سه عضو شورای امنیت اقلیم کردستان اعترافات فعالین محکوم شده بادینان  را رد کردند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- در پی پخش تلویزیونی اعترافات فعالین و روزنامه نگاران محکوم شده بادینان اقلیم کردستان توسط شورای امنیت اقلیم، سه عضو این شورا ضمن اظهار بی اطلاعی از این عترافات آن را مردود دانستند.

به گزارش کردپرس، روز سەشنبه 28 بهمن ماه 1399 / 16 فوریه 2021 دادگاه 2 اربیل پنج تن از روزنامه نگاران و فعالین دستگیرشده منطقه بادینان اقلیم کردستان را شامل شیروان شیروانی، شوان سعید، گودار زیباری، هاریوان عیسی و ایاز کرمی، را به شش سال زندان محکوم کرد.

صدور این حکم واکنش ها و مخالفت های بسیاری را به دنبال داشته و حکمی سیاسی خوانده شد؛ زیرا مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان و از اعضای ارشد حزب دمکرات پیش از دادگاه در اظهاراتی این افراد را متهم کرده بود که تحت عنوان فعالیت مدنی و روزنامه نگاری به جاسوسی و اغتشاش و آسیب به اموال عمومی و برهم زدن امنیت اقلیم اقدام کرده اند.

با وجود انتقاداتی که از زندانی شدن و جاسوس خواندن این افراد مطرح شد؛ روز پنج شنبه 14 اسفند/4 مارس، شورای امنیت اقلیم کردستان اعترافات تلویزیونی این 5 فعال محکوم شده را منتشر کرد که در اظهارات خود به دریافت پول و کمک به طرف های خارجی و انتقال اطلاعات تردد و فعالیت های مقامات اقلیم به پ.ک.ک، اعتراف کردند.

اما سه عضو شورای امنیت اقلیم کردستان شامل رئیس نهاد امنیتی اقلیم موسوم به آسایش، مسئول دستگاه امنیت و اطلاعات/زانیاری" موسوم به زانیاری (وابسته به لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک حزب اتحادیه میهنی کردستان) و مسئول امور امنیتی نیروهای پیشمرگ، طی اطلاعیه ای اعلام کردند که هیچ اطلاعی از این اعترافات ندارند.

در این اطلاعیه آمده که رسانه وابسته به یک حزب مشخص، تحت عنوان شورای امنیت اقلیم کردستان، گزارش ویدئویی از اعترافات برخی افراد را پخش کرده و آنان در این ویدئو به جاسوسی متهم شده اند و این در حالی است که شورای امنیت اقلیم تحت نظارت ریاست اقلیم کردستان بوده و دارای رسانه رسمی خود است و از 5 عضو اصلی تشکیل شده که سه تن از آنان(افراد فوق الذکر) هیچ اطلاعی درباره این گزارش و اعترافات این افراد ندارند که تحت عنوان شورای امنیت پخش شده است.

این سه عضو شورای امنیت اقلیم کردستان تاکید کرده اند که هر گونه بیانیه و اطلاعیه منتشر شده شورا بدون اطلاع و تائید آنان رسمی تلقی نشده و فاقد اعتبار است و به عنوان موضع شورای امنیت محسوب نمی شود.

همچنین تاکید کرده اند که هر گونه بیانیه و اطلاعیه ای را که بدون اطلاع آنان منتشر شده؛ بدون اینکه از جزئیات آن اطمینان یافته و صحت و سقم آن را تائید کرده باشند، مردود است و بیانیه امروز (اعترافات محکومین بادینان) نیز موضع و نظر رسمی شورای امنیت اقلیم نیست.

کد خبر 5811

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha