هشدار شش حزب اقلیم کردستان در مورد استفاده از نیروهای نظامی در اختلافات سیاسی و  انتخاباتی

سرویس عراق و اقلیم کردستان- شش حزب سیاسی اقلیم کردستان در اطلاعیه ای مشترک، با اشاره به حمله مسلحانه انجام شده به مقر اصلی جنبش تغییر در سلیمانیه، نسبت به تبعات استفاده از نیروهای نظامی در اختلافات سیاسی هشدار دادند.

به گزارش کردپرس به نقل از خندان، احزاب جنبش تغییر، اتحاد اسلامی، جماعت اسلامی، هم‌پیمانی برای دمکراسی و عدالت در اقلیم کردستان، جنبش اسلامی و حزب شیوعی کردستان(کمونیست اقلیم کردستان) در کنفرانس خبری مشترک و با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند که پس از پایان فرآیند رأی گیری در انتخابات دوره چهارم مجلس عراق، حمله مسلحانه ای علیه مقر اصلی جنبش تغییر در سلیمانیه صورت گرفته است.

در ادامه آمده که این حمله محل برگزاری نشست این احزاب برای بررسی نتایج اولیه اعلام شده از این انتخابات و موضع گیری در مورد تخلفات صورت گرفته را هدف قرار داده و طی تیراندازی های این حمله، راننده خودروی شبکه تلویزیونی خندان مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست داده است و این احزاب مشترکا حزب اتحادیه میهنی کردستان را در مورد این وقایع مسئول می دانند.

این احزاب هشدار داده اند که استفاده از نیروی نظامی در اختلافات سیاسی در اقلیم کردستان، موجب برهم زدن صلح و ثبات اجتماعی بوده و امنیت شهروندان را به خطر می اندازد و عملکردی غیر دمکراتیک و غیر متمدنانه بوده و از سوی مردم اقلیم به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و محکوم می شود.

این شش حزب تأکید کرده اند که راهکارهای قانونی و سیاسی و مردمی و دمکراتیک را برای مقابله با این اقدامات و تخلفات انتخاباتی در پیش می گیرند.

پس از اعلام نتایج اولیه و غیر رسمی این انتخابات، تمامی احزاب اقلیم کردستان، از جمله احزاب اسلام گرا، جنبش تغییر، نسل نو و هم‌پیمانی برای دمکراسی و عدالت؛ اتحادیه میهنی را به تقلب در انتخابات و دست‌کاری آرا در سلیمانیه و حلبچه، متهم کرده و بیشتر این احزاب خواهان شمارش دستی آرا شده اند.

در مقابل نیز سعدی احمد پیره سخنگوی رسمی اتحادیه میهنی کردستان در گفتگو با SNN اعلام کرد که اتحادیه میهنی علیه تمام رسانه ها و جریان هایی که این حزب را به تقلب در انتخابات مجلس عراق در سلیمانیه متهم کرده اند، از جمله رسانه ها و جریان های وابسته به حزب دمکرات، رسماً اعلام شکایت می کند.

شب گذشتە و پس از پایان انتخابات چهارمین دوره مجلس عراق، شبکه تلویزیونی کی. ان. ان، ارگان رسانه ای جنبش تغییر از حمله مسلحانه به مقر اصلی جنبش تغییر در سلیمانیه و شنیده شدن صدای تیراندازی خبر داده و لاهور شیخ جنگی از اعضای ارشد اتحادیه میهنی کردستان و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت اقلیم کردستان را در مورد این حمله مسئول دانست.

اما لاهور شیخ جنگ این خبر را تکذیب کرد و گفت که هیچ حمله ای علیه مقر جنبش تغییر در سلیمانیه صورت نگرفته و فقط برخی طرفداران اتحادیه میهنی پس از اعلام اخباری در مورد پیروزی این حزب در انتخابات در نزدیکی مقر جنبش تغییر اقدام به تیراندازی هوایی کرده اند که این اقدام منجر به واکنش نگهبانان مقر جنبش تغییر و تیراندازی از سوی آنان شده است.

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان نیز در واکنش به این رویداد، با صدور بیانیه ای از نیروهای امنیتی درخواست کرد به وضعیت موجود پایان داده و حمله به دفاتر احزاب را متوقف کنند.

انتخابات چهارمین دوره مجلس عراق دیروز شنبه 22 اردیبهشت/12 می، در سراسر این کشور برگزار شده و در ساعت 19 به وقت محلی به پایان رسید.

کد خبر 59106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha