نخست وزیر اقلیم کردستان  عراق از مشکلات و دستاوردها سخن مى گوید

سرویس جهان- مسرور بارزانی می‌گويد در کابینه او اصلاحات خوبی انجام شده اما مشکلاتی بویژه در مورد اختلافات با اتحادیه میهنی و مسائل مربوط به بودجه و نفت وجود دارد.

به گزارش کردپرس، مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق می گوید که اختلافات سیاسی واقتصادی باید در کابینه وزیران اقلیم کردستان حل و فصل شود نه با تحریم وزرای اتحادیه میهنی کردستان.

مسرور بارزانی که یکی از معاونان رئیس حزب دمکرات کردستان است، در مصاحبه با المانیتور گفت: "امیدوارم آنها ( وزرای اتحادیه میهنی) در نهایت به دولت بازگردند."

او افزود: «آنها [وزرای اتحادیه میهنی] در پارلمان، در برابر مردم کردستان سوگند یاد کرده اند. شما با فرار کردن، با بر دوش نگرفتن مسئولیت نمی توانید مسائل را حل کنید.

بارزانی گفت که دلیل واقعی این بن بست، قتل هاوکار عبدالله رسول، افسر اطلاعاتی سابق اتحادیه میهنی کردستان در سال گذشته در اربیل است

وی خاطرنشان کرد: «حزب اتحادیه میهنی در این مورد همکاری نکرده است» و برای اینکه تمرکز را از ترور دور کنند، «آنها در حال بزرگنمایی مشکلات دیگر مانند مسائل مالی و تقسیم قدرت هستند. اینها همیشه وجود داشته است..»

وی افزود: به جای اینکه همه مسائل را با هم قاطی کنند، باید روی حل مسائل سیاسی و مالی از طریق هیات وزیران تمرکز کنند و به دادگاه و سیستم حقوقی اجازه رسیدگی به پرونده قتل را بدهند.

بارزانی گفت: من رسماً در جلسات هیئت وزیران از اتحادیه میهنی کردستان خواستم به دولت بازگردد. بنابراین، من امیدوارم که آنها به دولت بازگردند و در مورد نگرانی‌هایی که دارند صحبت کنند. ما می توانیم با گفت و گو در جلسات کابینه هر موضوعی را حل کنیم. راه دیگری وجود ندارد.»

" تعویق انتخابات "

نخست وزیر گفت: همه احزاب سیاسی، هر مشکلی که دارند، باید راه های مختلف را برای حل و فصل مسائل خود ببینند، اما هیچ چیزی نباید به قیمت به تعویق انداختن انتخابات تمام شود. "انتخابات باید امسال برگزار شود."

آمریکا باید موفقیت اقلیم کردستان را در نظر بگیرد

بارزانی درباره رابط اقلیم کردستان با آمریکا گفت: ما خواهان روابط بهتر با آمریکا، تعامل بیشتر و سرمایه گذاری بیشتر هستیم. کردها و ایالات متحده دارای ارزش ها و اصول مشترکی هستند. ما یک متحد طبیعی هستیم و به حمایت بیشتر امیدواریم.»

وی خاطرنشان کرد: آمریکا با توجه به تعامل مستقیم و مثبت خود باید همه موفقیت‌های اقلیم کردستان را ارتقا داده و به آن اعتبار ببخشد. از تجربه اقلیم کردستان باید به عنوان نمونه ای از نقش مثبتی که آمریکا می تواند در منطقه ایفا کند استفاده شود. بدون مشارکت مستقیم آنها در 30 سال گذشته، ما تمام آنچه را که امروز می بینید را نداشتیم. این یک داستان موفقیت اقتصادی است.»

او گفت: «آمریکا کار بزرگی انجام داد و عراق را از ظلم و دیکتاتوری وحشیانه آزاد کرد. اما در طول سال‌ها، تأثیر تعامل ایالات متحده کاهش یافته است. در غیاب آن، دیگر بازیگران این خلاء را پر کرده اند که مفید نبوده است.»

بارزانی گفت: ما از آمریکا می خواهیم که اقلیم کردستان یک متحد قوی و قابل اعتماد بداند و ما را به عنوان دوستی بشناسد که دارای ارزش ها و اصول یکسان با این کشور است. ما مرتباً بهای سنگینی برای این دوستی می پردازیم. ما به حمایت بیشتری از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی داریم.

وی افزود: «فرصت های بزرگی در منطقه کردستان برای سرمایه گذاری بیشتر ایالات متحده وجود دارد». ما از نظر منابع طبیعی و منابع انسانی غنی هستیم. پتانسیل توسعه هم برای مردم کرد عراق و هم برای شرکت های آمریکایی وجود دارد.»

نگاه چین به کل خاورمیانه است

بارزانی درباره توافق ایران و عربستان با میانجی گری چین گفت: «هر گونه ابتکار برای کاهش تنش در منطقه مورد استقبال قرار می گیرد. ما از هرگونه ابتکار عمل برای ایجاد صلح و گفتگو برای حل و فصل مسائل حمایت می کنیم.»

نگاه چین به کل خاورمیانه است و نفوذ خود را در بسیاری از کشورهای منطقه گسترش می دهد. پیشنهادات و وعده های آنها بسیار وسوسه انگیز است. اینجا [در اقلیم کردستان] پیشنهادهایی داده اند و در مورد انجام پروژه ها بحث هایی وجود دارد.»

فضای مثبت در مذاکرات با بغداد

بارزانی به «فضای مثبت» در رابطه با مذاکراتی که این هفته منجر به ارائه بودجه توسط شورای وزیران عراق به پارلمان عراق شد، اشاره کرد که شامل تخصیص 12.6 درصد از آن برای اقلیم کردستان است.

بارزانی گفت: «در مذاکرات بودجه پیشرفت زیادی حاصل شده است. این دقیقاً آن چیزی نیست که ما می‌خواستیم، اما فکر می‌کنم بودجه قابل اجرا است.»

بارزانی گفت: «تمام کشور از آن سود خواهد برد. ما قبلاً حمایت خود را از این بودجه ابراز کرده ایم. امیدوارم مجلس بودجه را به همان صورت که ارائه شده، تصویب کند. این آغاز یک رابطه بسیار سازنده تر، نه تنها بین حکومت اقلیم کردستان و بغداد، بلکه بین بغداد و سایر استان ها و آغاز احیای اقتصادی جدید خواهد بود.»

بارزانی خاطرنشان کرد که "فضای مثبت" در مذاکرات بودجه می تواند پیشرفت به سوی تصویب قانون ملی نفت را تسهیل کند. او خاطرنشان کرد که بسیاری از مشکلات گذشته " انگیزه سیاسی" داشته است

وی گفت: «پیش‌نویس‌هایی در گذشته وجود داشت، اما هرگز به تصویب مجلس نرسید.

ما بارها گفته‌ایم که با دولت فدرال برای اجرای قانون اساسی همانطور که نوشته شده است، همکاری خواهیم کرد. بارزانی گفت: قانون هیدروکربن باید با حقوق اقلیم کردستان در قانون اساسی مطابقت داشته باشد. حفظ حقوق ما اولویت ما خواهد بود. من فکر می کنم راهی برای یافتن راه حلی وجود دارد که هم برای بغداد و هم برای اربیل قابل اجرا باشد.»

" باید با ریشه های اصلی تروریسم مقابله کرد"

بارزانی گفت که وضعیت امنیتی در اقلیم کردستان و در سراسر عراق «بهتر از گذشته است و این گام خوبی است. اما همکاری مهم است.»

بارزانی به "روابط بسیار بهتر" بین نیروهای امنیتی کرد عراق و نیروهای امنیتی فدرال عراق، از جمله در انجام عملیات مشترک علیه داعش، برای بهبود امنیت اشاره کرد.

وی همچنین گفت که خطر تروریسم در عراق و جاهای دیگر همچنان پابرجاست.

بارزانی گفت: «شما باید با عوامل ریشه‌ای تروریسم مقابله کنید و متأسفانه، فکر می‌کنم به آن‌ها به درستی رسیدگی نشده است».

بارزانی توضیح داد که دلایل ریشه ای تروریزم عبارتند از فقر، بی عدالتی و نابرابری. او تأکید کرد مردم به خدمات دولتی مناسب و زندگی شایسته نیاز دارند.

بارزانی گفت: «اگر دولت نیازهای مردم خود را تأمین می کند، به مردم خود اهمیت دهد، به مردم گوش دهد و با آنها تعامل داشته باشد، مردم تمایل کمتری برای همکاری با سازمان های تروریستی خواهند داشت. همچنین با ارائه یک ایدئولوژی معتدل تر که به مردم انگیزه و امید به آینده ای روشن تر می دهد، میتوان با ایدئولوژی تروریست ها مبارزه کرد.

بارزانی افزود: در غیر این صورت این یک چرخه بی پایان خواهد بود.

دستور کار اصلاحات جدی

بارزانی گفت: «کابینه من یک برنامه اصلاحی بلندپروازانه و جدی و ایجاد شفافیت بیشتر در مخارج دولتی، تدارکات و بانکداری را آغاز کرده است.

او افزود: ما در حال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود هستیم و بر توسعه محصولات کشاورزی، صنعت و گردشگری خود تمرکز می کنیم. ما در حال اصلاح بخش های آموزش و بهداشت و دیجیتالی کردن خدمات دولتی برای شهروندان خود هستیم. ما یک مرکز داده پیشرفته ساخته‌ایم که تمام پروژه‌ها را به صورت الکترونیکی در مدت زمان کوتاهی به هم متصل می‌کند. ما می خواهیم تا سال 2025 یک دولت کاملا دیجیتالی باشیم.»

بارزانی گفت: به عنوان نشانه ای از این تنوع، اقلیم کردستان صادرات محصولات کشاورزی را گسترش داده است. پروژه انار حلبچه، انار ارگانیک کردی را به خارج از کشور می فرستد که این ماه وارد خلیج فارس شد. این اولین صادرات محصولات کشاورزی از اقلیم کردستان است. انار کردستان که کردستان به خاطر آن شهرت پیدا کرده، اکنون در چهار بازار جدید، از طریق برخی از بزرگترین خرده فروشان منطقه در دسترس است و فرصت های تجاری جدیدی در خلیج فارس ایجاد می کند که صدها شغل در منطقه کردستان ایجاد می کند. دولت اقلیم کردستان در نظر دارد در آینده نزدیک این طرح را برای صادرات سایر محصولات کشاورزی از جمله عسل، سیب و انگور گسترش دهد.

اقدام در مورد تغییرات آب و هوایی

بارزانی گفت: «ما متوجه تأثیر تغییرات آب و هوایی بر منطقه خود هستیم و در حال انجام اقداماتی هستیم. «در کردستان کارهای زیادی انجام داده‌ایم که خیلی‌ها از آن اطلاعی ندارند. این یک داستان مهم برای به اشتراک گذاشتن است.

ما در حال سرمایه گذاری در انرژی آبی، انرژی پاک و انرژی خورشیدی هستیم. ما به دنبال انرژی های جایگزین هستیم،

بارزانی به اجرای طرح های ساخت سدهای کوچک، متوسط و نسبتا بزرگ برای مدیریت بهتر و حفظ آب رودخانه ها اشاره کرد.

او گفت: «فکر می‌کنم تعامل در این زمینه، به ما در ساخت این زیرساخت‌ها و ساخت سدها برای حفظ منابع آبی کمک کرده و در درازمدت نتیجه خواهد داد.»

بارزانی گفت: ما اولین جایی در عراق هستیم که گاز مشتعل را مورد استفاده قرارداده ایم. ما می‌خواهیم به‌جای هدر دادن آن، آن را به انرژی مفید تبدیل شویم.» «و ما یک برنامه بسیار جسورانه داریم که بر اساس آن با همه شرکت‌های نفتی بین‌المللی و سایر شرکا در مورد کاهش انتشار گازهای مشتعل صحبت می‌کنیم.

کد خبر 44098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha