آفتی که" اقتصاد مستقل " نام نهاده شد/ علی محمد صالح

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نماینده جنبش تغییر در پارلمان کردستان ، طی مطلبی فعالیت های اقتصادی دولت اقلیم کردستان را آفتی برای اقلیم خوانده و اعلام کرد که اقتصاد مستقل ،معضل بزرگ عدم پرداخت حقوق به قشر حقوق بگیر و بدهی 28 میلیارد دلاری را برای اقلیم به دنبال داشته است.

به گزارش کردپرس، علی محمد صالح، در مطلبی تحت عنوان " آفتی که اقتصاد مستقل نام نهاده شد" به بررسی فعالیت های نفتی اقلیم کردستان از آغاز تاکنون پرداخته است.

عضو فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان کردستان در این مطلب آورده:

-روایت سقوط یک اقلیم؛

این نوشتار روایتی قدم به قدم از آفتی است که " اقتصاد مستقل" خوانده شد و به شماری مدارک و مستندات اشاره دارد و نشان می دهد که چگونه خواسته ناروا و منافع تعدادی از اشخاص، اقلیم کردستان را دچار بحران اقتصادی و بدهکاری کرد و به جای استقلال اسیر ترکیه و شرکت های جهانی نفت شدیم.

این فقط بحث اطلاعات نیست، بلکه موضوع تجربه گرفتن از شکستی بزرگ است.

-آغاز پروژه نفت اقلیم کردستان

در سال 2010 برهم صالح (رئیس جمهور کنونی عراق و عضو ارشد شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان) به عنوان نخست وزیر اقلیم انتخاب شد، در همین زمان، نچیروان بارزانی (رئیس کنونی اقلیم و معاون رهبر حزب دمکرات کردستان) مانند اینکه تصمیم به بازگشت در کمترین زمان ممکن گرفته باشد، تردد به ترکیه را آغاز کرده و در سفری که به همراه آشتی هورامی وزیر پیشین منابع طبیعی اقلیم کردستان به این کشور انجام داد؛ علیرغم اینکه نخست وزیر اقلیم هم نبود، زیربنای قرارداد 50 ساله نفتی و احداث خط لوله انتقال نفت اقلیم را با ترکیه بنا نهاد. از سوی ترکیه شرکت بوتاش و از سوی اقلیم شرکت نفتی کار این قرار داد و احداث خط لوله را اجرا کردند.

در تاریخ 14 اکتبر 2013 برای اولین صادرات نفت اقلیم آغاز شده و در اولین مرحله نیز روزانه 15 هزار بشکه نفت اقلیم به ترکیه صادر شد.

-مصیبت یک درآمد سرشار

اقلیم کردستان تا سال 2013 بودجه خود را از دولت مرکزی عراق دریافت کرده و بغداد حقوق کارمندان و حقوق بگیران اقلیم را نیز پرداخت می کرد؛ بنا به مدارک وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان (متولی فعالیت های نفتی اقلیم) درآمد حاصل از فروش نفت اقلیم تا پایان 2013 به ٩ میلیارد و ٧١٤ میلیون دلار رسیده است!...

این درآمدها نیز بدون نظارت هیچ سازمان و نهادی به بانک خصوصی کردستان واریز می شد.

-دور شدن از عراق و یک فریب سیاه

دولت مرکزی عراق در دومین ماه از سال 2014 و به بهانه صادرات مستقیم نفت اقلیم بدون اجازه بغداد، تهدید به قطع بودجه اقلیم کردستان کرد و سهم اقلیم به 500 میلیارد دینار در ماه کاهش یافت و سپس کاملا قطع شد و در همان ماه پارلمان کردستان نشستی را با حضور قباد طالبانی و آشتی هورامی در این باره تشکیل داده و آشتی هورامی در پارلمان و در پاسخ به نمایندگان، اعلام کرد بنا به تحقیقی که انجام داده اند، اگر اقلیم نفت خود را به صورت مستقل به فروش برساند، درآمدی بیشتر از بودجه دریافتی از عراق را کسب می کند و وعده داد، تا پایان 2015 میزان تولید نفت به 1 میلیون و 60 هزار بشکه در روز می رسد و در سال 2015 درآمدهای نفتی اقلیم به 32 میلیارد دلار و 2016 میزان درآمدهای نفتی اقلیم به 38 میلیارد و 669 میلیون دلار خواهد رسید و این در حالی است که در آن زمان نیز بودجه پرداختی از سوی بغداد به 10 میلیارد دلار می رسید که همه این مبالغ در اختیار مقامات اقلیم بوده است و اکنون نیز میزان صادرات نفت اقلیم به میزان وعده داده شده نرسیده است و در 2015 و 2016 میزان درآمدهای نفت اقلیم 5 میلیارد دلار بوده است.

به نظر می رسد همین تحقیق نیز به مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات داده شده و وی نیز از آن حمایت کرده باشد.

بعدها مشخص شد که فریب و حقه ای سیاه پشت این اقدامات است و همه این ارقام و اطلاعات فقط برای فریبکاری ارائه شده است!

مرتض لاخانی دلال نفت پاکستانی را برای به فروش رساندن نفت اقلیم با حقوق ماهیانه یک میلیون دلار به کار گرفتند، البته این حقوق به جز دیگر دستاوردهایی است که وی از نفت اقلیم به دست آورد.

بلافاصله از طریق لاخانی فروش نفت اقلیم از سال 2014 آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.

بنا به گزارشی که در سال 2015 و در فاینانشال تایمز منتشر شد، صدها میلیون بشکه نفت اقلیم توسط شبکه ناشناسی از تجار نفتی، پیش فروش شده که لاخانی نیز یکی از اعضای این شبکه است.

بر اساس این گزارش؛ لاخانی در سال 2014 قراردادی را با وزارت منابع طبیعی اقلیم برای تامین ملزومات لجستیکی امضا کرده که شامل بارگیری نفت اقلیم، ارتباط با مالکین کشتی های نفت کش و شرکت های نفتی بوده است.

-روسنفت مصیبتی دیگر

در تایخ 2 ژوئن سال 2017 میلادی نیز نچیروان بارزانی نخست وزیر وقت اقلیم به همراه قباد طالبانی معاون وی و آشتی هورامی وزیر منابع طبیعی، از طریق لاخانی و در سن پطرزبورگ روسیه، خط لوله نفت اقلیم را به مبلغ 1 میلیارد و 800 میلیون دلار فروختند.

قراردادی که میان مدیر اجرایی روسنفت و آشتی هورامی بسته شد، شامل پیش فروش نفت اقلیم با نرخی کمتر از نرخ بازار، احداث خط لوله انتقال گاز اقلیم، تولید نفت در 5 میدان نفتی و خرید 60 درصد از خط لوله انتقال نفت اقلیم بوده و روسنفت در این قرارداد 3 میلیارد دلار را به اقلیم پرداخت کرده است.

این خط لوله انتقال نفت، متعلق به دولت اقلیم کردستان بوده و با این حال 60 درصد آن را به مبلغ 1 میلیارد و 800 میلیون دلار به فروش رسانده و اکنون آن را اجاره گرفته و سال گذشته 644 میلیون دلار را بابت اجاره آن به روسنفت و شرکت کار پرداخت کرده است.

سود غیرقانونی روسنفت از این قرار داد، به حدی بوده که بنا به اظهارنامه مالی شعبه این شرکت در سنگاپور، در پرونده فروش این خط لوله 250میلیون دلار از سوی روسنفت به عنوان هزینه مشاوره این قرارداد پرداخت شده که در حقیقت پرداخت رشوه و فساد در قرارداد مذکور است.

این پرونده ها ادامه داشته و روز به روز بدهی و تعهدات مالی اقلیم بیشتر و درآمدهای شرکت های نفتی و امنیت مقامات اقلیم افزایش یافت! فقط در چارچوب قرارداد 50 ساله نفتی با ترکیه 494 میلیون دلار به شرکت انرژی ترکیه داده شد.

هر سال 160 میلیون دلار به شرکت های امنیتی حفاظت از مقامات داده شده و 30 درصد درآمدهای نفتی نیز به شرکت های نفتی رسیده است!!

-نتیجه آفتی به نام اقتصاد مستقل

فقط در کابینه هشتم دولت اقلیم (به نخست وزیری نچیروان بارزانی) به میزان نصف 36 ماه حقوق کارمندان و حقوق بگیران اقلیم پرداخت نشده و پس انداز شد! 8 حقوق نیز کلا به حقوق بگیران پرداخت نشده است!! در کابینه کنونی دولت اقلیم نیز 3 حقوق پرداخت نشده و 3 حقوق نیز با کاهش و تعویق پرداخت شده است.

اقلیم کردستان دچار بدهی 28 میلیارد دلاری شده است!!

نفت اقلیم تا آغاز 2020 به مبلغ 3 میلیارد و 441 میلیون دلار و برای سال های 2021 و 2022 و .... تا 4 میلیارد دلار پیش فروش شده است.

اقتصاد مستقل، معضل بزرگ عدم پرداخت حقوق به قشر حقوق بگیر را برای اقلیم، به دنبال داشت.

اقلیم را دچار بدهی سنگین کرد! نفت سال های آینده و خط لوله انتقال نفت، به فروش رسیده و این معضلات سهم اقلیم از بودجه 2021 عراق به خطر انداخته و مانع از این است که اقلیم بتواند با دولت مرکزی عراق به توافق برسد.

کد خبر 939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha