نسل جدید ترکیه خود را متعلق به هیچ حزب سیاسی ای نمی داند

سرویس ترکیه - نتایج جدیدترین نظر سنجی ها در ترکیه نشان می دهد که رای اولی های این کشور علاقه ای به حزب حاکم ندارند.

به گزارش کردپرس، بر طبق آخرین نظر سنجی انجام شده توسط شرکت تحقیقاتی گزیجی اکثریت غالب جوانان بین 15 تا 21 سال که 8.8 درصد جمعیت رای دهنده در سال 2023 را تشکیل می دهند با ائتلاف جمهور (ائتلاف حاکم) احساس دوری دارند.
مراد گزیجی، مدیر مرکز تحقیقاتی گزیجی با اعلام نتایج نظرسنجی درباره ترجیحات نوجوانانی که تا زمان انتخابات به سن قانونی برای رای دادن می رسند گفت: "این ها نسل Z هستند که 11.8 درصد آرای انتخابات را در سال تشکیل می دهند. نسل Z به نسلی از رای دهندگان گفته می شود که شامل متولدین سال 2000 به بعد هستند و 12 درصد کل جمعیت را تشکیل می دهند."
در سال 2023 در مجموع حدود 62 میلیون و 412 هزار نفر واجد شرایط رای دهی هستند. جمعیت نسل Z ، تشکیل شده از حدود 38 میلیون و 133 هزار نفر. در این نسل نزدیک به 6 میلیون رای دهنده بالقوه وجود دارد.

بر طبق صفحه چهارم نتایج این نظرسنجی ترجیح رای دهندگان جوان به این صورت است: 44.9 درصد آنها به به ائتلاف ملت (ائتلاف اپوزیسیون) رای می دهند، 55.1 درصد آنها رای نمی دهند. میزان رای دهی در نسل Z در سال 2023 چیزی در حدود 11.8 درصد خواهد بود. و تقریبا 80 درصد این نسل به حزب عدالت و توسعه (AKP) رای نخواهند داد.
مراد گزیجی با توضیح این که نسل Z ویژگی های بسیار متفاوتی از نسل های پیشین خود دارند گفت: "متمایزترین ویژگی این نسل این است که آنها خود را در هیچ کدام از احزاب یا ایدئولوژی های رایج نمی بینند. 68.7 درصد این افراد نمی خواهند خود را با نحله های ایدئولوژیکی مانند کمالیست، ملی گرا، یا محافظه کار تعریف کنند و احساس نزدیکی با هیچ کدام از احزاب سیاسی ندارند. آنها نسبت به ارزش های جهانی احساس نزدیکی و تعهد بیشتری دارند و مقوله هایی را که سیاست کنونی بر آن ها متکی است رد می کنند."
بر اساس این نظرسنجی هر چه سن جمعیت بالاتر می رود میل بیشتری برای رای دادن به ائتلاف حاکم دیده می شود. میزان رای ائتلاف ملت (اپوزیسیون) در نسل جوان بالاتر است. در این میان 18.5 درصد رای اولی ها به هیچ یک از این دو ائتلاف رای نمی دهند. تنها 24.6 درصد رای اولی ها مایل به رای دادن به ائتلاف حاکم هستند و 56.9 درصد به اپوزیسیون رای می دهند.

کد خبر 6931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha