ضرورت حمایت شورای فرهنگ عمومی ایلام از «توزیع» کتاب / یاسر بابایی

سرویس ایلام - حمایت از «توزیع» کتاب نویسندگان ایلامی آنقدر به تعویق افتاده که این روزها به مرحله تبدیل به ضرورتی عینی و فوری رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، طبق اعلام ارشاد ایلام، در سال گذشته ۲۶۱ عنوان کتاب توسط ناشران استان معرفی شده است که در گونه های علمی و دانشگاهی، ادبیات شامل شعر و داستان و همچنین آثار متعددی در حوزه زبان مادری بوده است. این آثار حاصل کار ۳۳ ناشر موجود در استان است که بیشتر آنها تولیدی ندارند و برخی نیز بسیار فعال و کتابهای خوبی در طول سال منتشر می کنند اما بیت الغزل مشکلات همه این ناشران و نویسندگانی که اغلب با هزینه خود مبادرت به انتشار آثار خود می کنند؛ چالش بزرگ "توزیع کتاب" در استان است.

ناشران کتابهایی را منتشر می کنند که بعضا محتوای فاخری دارد و ای بسا اگر بتوان آن را به مخاطب هدف معرفی کرد، بسیار هم پر فروش و پر مخاطب خواهند بود اما متاسفانه این محتوای فاخر و زحمت و عرق ریزی روح در اکثریت قریب به اتفاق کتابهای منتشر شده در استان، به دست مخاطب واقعی و خواهان کتاب نمی رسد. در حوزه انتشار کتابهای دفاع مقدس استان ایلام اکنون حرفی برای خود در کشور دارد اما از مرزهای جغرافیایی استان این کتابها خارج نشده و در انبار ناشران خاک می خورند و این در حالی است که نشرهای تخصصی ادبیات و آثار دفاع مقدس به شدت فعال و کتابهایشان پرفروش است.

کتابهای منتشره با زبان کردی در استان ایلام نیز دارای ارزش فنی و محتوایی بالایی هستند و می توان گفت در سه سال اخیر استان ایلام به مرکز انتشار کتابهای کردی خاصه در شعر و داستان در کشور تبدیل شده است اما از رساندن همین کتابهای منتشره با کیفیت به چهار استان کردنشین کشور نیز عاجزیم و کارهای منتشره یا در انبار اسپانسرهای دولتی و یا در زیر تخت نویسندگان خاک می خورند.

انتشار کتاب نیز مانند هر رشته هنری دیگری یک فرآیند است و باید تمام عوامل آن درست و بجا و سالم کار کنند تا نشر کتاب نیز پویایی و سودآوری و آگاهی بخشی لازم را داشته باشد و متاسفانه در استان ایلام با وجود نویسنده ها و شعرای خوب، نهادهای حمایت کننده از تولید آثار فاخر و ناشران دغدغه مند و فعال، پای توزیع کتاب در استان لنگ می زند و همین ضعف بزرگ باعث شده استان توانمند ایلام از حیث تولید محتوا دارای یکی از فقیرترین مراکز نشر کتاب با حداقل پویایی و محصور در جغرافیای استان باشد.

برای حل این معضل اساسی جدا از تلاش و همت خود ناشران برای تشکیل به انجمن صنفی حمایت کننده در خصوص نشر کتاب و ارتباط گیری های فردی و گروهی با مراکز پخش، به نظر می رسد که نهادهای متولی فرهنگ و هنر در استان باید در بخش توزیع کتاب برای کمک به ناشران و نویسندگان آستین همت بالا بزنند. همانند حمایتهای بیش از یک دهه اخیر سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری از هنرمندان و تولیدکنندگان گلیم و سایر دست آفریده های هنرمندان استان شامل برگزاری نمایشگاه رایگان و شرکت در نمایشگاههای اقصی نقاط ایران، اسکان و تقبل هزینه حمل و نقل جهت کمک به بافندگان و صنعتگران صنایع دستی، باید چنین کمکی نیز به ناشران و نویسندگان استان ایلام از سوی دولت صورت بگیرد تا ناشران فرصت ارائه آثارشان را در مناطق مختلف کشور به طور مداوم و خاصه در استانهای غرب کشور که با ایلام هم‌نگره هستند را پیدا کنند و پس از مدتی این نمایشگاهها باعث ارتباط گیری و تعامل با کتابفروشی ها و معرفی آثار استان ایلام در سایر استانهای کشور خواهد شد.

با این کار هم به تبادلات فرهنگی بین استانهای کمک شده است و هم به اقتصاد نشر کمک شایانی شده و در آینده استان ایلام می تواند صاحب یک سیستم توزیع مناسب کتابهای منتشر شده استان در سایر نقاط کشور شود.

جا دارد که این موضوع به جد در شورای فرهنگ عمومی استان به بحث و تصمیم گذاشته شود که بی شک دارای برکات فراوانی برای استان و کشور خواهد بود.

.......

کد خبر 31581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha