تبدیل ایلام به پایلوت دیپلماسی همسایگی / وزیر خارجه به ایلام سفر کند

سرویس ایلام - در نشست نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با جمعی از معاونین و مدیران ارشد وزارت خارجه بر تبدیل کردن ایلام به عنوان پایلوت دیپلماسی همسایگی تأکید شد و نماینده ایلام خواهان سفر وزیر خارجه به استان ایلام برای بررسی این مهم شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سارا فلاحی، نماینده مردم استان ایلام، در وزارت امور خارجه و با حضور سیدکاظم سجادی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، دهقانی فیروزآبادی مدیرکل امور مجلس وزارت خارجه، عنایتی مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه و سایر مدیران اقتصادی وزارت امور خارجه، نشستی اقتصادی برای فعال‌تر شدن مرز مهران برگزار کرد.

وی از پتانسیل بسیار بالای استان ایلام در حوزه های مختلف اقتصادی صحبت کرد و گفت: ایلام به واسطه قرابت های مختلف قومی، مذهبی و فرهنگی با کشور دوست و همسایه عراق مخصوصا استان های همجوار این کشور، می تواند نقش مهمی در دیپلماسی همسایگی ایفا نماید.

او گفت: برخی از اعضای پارلمان عراق نیز اصالت ایلامی دارند و این موضوع یک فرصت مناسب برای گسترش مراودات اقتصادی از طریق دیپلماسی پارلمانی است و در بعضی موارد که امکان دارد وزارت امور خارجه معذوریت هایی داشته باشد، استان ایلام با قرابتی که با استان های هم مرز عراقی دارد، در جهت تسهیل روابط بین ایران و عراق، می تواند آن را تسهیل کند.

رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، مرز مهران را یکی از مرزهای استراتژیک کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد: از دیپلماسی پارلمانی و دیپلماسی وزارت امور خارجه در جهت فعال کردن این مرز به لحاظ اقتصادی استفاده شود و ما در مجلس شورای اسلامی در تلاش هستیم منطقه آزاد مهران که تمام شرایط تبدیل شدن به منطقه آزاد را دارد، در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب برسد که این موضوع قطعا در آینده، اوضاع اقتصادی ایلام را بسیار متفاوت خواهد کرد.

فلاحی ادامه داد: اگر‌ مرزهای استان ایلام را فعال کنیم قطعا بسیاری از محرومیت های این استان برطرف می شود؛ به عنوان مثال ما اگر در ایلام امکانات پیشرفته در حوزه سلامت و درمان داشته باشیم خیلی نقش بسزایی در جذب و ارتقاء توریسم‌ سلامت خواهد داشت.

وی افزود: زیرساخت های این استان باید تقویت شود. در ایام اربعین میلیون ها زائر از مرز این استان تردد می کنند و قطعا این حجم از تردد نیازمند یک زیرساخت مناسب است.

نماینده مردم استان ایلام در راستای ایجاد نگاه استراتژیک به ایلام گفت: باید مسئولین از جمله وزیر امورخارجه در استان ایلام حاضر شوند و از مرز مهران بازدید کنند و این بازدیدها می تواند در برجسته کردن بهینه بودن مرز مهران و تبدیل کردن ایلام به پایلوت دیپلماسی همسایگی نیز موثر واقع شود.

سید کاظم سجادی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه نیز در این دیدار از عزم این وزارتخانه جهت گسترش مراودات با کشور عراق با محوریت ایلام خبر داد و گفت: وقتی دیپلماسی اقتصادی انجام می شود در مرحله بعد از آن استمرار روابط اقتصادی و نظارت بر آن بسیار با مشکل مواجه است و به درستی انجام نمی شود و باید این مورد اصلاح شود.

سجادی ادامه داد: استان های مرزی مثل ایلام که پتانسیل بالایی برای مراودات اقتصادی دارند باید به شکل امنیتی و حاکمیتی دیده شوند و یک متولی در این حوزه وجود داشته باشد.

عنایتی، مدیر کل خلیج فارس نیز از دید حداکثری وزارت امور خارجه جهت توسعه دیپلماسی با کشور عراق خبر داد و گفت: در حال حاضر حجم صادرات به کشور عراق بالای ۷ میلیارد دلار می باشد که در زمان قبل از شیوع ویروس کرونا این مبلغ ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: ایران و عراق متنوع ترین گذرگاههای مرزی را دارا می باشند که در حال حاضر ۷ گذرگاه رسمی بین این دو کشور وجود دارد.

عنایتی ادامه داد: حوزه عراق برای ایران یک منفذ و یک فرصت مناسب جهت صادرات می باشد که وزارت امور خارجه آمادگی لازم جهت پیشبرد این موضوع را دارد.

به گزارش کردپرس، در پایان جلسه مقرر شد در جلسه فراکسیون دیپلماسی بین المللی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر امور خارجه برگزار می شود، روی موضوع دیپلماسی همسایگی با محوریت ایلام صحبت شود و در جلسه بعدی نیز با حضور وزیر امور خارجه برای فعال شدن کامل مرز مهران هم وزیر امور خارجه و هم سایر نهادهای ذیربط حضور داشته باشند.

کد خبر 4101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha