تصریح کرد: ما هر آنقدر که نیازمند بازآفرینی و احیاء متل‌ها و قصه‌های قدیمی استان ایلام هستیم، همان اندازه هم نیازمند کار روی ادبیات پایداری هم هستیم.

هنرنمایی‌های نویسنده در رمان «فرار... فرار...»

خداداد ابراهیمی آنگاه به بررسی نقاط قوت این رمان پرداخت و گفت: پرهیز از تعقید لفظی و دوری از دشواری‌های زبانی، استفاده از کلمات کُردی در متن کتاب که از برجستگی‌های این رمان است و به آن فخر و شرف بخشیده است، پاورقی‌های مفید بسیار که خود در حد یک کتاب مجزاست، حفظ کردن عفت و پاکدامنی واژه‌ها و دوری از زشت‌نویسی، سهل الوصول بودن معانی در عین پهلو زدن قلم در بعضی جاها به زبان شعر و قابل قرائت و خواندن بودن رمان برای اغلب رده‌های سنی از هنرنمایی‌های مرتضی حاتمی در رمان «فرار... فرار...» است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بعضی غفلت‌های نویسنده نیز پرداخت و گفت: شتابزدگی در نگارش و ستم سهو نویسنده در عدم ارجاع اثر به یک ویراستار ماهر باعث به وجود آمدن ناملایمات نوشتاری و آیین نگارشی در کتاب شده است، نداشتن تکنیکی خاص در بعضی از فصول رمان و تکیه‌ی صرف به روایت وقایع و آغاز بی فراز و فرود رمان بدون گره‌افکنی لازم برای پیشبرد داستان و جذب مخاطب از مهم‌ترین غفلت‌های نویسنده در نگارش این رمان است.

انتشارات آستان جانان به مدیریت خانم زهرا فتحی رمان «فرار...فرار...» را در ۱۸۸ صفحه و تیراژ هزار جلد و به قیمت ۱۵ هزار تومان با طراحی جلد بشیر نظری و صفحه آرایی یاسر بابایی منتشر کرده است.

کد خبر 63253

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha