لزوم تمرکز آمریکا بر آشتی دادن کردهای سوریه

سرویس جهان- دکتر اوا ساولزبرگ معتقد است آمریکا باید به دنبال ایجاد سازش و آشتی میان دو طیف متفاوت کردی در سوریه به نام شورای میهنی کرد سوریه و حزب PYD باشد تا ثبات در شمال شرق سوریه برقرار شود.

به گزارش کردپرس، دکتر اوا ساولزبرگ، مدیر مرکز اروپایی مطالعات کردی در برلین، حمایت یک سال اخیر آمریکا از مذاکرات کردی-کردی در سوریه میان شورای میهنی کرد سوریه و حزب اتحاد دموکراتیک یا PYD را وارد شدن حمایت های آمریکا از کردها به مرحله حمایت سیاسی دانست و تاکید کرد آمریکا باید در این مرحله تلاش کند مذاکرات کردی-کردی به سرانجام برسد.

او در مقاله ای که در سایت موسسه هوور منتشر شده، یادآوری کرده است که مسعود بارزانی، رییس سابق اقلیم کردستان عراق دو بار تلاش کرد دو طیف کردی سوریه با هم به توافق برسند اما در این راه ناموفق بود. اما به گفته او، آمریکا برخلاف مسعود بارزانی، از پتانسیل ایجاد توافق موفقیت‌آمیز میان شورای میهنی کرد سوریه و حزب اتحاد دموکراتیک برخوردار است.

دکتر اوا ساولزبرگ درباره تاثیرات مثبت ایجاد توافق میان این دو طیف کردی می گوید: شورای میهنی کرد سوریه در صورت توافق با حزب حاکم اتحاد دموکراتیک سوریه یا پ.ی.د می‌تواند آزادانه به فعالیت سیاسی در مناطق کردنشین سوریه باز گردد و بر اساس توافق احتمالی تقسیم قدرت، در اداره خودگردان کردی سهیم شود.

او همچنین تاکید می کند توافق میان این دو طیف کردی زمینه بازگشت آوارگان کرد مخالف حزب اتحاد دموکراتیک سوریه از اقلیم کردستان و ترکیه را نیز به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه فراهم می کند.

این پژوهشگر مسائل کردها درباره منتفع شدن حزب PYD از این توافق احتمالی می گوید در ظاهر این حزب نه تنها از این توافق نفعی ندارد بلکه باید قدرت را با شورای میهنی کرد سوریه تقسیم کند اما این حزب باید این مسئله را در نظر داشته باشد که علت حضور آمریکا در سوریه مقابله با داعش با کمک نیروهای کرد سوریه بوده است و ادامه این حضور به بهانه مقابله با داعش قابل توجیه نیست. به همین دلیل توجیه همکاری آمریکا و کردها نیازمند توافق و هم‌پیمانی گسترده‌تر دیپلماتیک بویژه میان این دو طیف کردی است. بر همین اساس هم هست که مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه پیشقدم دور جدید مذاکرات کردی-کردی در سال ۲۰۱۹ شد.

او درباره پیامد مثبت سازش حزب حاکم کردی در شمال سوریه با شورای میهنی کرد سوریه نوشت: چنین توافقی همکاری میان کردها و آمریکا را از همکاری نظامی گسترش داده و به همکاری سیاسی تسری داده و کسب مشروعیت بین‌المللی حزب PYD را نیز به همراه خواهد داشت.

این پژوهشگر مسائل کردی در عین حال، ایجاد سازش میان دو طیف کردی در سوریه را نیازمند در پیش گرفتن اصول خاصی دانسته است.

دکتر اوا ساولزبرگ قدم اول را تأسیس شورای گذار عنوان کرده است. سپس قدرت در این شورا به طور مساوی بین دو طیف تقسیم شود و ظرف یکسال زمینه برگزاری انتخابات آزاد با نظارت سازمان ملل فراهم شود.

او با اشاره به وجود دو نیروی شبه نظامی نیروهای پیشمرگ روژ وابسته به شورای میهنی کرد و نیروهای یگانهای مدافع خلق وابسته به پ.ی.د ، تاکید کرده است این دو نیرو نمی توانند در کنار هم در شمال سوریه عملکرد مثبتی داشته باشند؛ پیشنهاد این است که این دو نیرو منحل و نیروی جدیدی از میان این دو نیرو ایجاد شود.

با این که او چنین توافقی را تضمین شده نمی داند اما با توجه و وضعیت شکننده ثبات و امنیت در سوریه و تهدید برخی بازیگران مانند ترکیه، تلاش برای رسیدن به چنین توافقی را اقدام شایسته ای برای ایجاد ثبات درازمدت در مناطق کردنشین سوریه توصیف کرده است.

کد خبر 6201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha