کاندیداهایی بدون برنامه و هدف/«قروه» گرفتار چالش انتخاب

سرویس کردستان- 70 کاندیدا برای شورای شهر قروه در حالی ثبت نام کرده اند که بیشتر آنان بدون برنامه و هدف و تنها به پشتوانه طایفه ای شرکت کرده اند و به نظر می رسد دایره چالش انتخاب همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پیش بینی شده بود در شهرستان قروه 150 تا 160 نفر برای شورای شهر ثبت نام کنند اما این پیش بینی درست از آب در نیامد و در نهایت تعداد 115 نفر برای شوراهای شهر در شهرستان قروه داوطلب شدند. از این 115 داوطلب تعداد 70 نفر برای شورای شهر قروه ثبت نام کرده اند که شامل 8 خانم و 62 آقا هستند.

اینکه چرا مشارکت در این دوره به نسبت دوره قبل کاهش یافته نیازمند واکاوی است اما در یک نگاه کلی به نظر می رسد اتفاقات اخیر در شورا و شهرداری قروه در این کاهش حضور برای شرکت در شورای شهر بی تأثیر نبوده است چرا که صحبت های تعدادی از افرادی که قصد کاندیداتوری را داشتند و منصرف شدند نشان می دهد که وضعیت پیش آمده را چندان مناسب ارزیابی نمی کنند و معتقدند که جایگاه شورای شهر متزلزل شده است.

در هر صورت باتوجه به وضعیت شورای پنجم به نظر می رسد برای شورای ششم افرادی که باید ورود نکرده اند و این احتمال داده می شود که شورای بعدی با چالش های جدی تری روبرو باشد چرا که صحبت های افرادی که کاندیدا شده اند نشان می دهد که هدف خاصی برای ورود به این پارلمان شهری ندارند و عده ای برای رفع بیکاری آمده اند و عده ای هم برای به کرسی نشاندن نظرات خود و ... در هر صورت آن هدف اصلی که باید شکل گیرد در میان کاندیداها دیده نمی شود.

امید به پشتوانه فامیلی

بررسی های میدانی خبرنگار کردپرس نشان می دهد که برخی از کاندیداهای ثبت نام کرده برای شورای شهر اصلاً نه هدفی برای خود انتخاب کرده اند و نه برنامه ای و نه حتی تخصص لازم را دارند و فقط ادعا می کنند که چون از پشتوانه فامیلی برخوردارند باید وارد شورای شهر شوند که البته متأسفانه این حق به دلیل برخی نگاه های قومی حاکم بر شهر قروه برای آنان ایجاد شده است.

البته فضای مجازی هم روی تبلیغات سنتی این افراد تأثیر گذاشته چرا که اینان حالا بیشتر به فکر «ممبرهای» کانال های فامیلی و حامیان خود هستند و بیشتر نشست های خود را در گروه های تلگرامی یا اینستاگرام برگزار می کنند.

کاندیداهایی بدون برنامه و هدف

از میان 70 کاندیدایی که برای انتخابات شورای شهر ثبت نام کرده اند از اقشار مختلف دیده می شوند. از فرهنگی گرفته تا خواربارفروش، از ورزشکار گرفته تا آتش نشان و حتی بسازبفروش، از عکاس گرفته تا فعال مجازی و بازنشسته و کارمند و... برای شورای ششم ثبت نام کرده اند. کسانی که مدارک تحصیلی آنان نشان می دهد تخصص لازم را ندارند و از آن طرف هم تجربه ای در این زمینه شاید نداشته باشند و مهم تر از همه نبود برنامه و هدف است که در میان بیشتر ثبت نامی ها موج می زند.

اینکه عده ای معتقدند این تیری در تاریکی است و یا می خواهند خود را محک بزنند چندان شایسته شورای شهر نیست و به نظر می رسد بعد از گذشت پنج دوره از شورای شهر هنوز معنا و جایگاه واقعی این پارلمان شهری در قروه جا نیفتاده و مردم هم هنوز به اهمیت آن پی نبرده اند.

3 نفر از شورای پنجم آمدند

شهروندان قروه ای انتظار ثبت نام اعضای شورای فعلی را نداشتند. شورایی که تنها با حواشی گذشت و هم اکنون هم در چالش ناکارآمدی خود گرفتارند و در برابر کم کاری ها نه عذرخواهی می کنند و نه حاضر به پذیرش اشتباه خود به صورت جمعی هستند البته به صورت فردی یکسری از اعضا هم عذرخواهی کردند و هم به اشتباهاتی که داشتند معترف شدند اما اینکه کل 7 عضو شورا جسارت به خرج داده و عذرخواهی کنند گویا خیال باطلی است که محقق نخواهد شد چرا که با ثبت نام این 3 عضو فعلی شورا مشخص شد که اتفاقات ناگوار در این پارلمان شهری چندان باعث ندامت اعضا نشده که بار دیگر حاضر شده اند خود را محک بزنند و اینجاست که باید پرسید آیا مردم حاضرند به این افراد برای یک بار دیگر اعتماد کنند؟! البته اگر پای وعده های انتخاباتی به یکسری از صنوف مختلف همانند تاکسیرانی، کارگری، بازاری، ورزشی و... به میان نیاید!

معضل شورا:فقدان سواد شهری و قانونمندی

اینکه برای شورای شهر هر کسی در هر جایگاهی به خود اجازه می دهد کاندیدا شود از یک طرف نشان از ضعف قانون دارد و از طرف دیگر نشان دهنده افت جایگاه شورا به عنوان نهادی است که می تواند در توسعه شهری نقش مؤثری را داشته باشد.

اگر نهادهای نظارتی در اجرای قانون محکم بر خورد می کردند قطع به یقین امروز شاهد حضور افرادی نبودیم که برای گفتن واژه «بیوکمپوست» مشکل دارند و نمی توانند آن را حتی درست تلفظ کنند چه برسد به اینکه روند اجرایی آن را بشناسند و یا افرادی با این دیدگاه که شورا فقط نهاد تقسیم زمین است و می توان به دنبال امتیاز گرفتن بود، دیگر جرئت حضور برای این پارلمان شهری را نداشتند و یا ببینیم کسانی که تا دیروز مدافع تمام و کمال متخلفان شهرداری و شورا بودند حالا مدعی اجرای عدالت و قانون در شورا هستند و با این ادعا پای به این عرصه نهاده اند.

در واقع اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که دو مقوله مهم در شورای شهر بسیار اهمیت دارد یکی «سواد شهری» است و دیگری هم «قانونمندی»؛ دو فاکتور اساسی که متأسفانه در شوراهای گذشته دیده نشد و غفلت از آن هم باعث بروز مشکلات مختلفی گشت و به نظر می رسد برای شورای بعد هم باز فقدان این دو مورد دیده می شود.

تبلیغات زودهنگام زیر سایه بی قانونی

مگر قانون انتخابات نمی گوید تبلیغات پیش از موعد نوعی تخلف محسوب می شود و طبق قانون باید برخورد کرد. پس اینکه کاندیداها حتی قبل از ثبت نام اقدام به تبلیغ زودهنگام کرده بودند و همچنان هم ادامه دارد چرا مورد برخورد قانونی قرار نمی گیرد؟! آیا این ساده گرفتن قانون باعث نمی شود که به نوعی بی قانونی در شهر شیوع پیدا و به کل جامعه هم سرایت کند؟!

این معضل بی قانونی تا جایی پیش رفته که به راحتی کاندیداها به صورت کاملاً علنی تبلیغ پیش از موعد قانونی دارند و حتی موارد تبلیغی خود را هم به مسئولان ستاد انتخابات شهرستان ارائه می دهند! و همین نشان می دهد که قانون انتخابات در حوزه تبلیغات چندان جدی گرفته نمی شود و اهمیت ندارد!

در هر صورت بررسی و پایش تبلیغات زودهنگام داوطلبان انتخابات شورای شهر قروه حاکی از آن است که برخی به جای برنامه به شعارها و تبلیغات رنگین با عکس‌ها و پوسترهای بزرگ و فتوشاپ شده و شعارهای کلیشه ای و غیرواقعی که بیشتر در فضای مجازی نمود دارد، دل ‌بسته‌اند و در این میان باید دید نگاه هیئت های نظارت و اجرایی می تواند دلهره شهروندان را در برابر چالش شورای شهر برای تأیید افراد کارآمد و انتخاب صحیح، تسکین دهد؟!

* گزارش و عکس: زیبا امیدی فر

کد خبر 6560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha