اعتراض نمازگزاران یک مسجد اربیل به خطبه های پیرامون فیلم

سرویس عراق و اقلیم کردستان - موضوع فیلم کوتاه اخیر درباره "کمک سردار سلیمانی در مقابله با داعش" از فضای سیاسی به مساجد اقلیم کردستان کشیده شد و شماری از نمازگزاران در اعتراض به خطبه های نماز جمعه سفارش شده از سوی دولت اقلیم کردستان، مسجد را ترک کردند.

به گزارش کرد پرس به نقل از ناس نیوز، در مسجد اسراء و معراج در مرکز اربیل، شماری از نمازگزاران قبل از پایان خطبه ها و برگزاری نماز جمعه و به دنبال آغاز سخنان خطیب جمعه در انتقاد از فیلم مذکور، مسجد را کرد کردند.

خبرنگار ناس در اربیل در این باره گزارش داد: وزارت اوقاف و امور دینی اقلیم کردستان، روز گذشته به امامان جمعه اقلیم دستور داده بود در انتقاد از این فیلم، خطبه ایراد کنند.

وی افزود: شمار زیادی از خطبای مساجد سلیمانیه، حلبچه و گرمیان از عمل به دستور وزارت اوقاف و اشاره به فیلم مذکور خودداری کردند و بخشنامه روز پنجشنبه خطاب به خطبای مساجد باعث واکنش های گسترده ای درباره رابطه سیاست با دین و خطبه های نماز جمعه شد و محافل دینی اقلیم کردستان، وارد کردن مساجد اقلیم به تنش های سیاسی را مردود دانستند.

به دنبال این اتفاق، اداره کل اوقاف اربیل با صدور بیانیه ای، درباره حادثه روز جمعه مسجد اسراء و معراج پرداخت و اعلام کرد: برخی از سایت های مشکوک اخباری ساختگی درباره خروج همه نمازگزاران مسجد پس از آغاز سخنان خطیب جمعه "در دفاع از کردستان" منتشر کرده اند. این در حالی است که به دنبال آغاز این بخش از خطبه ها توسط "ملا رعد عمرلی" گروهی از افراد افراطی که تعداد آنها از 15 نفر تجاوز نمی کردند جمع یک هزار نفره نمازگزاران را ترک کردند و این اقدام هیچ تأثیری بر خطبه و برگزاری نماز نداشت.

این بیانیه همچنین می افزاید: برخی از مردم با تعجب به علمای دینی که از نیروهای پیشمرگ، میهن و رهبران قوم کرد دفاع می کنند می نگرند و در همان حال با توهین به مقدسات دینی، مساجد را ترک می کنند که بی تردید این دیدگاه عجیب به نفع اقلیم کردستان و آینده آن نیست.

اداره اوقاف اربیل همچنین اعلام کرد: با افتخار از مقدسات اقلیم کردستان دفاع خواهیم کرد و دفاع از میهن را واجب شرعی می دانیم و به این روش ادامه خواهیم داد.

این نهاد دولتی اقلیم کردستان همچنین در بیانیه با تقدیر از "هزاران تن از علمای دین که با احترام، از مقدسات مردم دفاع کرده اند" اعلام کرد: بر اصول احترام متقابل برای همه طرف ها تأکید می کنیم، اما اعلام می نماییم با هر کس در امور خطبه های نماز جمعه دخالت کند یا موجب ایجاد هرج و مرج شود قطعا به روش قانونی برخورد خواهد شد.

کد خبر 3957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha