حمایت های جهانی از ترکیه در بحران اقتصادی ناشی از تنش در روابط با واشنگتن

سرویس ترکیه – در پی بحران اقتصادی ترکیه و تنش در روابط آنکارا – واشنگتن حمایت های بین المللی از ترکیه و ابراز نگرانی از عدم ثبات اقتصادی در این کشور بیشتر شده است.

به گزارش کردپرس، در پی اعلام حمایت کشورهایی مانند آلمان، ایران و عراق از ترکیه در بحران اقتصادی به وجود آمده در این کشور ، اتحادیه اروپا نیز دست به کار شده و کارگروه ترکیه پارلمان اروپا با انتشار بیانیه ای اقدامات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه ترکیه را نامشروع و مغایر با قوانین سازمان تجارت جهانی خوانده است.

60 نماینده پارلمان اروپا با انتشار بیانیه ای مشترک ضمن ابراز نگرانی از عمیق تر شدن بحران در روابط ترکیه – آمریکا عنوان کرده اند: اتحادیه اروپا دو برابر کردن تعرفه های واردات از ترکیه را به بهانه مسائل امنیت ملی نامشروع و مخالف اصول سازمان تجارت جهانی می داند. بی ثباتی در اقتصاد ترکیه به هیچ عنوان به نفع هیچ کس نخواهد بود. رفاه و ثبات اقتصادی ترکیه به عنوان یکی از بزرگترین شرکای تجاری آمریکا به نفع اتحادیه اروپا هم خواهد بود. برای حل و فصل مسائل موجود میان دو متفق ناتو باید از راه های دموکراتیک اقدام کرد.

همچنین وزارت توسعه اروپا با اعلام تداوم همبستگی با ترکیه در بیانیه ای اعلام کرده است: وزارت توسعه اروپا تا کنون در ترکیه 271 پروژه مختلف با ارزش 10 میلیارد و 764 میلیون یورو سرمایه گذاری انجام داده است. 94 درصد از سرمایه گذاری های وزارت توسعه اروپا در بخش خصوصی بوده است.

علاوه بر این اخبار منتشر شده از چین نیز حاکی از حمایت این کشور از ترکیه در تنش های به وجود آمده اخیر در رابطه با آمریکا است. حکومت چین در بیانیه ای با بیان این که نقض قوانین و جنگ اقتصادی یک جانبه ای که آمریکا آغاز کرده است هیچ پیروزی نخواهد داشت، تصریح کرده است: با ترکیه متحد خواهیم شد و بدین صورت در یک سیستم تجاری چند جانبه یک روند دربرگیرنده، باز، متعادل، توسعه بخش و با تکیه بر محور برد – برد را به وجود خواهیم آورد.

در کنار حمایت های صورت گرفته از ترکیه در عرصه بین المللی بانک BBVA اسپانیا که 49.85 درصد از سهام بانک گارانتی ترکیه را نیز دارا می باشد در بیانیه ای رسمی که به خبرگزاری آناتولی ارائه کرده است با تاکید بر تداوم همکاری ها با ترکیه عنوان کرده است: همکاری های خود با کشور ترکیه را ادامه خواهیم داد. اجازه هیچ نوع جدایی شرکت های وابسته به BBVA از ترکیه را نخواهیم داد. یک استراتژی چند جانبه طراحی کرده و گروه به کار خود ادامه خواهد داد. در حال حاضر تهدیدی جدی متوجه گروه BBVA در ترکیه نیست.

علاوه بر این روز گذشته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه ترکیه و حیدر العبادی نخست وزیر عراق با سفر به ترکیه و دیدار با مقامات ترک پیام هایی در محکومیت تصمیم های آمریکا علیه ترکیه و همبستگی خود با این کشور منتشر کرده اند.

انزو موآورو میلانِسی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در پیام همبستگی با ترکیه عنوان کرده است: نظربنده این است که با کشور بسیار مهمی مانند ترکیه که از لحاظ تعادل مالی و تجاری در دریای مدیترانه اهمیت بسیار زیادی دارد همبستگی اعلام کنم. خبرهای بحران برای همه ما خبرهای بدی است. باید با در نظر گرفتن تمام مسئولیت های خود به ترکیه نزدیک شده و عواقب و نتایج سقوط ارزش لیر در کوتاه مدت را با دقت بررسی و تحلیل کنیم.

از طرف دیگر نیز وزارت خارجه پاکستان با اعلام حمایت خود از ترکیه تاکید کرده است: در این روند دشوار در کنار ترکیه هستیم. حکومت و ملت پاکستان مانند هر زمان دیگری در کنار ترکیه هستند.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 84746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha