این اولین بار نیست که پرونده ای برای انحلال یک حزب تشکیل می شود

سرویس ترکیه - مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس به پرسش هایی درباره دادخواست انحلال HDP و اخراج گرگرلی اوغلو از مجلس پاسخ داد.

به گزارش کردپرس، به نقل از روزنامه سوزجو، مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ترکیه، و نماینده حزب عدالت و توسعه (AKP) که در مراسم ۱۰۴ مین سالگرد پیروزی چاناق قلعه از بنای یادبود جان باختگان چاناق قلعه بازدید می كرد، درباره اتفاقات اخیر پیرامون اخراج نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از مجلس، و پرونده دادخواست انحلال HDP گفت: "این اولین باری نیست که این اتفاقات در مجلس ترکیه رخ می دهد. انحلال احزاب اتفاقی طبیعی است."

مصطفی شنتوپ پس از مراسم یادبود پیروزی چاناق قلعه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد دادخواست انحلال حزب دموکراتیک خلق ها با بیان اینکه دادسرای قانون اساسي ترکیه در حال بررسي موضوع است، گفت: "قبلاً توافقی درباره این موضوع انجام شده بود و در سال ۲۰۱۰ اصلاحیه قانون اساسی در حال انجام بود. یکی از این تغییرات ممنوعیت کامل انحلال احزاب سیاسی بود، اما این قانون در آن زمان توسط پارلمان تصویب نشد. اگر کسانی می گویند نباید حزبی منحل شود، من پیشنهاد می کنم بررسی کنید که آیا در آن زمان از آن قانون حمایت کرده اند یا خیر.
در قانون اساسی ما انحلال احزاب وجود دارد و این اولین باری نیست که این اتفاق می افتد. یک دادخواست توسط دادستان دیوان عالی کشور تشکیل شده و پس از بررسی موضوع توسط دادسرای قانون اساسی تصمیم گیری می شود. نه تنها در ترکیه بلکه در کشورهای دیگر هم مقرراتی مربوط به تعطیلی احزاب سیاسی وجود دارد."

او در ادامه گفت: "ما هم دلمان می خواهد که احزاب منحل نشوند ولی احزاب سیاسی هم باید نسبت به نقض قوانینی که باعث انحلال حزب می شود حساس باشند و قوانین را رعایت کنند."

شنتوپ در پاسخ به پرسشی درباره اخراج «عمر فاروق گرگرلی اوغلو» نماینده HDP از مجلس با یادآوری رویدادهای مشابهی درباره نمایندگان دیگر گفت: "پیش از این نیز در ۴ ژوئن اتفاق مشابهی برای یک نماینده از حزب جمهوری خواه خلق (CHP) و دو نفر از نمایندگان HDP رخ داده بود. یکی از آن ها آقای «بربر اوغلو» بود. بنابراین اولین باری نیست که با اتفاقی که برای عمر گرگرلی اوغلو افتاد روبرو می شویم."

کد خبر 6616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha