ناتوانی شهرداری در ساماندهی وانت های میوه فروش در سنندج

سرویس کردستان - ساماندهي وانت هاي ميوه فروش در سنندج از موضوعاتي است كه امروز به عنوان يكي از دغدغه هاي مديريت شهري مطرح بوده و شهرداری سنندج نیز طی چند سال اخیر نشان داده در اجرای طرحی جامع و موثر در این حوزه ناتوان است.

به گزارش کُرد پرس، ساماندهی وانت بارهای میوه فروش در سطح معابر عمومی به ویژه در ورودی و خروجی شهر از دغدغه هایی است که شهروندان با آن مواجه هستند و امروز تمام نگاه ها به اين مسئله معطوف شده كه اين معضل چگونه از سوي مسئولان مديريت مي شود هر چند که تا امروز نشان داده اند در این زمینه ناتوان هستند.

ساماندهي ميوه فروشان سيار در سنندج، تكه كلامي است كه هم در جلسات شوراي اسلامي شهر و جلساتي كه با حضور مسئولان شهري و و حتی استاندار کردستان برگزار مي شود، بسيار شنيده شده است، اگر چه هر از چند گاهي برخوردهاي مقطعي صورت گرفته اما هنوز راهكار اساسي براي آن پيدا نشده است.

درحال حاضر با وجودي كه اين وانت بارها در برخي خيابان هاي اصلي شهر، مشكلاتي از جمله ترافيك در ساعت هاي خاص و پرتردد ايجاد مي كنند، اما مردم هنوز اين علاقه مندي را دارند كه از آنها خريد كنند و اين مسئله باعث شده كه فعاليت هاي كاري آنان نيز گسترش يابد.

نگاهي اجمالي به اين معضل نشان مي دهد ساماندهي وانت بارهاي دوره گرد مي تواند هم در بعد اقتصادي و هم در بعد زيبايي شهر سنندج، يك گام به جلو براي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف باشد و بخشي از نازيبايي هاي اين شهر را ترميم بخشد.

شاید اگر پای گرفتن پول و کسب درآمد از محل ساماندهی این وانت بارها مانند ساماندهی دست فروشان نیز به میان آید شهرداری در کمتر از یک هفته تمامی آنها را جمع آوری و ساماندهی کند اما با توجه به اینکه هنوز نتوانسته راهی برای این مسئله پیدا کند، به بحث ساماندهی نیز ورود نکرده است.

معضل دست فروشی در سنندج در دهه گذشته به قدری جدی شده بود که دیگر شهروندان نمی توانستند از پیاده روها برای عبور و مرور استفاده کنند و به ناچار از عرض خیابان ها استفاده می کردد اما تقریبا 6 ماه از ساماندهی دستروشان خیابان فردوسی سنندج با اجاره میزهایی برای دست فروشی می گذرد و مردم هم راضی هستند اما این کار تنها برای این خیابان انجام شده و معضل دست فروشی در دیگر خیابان های سنندج همچنان ادامه دارد.

همچنین دو دهه پیش بود که شهروندان وقتی برای خرید به مرکز شهر سنندج مراجعه می کردند از آنجایی که مغازه داران خودروی خود را جلو مغازه هایشان پارک می کردند مرم دیگر جای پارک نداشتند و همیشه به دنبال کوچه پس کوچه ای بودند تا بتوانند خوردوی خود را پارک کرده و به خرید بپردازند.

شهرداری با ورود به این قضیه با یک کار غیر قانونی حاشیه خیابان ها را به یک شرکت خصوصی اجاره داد و این شرکت نیز پارکبان هایی را در محل مستقر کرد تا بابت پارک خودرو از مردم پول دریافت کنند و همین مسئله شاید مشکل پارک خودروی مغازه داران را حل کرد اما امروز به یک رویه غیرقانونی برای کسب درآمد شهرداری تبدیل شده است.

يكي از راندگانی که از مسیر خيابان پاسداران و مقابل دانشگاه علوم پزشکی در حال تردد است در گفت و گو با خبرنگار کُرد پرس گفت: متاسفانه به دليل عدم ساماندهي مناسب وانت بارهاي ميوه فروش شاهد ايجاد گره هاي ترافيكي شديدي در خيابان هاي مختلف شهر به ویژه در ساعات پرتردد هستيم.

محمد زندسلیمی اظهار کرد: متاسفانه برخي شهروندان نيز رعايت حال ساير مردم را نكرده و براي خريد از وانت باري كه خود حاشيه زيادي از خيابان را گرفته به صورت دوبله پارك كرده و از داخل خودرو دستور خريد را به فروشنده مي دهند و اين امر باعث تشديد ترافيك مي شود.

وي افزود: ساماندهي وانت بارها نيازمند عزمي جزم از سوي تمامي دستگاه هاي ذيربط چون فرمانداري، دادگستري و نيروي انتظامي است كه نبايد شهرداري را در برخورد مناسب با معضل سد معبر وانت بارها تنها بگذارند.

يكي از شهروندان نيز كه مشغول جر و بحث با يكي از صاحبان وانت بارهاي ميوه فروش به دليل آلوده شدن حاشیه خیابان با تكه هاي بلااستفاده میوه و سبزیجات است، بیان کرد: اين وانت بارها مشكلات بهداشتي فراواني را ايجاد مي كنند و هميشه در حاشیه خیابان ها شاهد بروز آلودگي هاي محيطي به دليل به جاي ماندن پسماند پس از فروش محصولات هستيم.

حسن رمانی ادامه داد: شهرداري سنندج بايد محل هایی را در مناطق مختلف شهر با نظارت سازمان ميادين ميوه و تره بار ايجاد كند و مشاغل كاذبي چون وانت بارهاي ميوه فروش را در اين نقاط مختلف جمع و براي آنها امكانات زيرساختي مناسبي ايجاد كند تا دیگر شاهد چنین زشتی هایی نباشیم.

به هر حال چیزی که مشخص است مردم اعتقاد به ساماندهي وانت بارها و جمع آوري كامل آنها در معابر پرتردد برای جلوگیری از ترافیک دارند اما شهرداری ظاهرا تا راه حلی برای کسب درآمد از این معضل را نیز مانند ساماندهی دست فروشان و پارک خودرو پیدا نکند برای ساماندهی این معضل چاره ای نخواهد اندیشید.

کد خبر 7745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha