آمریکا ضمن حمایت از نیروهای کرد-عرب، کردستان مستقل سوریه را به رسمیت نمی پذیرد

سرویس جهان- سپایروس سپاکوداس به خبرگزاری کردپرس گفت: آمریکا به حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه ادامه خواهد داد اما کردستان مستقل سوریه را به رسمیت نخواهد شناخت.

به گزارش کردپرس، با این که کردهای سوریه نسبت به انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا خوشبین هستند و انتظار حمایت بیشتری از او نسبت به دونالد ترامپ دارند اما تشدید تنشها در شهر عین عیسی و تمرکز نیروهای ترکیه، شورشیان وابسته به آنکارا، نیروهای سوریه و نیروهای روسی در این منطقه آینده کردهای سوریه را با ابهام روبه رو کرده است. خبرگزاری کردپرس برای بررسی وضعیت کردها در عین عیسی و موضع دولت جدید آمریکا درباره کردهای سوریه با دکتر سپایروس اسپاکودا، تحلیلگر مسائل استراتژیک نظامی و کارشناس مسائل سوریه مصاحبه کرده است.

احتمال حمله نظامی ترکیه به عین عیسی

دکتر سپاکودا درباره احتمال حمله نظامی ترکیه و شورشیان تحت حمایت این کشور به عین عیسی گفت: نباید احتمال حمله نظامی دیگری علیه کردها در عین عیسی را رد کرد. نیروهای ارتش ترکیه و شورشیان تحت حمایت این کشور در سوریه می خواهند با تصرف عین عیسی و جاده مهم ام 4، شهر کردنشین کوبانی را هرچه بیشتر منزوی کنند. با این حال روسیه دخالت کرد و به نیروهای دموکراتیکم سوریه راه حلی پیشنهاد داد. از آنجایی که نیروهای دموکراتیک سوریه عین عیسی را به طور کامل تخلیه نکرده اند ممکن است روسیه و نیروهای سوریه اجازه عملیات نظامی محدود نیروهای ترکیه و شورشیان را علیه نیروهای دموکراتیک سوریه به منظور فشار آوردن بر آنها بدهند.

حمایت جو بایدن از کردهای سوریه

پژوهشگر مسائل استراتژیک نظامی درباره حمایت جو بایدن از کردهای سوریه افزود: جو بایدن زمانی که در دوران باراک اوباما معاون رییس جمهور آمریکا بود از شراکت نیروهای دموکراتیک سوریه و آمریکا حمایت کرد. زمانی که نیروهای ارتش ترکیه در آگوست 2016 تهدید کردند، همزمان با انجام عملیات سپر فرات می خواهند منبج را نیز تصرف کنند جو بایدن و دیگر مقامات آمریکا این را نپذیرفتند و به اردوغان نقشه راه منبج را پیشنهاد کردند که در نهایت رضایت آنکارا را فراهم نکرد.

وی درباره برخی گمانه زنی ها پیرامون بازگشت نیروهای آمریکا به عین عیسی به منظور دفاع از نیروهای کرد-عرب سوریه گفت: به احتمال زیاد، جو بایدن به حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه در مقابل تهدیدات گوناگون- مثلا در برابر داعش و غیره حمایت خواهد کرد اما شک دارم آمریکا به کوبانی ،عین عیسی و دیگر جاهایی باز گردد که آنها را ترک کرده است.

حمایت سیاسی آمریکا از کردستان سوریه

سپایروس سپاکودا حمایت آمریکا را از کردهای سوریه را منحصرا نظامی دانست و گفت: به احتمال زیاد همکاری نظامی آمریکا در قابل مقابله با داعش گسترش و ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر مخالفت آمریکا با ایجاد منطقه خودمختار یا مستقل توسط کردهای سوریه گفت: «ایالات متحده آمریکا به حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه در برابر تهدیدات مختلف ادامه خواهد داد اما روژاوای مستقل(کردستان سوریه) را به رسمیت نخواهد پذیرفت. آمریکا یک روژاوای قدرتمند و طرفدار آمریکا را که مانعی در برابر روسیه، ترکیه حکومت سوریه و غیره باشد در نظر دارند اما آمریکاییها منابع لازم را برای رسیدن به هدف هزینه نخواهند کرد.

مصاحبه از: اشرف بیننده

کد خبر 2875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha