۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
سونامی جدید مرغ در راه است؟!

سرویس آذربایجان غربی- مشخص نیست ثبات بازار مرغ ٢٥ هزار تومانی در آذربایجان غربی تا کی دوام می آورد، زیرا صمت، نگران تامین کافی است و جهاد کشاورزی هم نگران نظارت و توزیع!. رییس جهاد کشاورزی می گوید:«مشکلی در تامین مرغ وجود ندارد»، اما رییس صمت معتقد است: «در حال حاضر گوشت مرغ به اندازه نیاز استان تأمین نمی شود».

به گزارش خبرنگار کردپرس، بازار مرغ آذربایجان غربی بعد از تلاطم ماه های گذشته اکنون در آرامشی نسبی است. اینکه افزایش قیمت دلیل کاهش صف های مردمی بوده یا توزیع و تنظیم بازار توانسته موفق عمل کند، را فروشندگان بهتر می دانند و بسیاری از آنها می گویند؛ «این روزها فروش چندانی نداشته اند، مرغ گران شده و همه مردم توانایی خریدش را ندارند».

در این خصوص به منظور پیگیری مصوبات قرارگاه ساماندهی مرغ کشور، جهاد کشاورزی آذربایجان غربی 25 اردیبهشت ماه جلسه ایی برای اتخاذ تدابیر لازم تشکیل داد. در این جلسه رییس جهاد کشاورزی گفت: «نیاز مرغ استان در روز ‌‍ ۲۱۰ تا ۲۳۰ تن است و در حال حاضر بازار مرغ در سطح استان به حالت ثبات رسیده و مشکلی در تامین مرغ مورد نیاز مردم وجود ندارد».

اما فردای همان روز رییس صمت استان در خصوص چگونگی تنظیم بازار مرغ استان آذربایجان غربی بیان کرد: «مصرف روزانه استان بین 230 تا 250 تن در روز است که به جهت افزایش جوجه یک روزه و نهاده های دامی مورد نیاز مرغداری ها، جوجه ریزی کاهش یافته و در حال حاضر گوشت مرغ به اندازه نیاز استان تأمین نمی گردد».

مرغ، این کالای اساسی که ماه های پیش صف هایی طولانی برای دست یافتن تنها یک عدد از آن برای مردم آذربایجان غربی دردسر ساز شده بود، اکنون هم با تلاطم های مختلف روبه رو است.

نظارت قانونی بر تامین مرغ ها از مرغداری‌ها تا کشتارگاه بر عهده سازمان جهاد کشاورزی و از کشتارگاه تا فروشندگی‌ها برعهده سازمان صنعت و معدن و تجارت است، اما با وجود نظارت دو سازمان عریض و طویل، همچنان نگرانی ها از وجود دلالان و واسطه ها و چگونگی تامین و توزیع آن در بازار وجود دارد!

اوایل سال جاری، استاندار آذربایجان غربی در ستاد تنظیم بازار کشور، به صرفه نبودن قیمت تمام شده برای تولید کننده و شبکه نامنسجم توزیع را پاشنه آشیل توزیع مرغ دانسته و گفته بود: «برای انسجام بخشی به روند تامین کالاهایی چون مرغ نیاز است تا روند توزیع تغییر یابد».

بعد از کمکش هایی طولانی، در نیمه فروردین ماه سال جاری، بازار مرغ آذربایجان غربی با افزایش قیمت به ثبات رسید و با توزیع بیش از ۵۶۱ تن گوشت مرغ گرم بالاترین رکورد توزیع در سطح استان ثبت شد. اما همچنان رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از عدم نظارت کافی بر روند توزیع مرغ در استان و سوء استفاده سود جویان انتقاد می کرد.

۲۵ اردیبهشت ماه، اکبر کرامتی، رییس جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: «در این روز، بیش از ۲۳۲ تن مرغ در کشتارگاه های آذربایجان غربی کشتار و به بازارعرضه شد. این میزان مرغ کشتار شده به تعداد ۱۳۸هزار و ۲۸۲ قطعه مرغ زنده با تناژ بیش از۲۳۲ تن درسطح ۱۱ کشتارگاه طیور استان تولید و روانه بازار شد».

او با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا بسیاری از واحدهای بخش کشاورزی از جمله مرغداری ها تحت تاثیر قرار گرفته و صنعت مرغداری دچار صدمات جبران‌ناپذیری شده است، گفت: «لازم است دولت با در نظر گرفتن تسهیلات کم بهره ، از این واحدهای تولیدی حمایت و پشتیبانی کند».

کرامتی با بیان اینکه هم اکنون نیاز استان در روز ‌‍ ۲۱۰ تا ۲۳۰ تن است ، ادامه داد: «در حال حاضر بازار مرغ در سطح استان به حالت ثبات رسیده و مشکلی در تامین مرغ مورد نیاز مردم وجود ندارد، اما باید بازرسی و نظارت‌ها مؤثر و کاربردی تر از گذشته انجام گیرد تا عرضه مرغ موجود در بازار به وضعیت پایداری برسد».

اما یک روز بعد و در ٢٦ اردیبهشت ماه، رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی اظهار کرد: «مصرف روزانه استان بین 230 تا 250 تن در روز است که به جهت افزایش قیمت بعضی از اقلام در این حوزه از جمله جوجه یک روزه و نهاده های دامی مورد نیاز مرغداری ها، جوجه ریزی کاهش و در حال حاضر گوشت مرغ به اندازه نیاز استان تأمین نمی شود».

غلامرضا بابایی گفت: «تولید امروز (٢٦ اردیبهشت) گوشت مرغ گرم تولید شده در استان 186 تن بوده که 47 تن از این میزان در شهرستان ارومیه توسط فروشگاه های مجاز و مابقی در شهرستان های استان توزیع شده است».

او تاکید کرد: «بازرسان سازمان صنعت، معدن وتجارت استان از ساعات آغازین کشتار مرغ در کشتارگاه های استان به صورت مستمر در محل حضور دارند و پس از بارگیری درب کامیون های حمل پلمب شده و در محل توزیع توسط بازرسان سازمان و همکاری نیروهای بسیج سپاه شهدا جهت توزیع فک پلمب می شود».

به گفته رییس صمت استان؛«قیمت مصوب گوشت مرغ 24 هزار و 900 تومان است و فروش بالاتر تخلف است و همشهریان محترم به اندازه نیاز مصرف خود خرید کنند تا از ایجاد تلاطم در بازار جلوگیری شود تا سطح تولید، عرضه و تقاضا به تعادل برسد».

با این اوصاف مشخص نیست ثبات بازار مرغ ٢٥ هزار تومانی در آذربایجان غربی تا کی دوام می آورد زیرا صمت، نگران تامین کافی است و جهاد کشاورزی هم نگران نظارت و توزیع!

این دو گانگی های در تامین و توزیع مرغ، آشفته بازاری ساخته که همانند سونامی گاهی می آید و بازار را با شوک روبه رو می کند، اکنون در دوره آرامش هستیم و باید دید فردای بازار مرغ چه خواهد شد؟!/

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 9871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha