لزوم تصحیح رویکرد آمریکا نسبت به جریانات کردی

سرویس جهان- مجله نشنال اینترست آمریکا نوشت آمریکا نباید به جریانات کردی از دریچه نگاه ترکیه بنگرد بلکه راه مذاکره با برخی جریانات مخالف حزب دموکرات کردستان عراق مانند پ.ک.ک را نیز باز کند.

به گزارش کردپرس، مجله نشنال اینترست آمریکا در تحلیلی به بررسی تعامل چند دهه گذشته آمریکا با احزاب کردی پرداخته و به طور مشخص به «تروریستی» خواندن حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک و حمایت واشنگتن از برخی احزاب حاکم در اقلیم کردستان مانند حزب دموکرات کردستان عراق پرداخته است.

مایکل روبین، کارشناس مسائل کردها و منتقد احزاب حکمران در اقلیم کردستان، در این تحلیل، رویکرد آمریکا در قبال جریانات کردی بویژه در مورد پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان عراق را ناکارآمد توصیف کرده و بازبینی در تعامل آمریکا با این احزاب را لازم دانسته است.

او نگاه تروریستی آمریکا نسبت به پ.ک.ک را حاصل فعالیت لابی ترکیه علیه این گروه در آمریکا و سلب مشروعیت از آن در مقابل احزابی دانسته است که به قول این کارشناس مسائل کردها، با وجود داشتن فساد سیاسی و اقتصادی، آمریکا هم‌چنان ترجیح می دهد به رابطه خوب خود با آنها ادامه دهد و دیگر جریانات کردی را نادیده بگیرد.

مایکل روبین معتقد است همه تلاش ها از جمله توافق شنگال میان اربیل و بغداد، در راستای در تنگنا قرار دادن و سلب مشروعیت از پ.ک.ک است اما مقابله با پ.ک‌.ک نمی تواند مشروعیت جریانات کردی مقابل آن را اثبات کند. برای نمونه، اشاره شده که در حالی که احزاب حاکم در اقلیم کردستان ایزدی‌ها را در شنگال و در مقابل داعش رها کردند این پ.ک.ک بود که به دفاع از آنها پرداخت.

روبین ادعا کرده که اقلیم کردستان عراق به دلیل سیاست های ناکارآمد حزب حاکم دموکرات کردستان عراق با بحران روبه رو شده اما نفوذ و قدرت پ.ک‌.ک در این منطقه بیشتر شده است. از نظر او ادامه همگامی کنونی آمریکا با حزب حاکم در اقلیم کردستان نمی تواند به حفظ مشروعیت آن کمک کند. روبین که یکی از منتقدان آمریکایی وضع موجود در اقلیم کردستان است، ادعا کرده است که با در نظر گرفتن کاهش محبوبیت حزب دموکرات و قدرت گرفتن پ.ک.ک، کنترل این جریان کردی معارض ترکیه بر اربیل دور از انتظار نیست.

روبین با این که پ.ک.ک را الترناتیوی برای برخی احزاب مورد حمایت آمریکا از جمله حزب دموکرات کردستان عراق دانسته، اما تاکید کرده است که این به معنای تایید بی غل وغش بودن این جریان کردی معارض در ترکیه و مورد انتقاد نبودن فعالیت های آن نیست.

وی پیشنهاد کرده است که آمریکایی ها همچنان به مذاکره و هم کلامی با احزابی مانند حزب دموکرات کردستان عراق ادامه دهند اما در کنار آن، واقع گرایانه رفتار کنند و با جریانات مختلفی مانند پ.ک.ک نیز باب مذاکره را باز کنند.

او به سیاست مداران آمریکایی توصیه کرده است که با لنز ترکیه و برخی احزاب مخالف پ.ک.ک به این گروه معارض کرد در ترکیه نگاه نکنند بلکه با تغییر نگاه، راه تعامل واقع بینانه را در پیش بگیرند زیرا طرفداری از یک جریان و انکار جریانات کردی دیگر همچنان که در گذشته مفید واقع نشده، در آینده نیز کاری از پیش نخواهد برد.

کد خبر 4242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha